Gå til innhold

Er te sunt?

Fremhevede innlegg

Gjest Feline.
Skrevet

Drikker ikke kaffe, men er veldig glad i te til frokost, lunch osv... Er det dumt/lurt dersom man ønsker å gå litt ned i vekt?

Alternativet blir melk, juice eller fun-saft.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

Te er kjempesunt!! grønn og hvit te innheolder mye antioksidanter, men bare ikke ha i masse sukker/suketter osv. Det går faktisk fort å venne seg av å søte teen :)

Gjest Feline.
Skrevet

Hmm... jeg drikker bare svart te med 1-2 suketter i :roll:

Skrevet

Jeg har begynt å drikke et par-tre kopper grønn eller hvit te hver dag (med suketter), og det har ikke redusert vektnedgangen min i alle fall. :)

Skrevet

Det kommer an på hva du mener med sunt. Te har så godt som 0 kalorier, mens det er masse av dem i melk og jus - men på den andre siden har melk og jus en masse næringsstoffer du ikke finner i te. Det er ritkignok mye antioksidanter i te, men har du et normalt, norsk kosthold trenger du ikke ekstra tilskudd av det. Noen vitaminer og mineraler er det og, men ikke så mye at det har all verden å si. Men ille for deg er det ihvertfall ikke, med mindre du er overfølsom for koffein!

Spiser du nok grønnsaker eller tar vitamintilskudd kan du godt kutte ut jusen tenker jeg, og heller drikke te i stedet. Å drikke melk er greit, men det er forskjell på å ta et glass og å bruke det som tørstedrikk. Er du tørst så drikk vann, ikke noe annet. Jeg drikker masse te og kaffe, prøver dog å begrense det til koffeinfritt på kvelden.

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet
Hmm... jeg drikker bare svart te med 1-2 suketter i :roll:

Hehe :) Svart te er jo ikke direkte usunt det heller da, men har mindre antioksidanter enn andre typer! Men bare prøv å venne deg til grønn og hvit, det smaker veldig godt det også :Nikke:

Skrevet

Nå er jeg veldig kresen på dette med søtnings stoffer i teen min. Men jeg drikker te uten noe, og da gjerne brennesle te, løvetann te o.l

Dette er teer som er rensende og hjelper på diverse ting i kroppen.

Det gjør nok de teen som nevnes ovenfor også. Det blir på en måte smak og behag. Jeg liker ikke grønn te, men brennesle te liksom :huh:

Det er vel kanskje noe av det samme for alt jeg vet :P

Skrevet
Dette er teer som er rensende og hjelper på diverse ting i kroppen.

"Rensende"...? Rensende på hva da?

Brenneslete er forresten veldig godt ja! Noe annet som er godt er timiante, bare å ha tørket timian i en valig teklype og la det trekke i 4-5 minutter. :)

Skrevet

Det som også visstnok er fint med te, er koffeininnholdet som sakl stimulere forbrenningen en smule. Om jeg tror på dette, er en annen sak. Spesielt grønn te blir framhevet av IFORM for sitt innhold av katekiner (som jeg ikke vet hva er og gjør) som skal øke forbrenningen.

Gjest Feline.
Skrevet

Av grønn te har jeg bare prøvd te-poser som man kjøper i vanlig butikk, men disse klarer jeg ikke å like :frown:

Er grønn te i løsvekt bedre enn i te-poser? Noen tips til gode grønne te´er i løsvekt?

Skrevet

Anbeflaer å tørke sitronmelisse og bruke som te. NAM! Også veldig glad i både grønn og hvit te og drikker mye av dette om kveldene nå om vinteren.

For de som ikke liker grønn te, så finnes det mange smakstilsatte typer. Selv er jeg veldig glad i sjasmin eller mynte i grønn te.

Skrevet
Det som også visstnok er fint med te, er koffeininnholdet som sakl stimulere forbrenningen en smule. Om jeg tror på dette, er en annen sak. Spesielt grønn te blir framhevet av IFORM for sitt innhold av katekiner (som jeg ikke vet hva er og gjør) som skal øke forbrenningen.

Cathechin på Wikipedia. Som forøvrig også opplyser om at katekiner også finnes i frukt, sjokolade og vin ^^

Av grønn te har jeg bare prøvd te-poser som man kjøper i vanlig butikk, men disse klarer jeg ikke å like :frown:

Er grønn te i løsvekt bedre enn i te-poser? Noen tips til gode grønne te´er i løsvekt?

Det finnes grønn te-varianter med frukt og slikt, du kan jo se om det er noe for deg? Men altså: det er ikke liv om å gjøre å drikke grønn te. Om du spiser nok frukt og grønt eller tar vitamintilskudd så får du i deg det du trenger. Det er også stoffer i te som IKKE er like bra for deg (f.eks. tannin, i tillegg er antioksidanter ikke utelukkende positivt på samme måte som koffein har både gode og dårlige effekter) så prøv deg frem, men ikke tenk at dette er noe du MÅ. jeg tenker også at om du må ha suketter i så er det lurt å begrense inntaket noe.

Skrevet

Jeg drikker forresten en japansk grønn te-varient som heter Genmaicha. Det er vanlig, grønn te, men inneholder også ristede riskorn. Det gjør at den smaker litt mer ....ristet. Og dte er ikke bare den litt bitre grønn te-smaken. Vanskelig å forklare, men jeg synes det er kjempegodt. Kanskje ikke helt greia for deg, men det kan jo være verdt å sjekke ut? :)

Skrevet

Ja, te (grønn og hvit, samt urtete) er sunt. Og dermed noe man har godt av å drikke, enten man forsøker å gå ned i vekt eller ikke.

Gjest Gjest_andre_*
Skrevet

Grønn te ekstrakt må man bestille på nett, veldig billig om man bestiller løs vekt i 'bulk' ,noen hekto eller mer. Absolutt et tilskudd jeg verdsetter høyt. Ønsker å innta mye vannløselige antioksidanter i hele spekteret. Fra A-Q. Man har ikke samme kaffe tørsten om man drikker te, to tomler opp.

go greener

"Green tea's primary active ingredient epigallocatechin gallate (EGCG) enhances fat-burning by inhibiting the breakdown of norepinephrine, the neurohormone that revs up the metabolism. That alone has made it a popular supplement and a common ingredient in fat-burning formulas. Now it appears that green tea has yet another benefit for bodybuilders.

Previous research showing that EGCG's antioxidant properties could protect the heart and other organs from damage prompted Baylor University (Waco, Texas) researchers to investigate green tea extract's effects on recovery following a heavy lifting session. They reasoned that if EGCG protects the heart from damage, it might also protect skeletal muscles. They gave young men 1,200 mg of EGCG or a placebo every day for two weeks, then had subjects perform an exhaustive bout of leg extensions for negative reps.

As reported in a 2006 issue of the Journal of Strength and Conditioning Research, subjects taking EGCG had less muscle soreness in the three days postworkout and exhibited less muscle-cell destruction. Reducing soreness can help you get back in the gym more quickly, while decreasing muscle breakdown can help you recover faster and grow bigger in the long run.

To take advantage of green tea's benefits, including enhanced fat-burning and muscle recovery, look for green tea extract supplements that are standardized for EGCG, and take enough to provide 1,000-1,200 mg of EGCG per day over 2-4 doses. For example, a supplement that provides 500 mg of green tea extract per dose and is 50% EGCG delivers 250 mg of this fat-burning ingredient. Taking two doses twice a day will give you 2,000 mg of green tea extract and 1,000 mg of EGCG.

Since you typically can't drink enough green tea to get the amount of EGCG you need, supplementing with the extract is your best option. Besides, research shows that the body absorbs the EGCG from supplements more readily than it does from the tea. And if you're training hard, you don't want to wait for the benefits."

Skrevet

Te er som noen har nevnt vann med smak, så kalorimessig kan du drikke te til det tyter ut.

Helsemessig derimot, så er det enorm forskjell på posene.

Øverst står grønn te og troner. Grønn te har noe av det høyeste antioksidantnivået målt, og overgår det funnet i blåbær og de andre av Ibsens bærbuskvekster ;)

Svart te er på likt nivå med rødvin (antioksidantnivå), men effekten ødelegges mye ved at vi (jeg ihvertfall) liker å ha litt melk oppi. Proteinet i melka gjør at biotilgjengeligheten reduseres.

Hvorvidt x urteteer og blandinger er rensende, helende, oppkvikkendem forbeyggende, søvninduserende osv har jeg ikke inngående kunnskap om.

Skrevet
Øverst står grønn te og troner.

Hvit te er vel hakket bedre enn grønn te.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...