Lissi Skrevet 25. januar 2010 #1 Skrevet 25. januar 2010 Jeg glemte å ta p-pilla mi og hadde sex samme kvelden jeg glemte den. Jeg så det ikke før neste kveld, da hadde det jo gått 48 timer. Når man glemmer en pille kan man få eggløsning samme dag, eller skjer det etter noen dager? Litt svett, men tror sjansen er liten! Det som er dumt er at jeg ikke har mensen på disse pillene, så får jo bare ta en test om 5 uker. Hvor stor sjansen for å bli gravid på dette viset?
Gjest Armule Skrevet 25. januar 2010 #2 Skrevet 25. januar 2010 Kommer an på hvor du er på pillebrettet. Om det er første eller siste uka er det litt risky. Men ellers er èn pille normalt ikke "farlig" å glemme. Men man veit jo aldri..
Lissi Skrevet 25. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 25. januar 2010 Kommer an på hvor du er på pillebrettet. Om det er første eller siste uka er det litt risky. Men ellers er èn pille normalt ikke "farlig" å glemme. Men man veit jo aldri.. Ca midt i brettet
Gjest Armule Skrevet 25. januar 2010 #4 Skrevet 25. januar 2010 Ca midt i brettet Da skal du være safe! Men for sikkerhets skyld er det greit å bruke kondom den neste uka uansett
Lissi Skrevet 25. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 25. januar 2010 Da skal du være safe! Men for sikkerhets skyld er det greit å bruke kondom den neste uka uansett Ja blir ikke mer tull nå.. hehe.. blir litt stressa! Men det går nok bra! Har aldri blitt gravid ved uhell før så, men pleier å huske pilla da. Takk for svar
Gjest Gjest_Andrea_* Skrevet 25. januar 2010 #6 Skrevet 25. januar 2010 Jeg glemte å ta p-pilla mi og hadde sex samme kvelden jeg glemte den. Jeg så det ikke før neste kveld, da hadde det jo gått 48 timer. Når man glemmer en pille kan man få eggløsning samme dag, eller skjer det etter noen dager? Litt svett, men tror sjansen er liten! Det som er dumt er at jeg ikke har mensen på disse pillene, så får jo bare ta en test om 5 uker. Hvor stor sjansen for å bli gravid på dette viset? Jeg sitter med akuratt samme dilemma..vurderte angrepille.. men ifølge denne linken: http://www.ung.no/prevensjon/2211_Glemt_p-pille.html så skal man visst ikke ta det før man har glemt minst 4 piller (hvis man går på cerazett - gjør du det?).. virker litt rart egentlig.. så jeg er litt skeptisk.. jeg hadde også sex samme kvelden jeg glemte den.. så det er vel bare å vente å se da..
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #7 Skrevet 25. januar 2010 P-piller er som en demning. Glemmer du en, brister den og helvete er løs. Ta deg en test.
Gjest Emmanuelle Skrevet 25. januar 2010 #8 Skrevet 25. januar 2010 Med Cerazette har det ingen betydning hvor i brettet du er når du glemmer pillen siden du ikke har eggløsning på samme måte som når du går på piller med pillefri uke. Du er nok ganske så sikker, men ta gjerne en angrepille og så en test "Cerazette skiller seg fra de andre minipillene ved at det kan gis i en dose som i de fleste tilfellene er høy nok til å hindre at eggcellen modner. Som et resultat av dette sørger Cerazette for høy prevensjonseffekt." Altså, siden egget mest sannynlig ikke er modnet, reagerer det heller ikke på befruktning i følge min lege, så Cerazette er en av de beste pillene prevensjonsmessig
Gjest cloudbusting Skrevet 25. januar 2010 #9 Skrevet 25. januar 2010 (endret) Tror det varierer veldig fra merke til merke. Freaka ut selv da jeg glemte å ta en pille til riktig tid, på Yasmin var det noe om 12-timersgrensa, men tok den iløpet av døgnet iallefall..Ifølge apoteket(ekke verre enn å be om å få snakke med pharmasøyten på enerom) så skal p-piller(iallefall Yasmin) være 100% safe så lenge man husker å ta den iløpet av døgnet. Men den skal heller ikke ha noe mer redusert sikkerhet dersom fortsetter og ta den tidsnok en stund framover etter "glippen", og man ellers ikke har glemt noen flere piller på det brettet. Ellers er det angrepilla da, selv om jeg ikke hadde noe grunn til å ta den fordi jeg huska å ta den samme dag, så valgte jeg å være på den sikre sida og heller ha de dumme bivirkningene av den enn å bli en av disse unge mødrene x) Endret 25. januar 2010 av cloudbusting
Gjest Iah Skrevet 25. januar 2010 #10 Skrevet 25. januar 2010 Med Cerazette har det ingen betydning hvor i brettet du er når du glemmer pillen siden du ikke har eggløsning på samme måte som når du går på piller med pillefri uke. Alle p-piller hindrer eggløsning, uavhengig av pillefri uke eller ikke. De fleste minipiller derimot hindrer ikke eggløsning, Cerazette er en minipille som skal hindre eggløsning.
Gjest Emmanuelle Skrevet 25. januar 2010 #11 Skrevet 25. januar 2010 (endret) Alle p-piller hindrer eggløsning, uavhengig av pillefri uke eller ikke. De fleste minipiller derimot hindrer ikke eggløsning, Cerazette er en minipille som skal hindre eggløsning. Aha, takk for oppklaringen, det visste jeg ikke Endret 25. januar 2010 av Emmanuelle
Lissi Skrevet 26. januar 2010 Forfatter #12 Skrevet 26. januar 2010 Takk for svar alle sammen! De sier at selv om cerazette er en minipille så er den sikrere enn andre minipiller og må tas innen 36 timer. 48 er nok i siste liten. Men vi får se da, leve i spenning
Gjest Gjest_Aleks_* Skrevet 26. januar 2010 #13 Skrevet 26. januar 2010 Jeg bruker Cerazette og jeg glemte en pille uten å være klar over det. Jeg må ha blitt distrahert og trodd at jeg tok den eller noe. Uansett, jeg fant det ut dagen etter, ca 29 timer senere og fortsatte med pillene som vanlig. Siden Cerazette gjør at man kan gå en stund uten mensen, og jeg i tillegg har veeldig uregelmessig mens var jeg passe nervøs en periode. Det står jo på pakken at man skal vente med sex i 7 dager hvis man glemmer en pille. Det gikk heldigvis bra, jeg fikk mensen etter et par uker(det varte bare en dag, men det er godt nok for meg!)
Minttu Skrevet 26. januar 2010 #14 Skrevet 26. januar 2010 Jeg har glemt mange piller, og tatt de 1,2,3 dager etter jeg egentlig skulle. Jeg er da ikke smelt på tjukka enda.
Lissi Skrevet 26. januar 2010 Forfatter #15 Skrevet 26. januar 2010 Jeg tror det går bra Skal uansett ta en test om 5 uker, siden jeg ikke har mensen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå