Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #1 Skrevet 25. januar 2010 Regner med det er flere her inne som vet det Noen jeg kjenner sier 2 uker og andre sier 4 uker...hva er riktig? og forresten, hvor lenge må jeg ha vært i arbeid for å kunne benytte egenmelding ved fravær? Takk for svar
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 25. januar 2010 #2 Skrevet 25. januar 2010 Regner med det er flere her inne som vet det Noen jeg kjenner sier 2 uker og andre sier 4 uker...hva er riktig? og forresten, hvor lenge må jeg ha vært i arbeid for å kunne benytte egenmelding ved fravær? Takk for svar Tror det er 8 uker eller 2 måneder som gjelder.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #3 Skrevet 25. januar 2010 Utdrag fra foketrygdloven: "§ 8-24. Rett til å nytte egenmelding For å få rett til å nytte egenmelding må arbeidstakeren ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder. Ved gjenansettelse innen to uker regnes tidligere arbeidsforhold med." Ved sykmelding fra lege: "§ 9-2. Opptjeningstid For å få rett til stønad må medlemmet ha vært i arbeid i minst fire uker umiddelbart før fraværet fra arbeidet (opptjeningstid)." Altså ansatti fire uker for å kunne bruke sykmelding fra lege, og åtte uker for å kunne bruke egenmelding.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #4 Skrevet 25. januar 2010 ok, og hvis man blir syk før fire uker, hvilken stønad har man da krav på?
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #5 Skrevet 25. januar 2010 Hvis jeg hadde ansatt noen som ikke negang klarte å gå på jobb første måneden før de ville sykmelde seg, da hadde jeg revurdert hele ansettelse, og håpet jeg hadde avtalt prøvetid... Men seriøst, det eneste som skjer er at du ikke får lønn de dagene du er vekke.
Rosalie Skrevet 25. januar 2010 #6 Skrevet 25. januar 2010 ok, og hvis man blir syk før fire uker, hvilken stønad har man da krav på? Ingenting. 1
pivo Skrevet 25. januar 2010 #7 Skrevet 25. januar 2010 Tror det er ulik praksis der altså. For jeg fikk en kraftig halsbetennelse med høy feber dagen etter at jeg startet i ny jobb. Trodde ikke jeg hadde krav på noe, men legen gav meg likevel en sykemelding. Jeg fikk utbetalt lønn og de som jobber på lønn og personalavdelingen hadde da fortalt min leder at så lenge jeg hadde sykemelding, hadde jeg krav på lønn fra arbidsgiver. Men vet ikke. Slik praksis er det i hvert fall der jeg jobber.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #8 Skrevet 25. januar 2010 Hvis man har jobbet et annet sted frem til man fikk den nye jobben, så har man krav på sykepenger. Og til deg som ville revurdere hele ansettelsen hvis en person blir syk første måneden: Det er da rene tilfeldigheter og flaks/uflaks som avgjør om man blir syk første måneden eller etter et halvt år. Enkelte sykdommer er faktisk umulig å fungere med på jobb, skulle likt å se deg jobbe mens du kaster opp og har diaré, feks.
Gjest arbtaker Skrevet 26. januar 2010 #9 Skrevet 26. januar 2010 Er du syk nok, blir du hjemme enten du får lønn eller ikke! Hvis ikke du er syk nok til å bli hjemme uten lønn et par dager, snask deg på jobb...
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2010 #10 Skrevet 26. januar 2010 Hvis jeg hadde ansatt noen som ikke negang klarte å gå på jobb første måneden før de ville sykmelde seg, da hadde jeg revurdert hele ansettelse, og håpet jeg hadde avtalt prøvetid... Hva slags verden lever du i? Blir man syk, så blir man syk, vet du. Smittet av noen, et virus, feber, oppkast...man går ikke på jobb da. Sier seg selv, det.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2010 #11 Skrevet 26. januar 2010 Hva slags verden lever du i? Blir man syk, så blir man syk, vet du. Smittet av noen, et virus, feber, oppkast...man går ikke på jobb da. Sier seg selv, det. Jeg hadde også blitt skeptisk. Bare fordi jeg vet at terskelen for å være hjemme er veldig ulik, og jeg hadde nok fulgt ekstra godt med. Og hadde det vært prøvetid hadde jeg nok også fulgt med på personen ut perioden mtp arbeidsmoral. Blir noen hjemme med en gang de har lov å skrive egenmelding hadde varselklokkene ringt enda sterkere. Blir man syk så er det ikke noe å gjøre med det, så jeg hadde blitt veldig stresset dersom dette hendte med meg.
Hanselot Skrevet 26. januar 2010 #12 Skrevet 26. januar 2010 Hvis jeg hadde ansatt noen som ikke negang klarte å gå på jobb første måneden før de ville sykmelde seg, da hadde jeg revurdert hele ansettelse, og håpet jeg hadde avtalt prøvetid... Men seriøst, det eneste som skjer er at du ikke får lønn de dagene du er vekke. En arbeidstaker kan ikke si opp en ansatt de første 12 mnd etter at arbeidsuførheten inntrådte. Man har muligheter til å forlenge prøvetiden. Arbeidsgiver har ikke anledning til å si opp en ansatt på usaklig grunnlag, selv ikke under prøvetiden.
Glitnir Skrevet 26. januar 2010 #13 Skrevet 26. januar 2010 Tror det er ulik praksis der altså. For jeg fikk en kraftig halsbetennelse med høy feber dagen etter at jeg startet i ny jobb. Trodde ikke jeg hadde krav på noe, men legen gav meg likevel en sykemelding. Jeg fikk utbetalt lønn og de som jobber på lønn og personalavdelingen hadde da fortalt min leder at så lenge jeg hadde sykemelding, hadde jeg krav på lønn fra arbidsgiver. Men vet ikke. Slik praksis er det i hvert fall der jeg jobber. Mange steder med tariffavtale gjelder det at du kun må ha tiltrådt stillingen for å ha rett på sykelønn. Det vil si at så lenge du har vært frisk og rask en dag på jobb, vil du få sykepenger.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2010 #14 Skrevet 26. januar 2010 En arbeidstaker kan ikke si opp en ansatt de første 12 mnd etter at arbeidsuførheten inntrådte. Man har muligheter til å forlenge prøvetiden. Arbeidsgiver har ikke anledning til å si opp en ansatt på usaklig grunnlag, selv ikke under prøvetiden. Man ansetter folk på prøvetid, og skriver i kontrakten at de har f.eks 6 mnd prøvetid for å se om de fungerer i stillingen, arbeidsmiljøet, faglig komeptanse osv. Dersom du er mye vekke eller ikke fungerre i stillingen, kan sjefen la være å forlenge kontrakten. Jeg hadde gjort det dersom den som var ansatt var mye vekke, det faller inn under å ikke tilfredstille de kvalifikasjoner og krav jobben forventer. Og man kan si opp folk så lenge man holder seg innen lovverket, man kan også si opp sykmeldte, men det kan ikke væreårsaken til oppsigelsen. Ellers enig i at det ser dårlig ut med de som benytter egenmeldingen med en gang de kan. Oppkast varer som regel max 2 dager. feber og forkjølelse kan man gå på jobb med om man vil vise innsats. Er man virkelig syk blir man hjemme i to dager uten lønn, er man så frisk at det er et problem, så går man på jobb.
Rosalie Skrevet 26. januar 2010 #15 Skrevet 26. januar 2010 Man er faktisk fast ansatt i prøvetiden, og det skal svært mye til for å si opp en person i løpet av denne perioden. Omtrent eneste grunn er skoft og at personen etter gjentatt veiledning ikke klarer arbeidsoppgavene sine.
pivo Skrevet 26. januar 2010 #16 Skrevet 26. januar 2010 Jeg har en jobb hvor jeg ikke får lov å gå på jobb med feber, dette pga smittefare, så om jeg vil på jobb eller ikke, blir jeg bedt om å holde meg hjemme, så det kommer nok litt ann på hva slags jobb man har...
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2010 #17 Skrevet 26. januar 2010 Man er faktisk fast ansatt i prøvetiden, og det skal svært mye til for å si opp en person i løpet av denne perioden. Omtrent eneste grunn er skoft og at personen etter gjentatt veiledning ikke klarer arbeidsoppgavene sine. Derfor ansetter man på en 6 mnd kontrakt med mulighet for forlengelse.
Rosalie Skrevet 26. januar 2010 #18 Skrevet 26. januar 2010 Derfor ansetter man på en 6 mnd kontrakt med mulighet for forlengelse. Ja, men da er det ikke prøvetid man snakker om. Og møter man rett vedkommende, vil man i en slik situasjon antagelig tape så det synger etter i retten, da det omtrent ikke er lov til å bruke midlertidig ansatte i det hele tatt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå