Gå til innhold

Dere med høyt stoffskifte

Fremhevede innlegg

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet (endret)

Eg leste nemlig artikkelen KG hadde om dette for ei stund siden og eg lurer på om eg har det.

Symptomer:

Rask puls eller hjertebank

Skjelving på hendene

Økt varmeproduksjon, særlig ved anstrengelse (blir knallrød og varm i ansikt når eg går i oppover bakke, trodde det kom av at eg er i litt dårlig form men nå er eg ikkje sikker lenger, føler eg har gått fra å være i rimlig god form til å se ut som ein kokt hummer etter 20 meter med oppoverbakke)

Økt appetitt (føler eg går å små spiser heile tida, det gjorde eg ikkje før, må liksom ha noe å knaske på)

Vekttap

Diare

Muskelsvakhet

Uro i kroppen (ikkje heile tida, men innimellom)

Humørsvingninger og nervøsitet(seriøst fæle humørsvingninger som sambo er livredd for og er nervøs i situasjoner eg før aldri hadde vært nervøs i)

Søvnproblemer (da altså med at eg sover for mye, kan glatt sove 12 timer om eg får sjansen, eller meir)

Varierende øyeproblemer med tåreflod (renner ofte fra øynene uten grunn, ganske irriterende igrunn for sminken blir jo ødelagt. Har ofte lurt på hva som gjør det og eg føler dette kan være ein mulig forklaring)

eller Fremstående øyne med stirrende blikk

((De eg har er understreket))

Så eg har vurdert å ta ein tur til lege, evt bestille blodprøve så eg får sjekka opp i det.

Dere som har det, hvordan fant dere ut at dere hadde det?

Hvilke symptomer hadde dere?

Endret av Syrin_Ulven
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde 120-130 i hvilepuls, veldig skjelving på hendene (vanskelig å hold en kniv uten å skjære seg), diare, mensforstyrrelser, struma og ekstrem varmeproduksjon. Med økt varmeproduksjone menes ikke at du blir varm når du er i aktivitet, men at du er svett og varm hele tiden, også når du sitter i ro. Jeg hadde 10 grader i leiligheten og svettet som en gal, gikk på ski i singlet når de andre hadde ullundertøy og fleecejakker osv. Gikk ikke ned i vekt, men la på meg 25 kg når stoffskiftet ble normalisert. Eneste måten å finne ut av det på er å gå til lege og ta stoffsifteprøver, man kan ikke diagnostisere hypertyreose kun på symptomer.

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet
Med økt varmeproduksjone menes ikke at du blir varm når du er i aktivitet, men at du er svett og varm hele tiden, også når du sitter i ro.

Eg er hovedsaklig ganske så varm heile tida, fryser stort sett bare når eg er ute i kulden (og da som oftest bare på hender eller i ansikt). Sambo sier eg er som ein varmeovn når eg sover, at han rett og slett må flytte seg vekk fra meg fordi eg "koker". Eg kan være god og svett og sitte i vanlig t-skjorte mens han sitter der og fryser selv når han har genser på.

Tror eg skal bestille time og få det sjekka eg.

Takk for svar :)

Skrevet

Jeg har sannsynligvis gått med det veldig lenge, og det falt meg ikke inn før en lege reagerte på at jeg hadde fremstående øyne. Dette var også noe jeg ikke så selv, siden man skal ha litt erfaring med det for å kunne se hva som er unormalt. De sterkeste symptomene jeg hadde ellers var vel dette med rastløshet, høy puls, ujevn apetitt og humørsvingninger.

Så da jeg leste lista med symptomer var det mye som falt på plass, av ting som har plaget meg, og nå håper jeg bare at jeg skal bli kvitt det med medisiner.

Uansett er det best å gå til fastlegen og få tatt blodprøver, så får man ett klart svar på det. De fleste fastleger kan lite om dette, så dersom legen ikke går med på å ta prøver bør du prøve å gå til en annen.

Gjest Gjest_norah_*
Skrevet

først hadde jeg for høyt pga svulst.

da var jeg sterkt plaget av kvalme og delvis brekninger. dette er ikke utbredt symptom.

utover det raste jeg ned i vekt tross økt appetitt og usunt kosthold/ingen trening. var deprimert(ikke nedfor, men virkelig depresjoner), forstyrret søvn, fikk betydelige synsforstyrrelser som ikke kunne korrigeres, ble usedvanlig slapp og sliten.

ble ikke giret overhodet, men sov ekstremt mye, og veldig tungt.

klarte ikke å våkne naturlig og behagelig.

ble etterhvert såpass slapp at jeg sov ca 10 timer om natten, og sovnet etter kort tids aktivitet som eks gåtur til butikken etc.

fikk også panikkangst, men ikke utbredt.

så tok jeg operasjon = lavt, og har hatt lavt i endel år.

med med litt forhøyet medisinbruk(ikke ovedrevent, bare oppjustering) så ble det for høyt, og jeg slet veldig med nokså store fordøyelsesplager, kraftig vektnedgang(20 kilo på kort tid) og generell angst+fobisk angst.

denne gangen ble jeg ikke deprimert, og fikk ikke så store søvnforstyrrelser.

men dette skjedde fordi jeg ikke selv visste at det var økt medisinering som forårsaket det. tok sikkert et halvår før det ble ille og begynte å gå betydelig utover jobb og sosialt liv.

jeg fikk forøvrig diagnose med ultralyd av kjertelen, blodprøvene var ustadige.

Gjest Gjest_norah_*
Skrevet

ja..for ordens skyld hadde jeg mye av de andre symptomene også, hadde/har igrunnende fleste(økt hårtap/temperatursvingninger etc) - men listet bare opp det som plagde meg aller mest.

lykke til, håper du ikke har det:)

Skrevet

Hos meg var det faktisk legen som oppdaget det. Jeg tilskrev alle symptomene til livssituasjonen min som på det tidspunktet var rimelig tøff.

Jeg spiste ikke noe mer enn normalt og gikk heller ikke ned i vekt. Skjelvinger og hjertebank. Perioder med kvalme, diare og hodepine. Alltid sliten. Til slutt var det så ille at jeg var utslitt av å stå opp. Ukonsentrert og dårlig husk. Indre uro.

Bare vær obs på at du ikke får resultatet på blodprøvene der og da så da får du nok en oppfølgingstime.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...