Anna Svingtrapp Skrevet 25. januar 2010 #1 Skrevet 25. januar 2010 Jeg er ikke så kjent med hvordan datamaskiner funker, så jeg lurer på om jeg har forstått det rett når jeg tror at det er prosessoren som er for dårlig når programmer går sakte? Vanlige programmer som nettleser, word osv går bra, men det blir litt trøblete når jeg prøver å kjøre f.eks. tegneprogrammer som jeg bruker i skolesammenheng. Til og med NRK ski challenge eller hva det heter fungerer ikke. Siden jeg lurer på å kjøpe meg ny pc kunne jeg tenkt meg å vite hva jeg vil ha forbedret i forhold til den jeg har. Er det prosessoren det står på?
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #2 Skrevet 25. januar 2010 Prosessor - Ram - Harddisk. Er det som er flaskehalsen i en "officepc" Hvor mye ram har du? Specs på Cpu?
aluminium Skrevet 25. januar 2010 #3 Skrevet 25. januar 2010 Tegneprogrammer trenger nok mer prosessor. I dag ville jeg sett etter en dobbelkjerneprosessor, som Intel Core2Duo. Kraftige prosessorer som fungerer fint til Photoshop osv. En annen ting som er viktig er mye RAM. Med mye RAM kan maskinen lagre mer i dette korttidsminnet slik at den slipper å hente fra harddisken hver gang den trenger informasjon. NRK Ski challenge kan nok hende sliter fordi du ikke har kraftig nok grafikkort.
Zealuu Skrevet 25. januar 2010 #4 Skrevet 25. januar 2010 Hvis tegneprogrammene er mer avanserte enn paint, kan det godt være at flaskehalsen ligger i grafikkprosesseringen. De fleste kontor-PC-er (særlig laptoper) har en integrert videoløsning som fort kommer til kort om du driver med seriøst illustrerings/videoredigeringsarbeid. Om du skal ha ny PC, vurdér å gå for en som har en dedikert grafikkprosessor (GPU).
aluminium Skrevet 25. januar 2010 #5 Skrevet 25. januar 2010 Jeg stemmer likevel for å heller prioritere prosessor og RAM om det er snakk om begrenset budsjett. Når det gjelder behandling av bilder så er min erfaring at det er viktigere å ha muskler til å drive med store filer, samt mye RAM slik at arbeid med mange store filer går mer sømløst. Hvilke spesifikasjoner som er på maskinen i dag kunne også vært nyttig.
Gjest Gjest nr 98763 Skrevet 25. januar 2010 #6 Skrevet 25. januar 2010 "Alle" pcer man får i dag her gode nok prosessorer for vanlig bruk (hvis man ikke driver med avansert spilling eller videoredigering ell.). Flaskehalsen er nok heller grafikkkortet og ram. Et dedikert grafikkkort og minst 3 GB Ram gjør susen.
aluminium Skrevet 25. januar 2010 #7 Skrevet 25. januar 2010 (endret) Det er fort gjort å gå seg på en rimelig laptop i dag som man tror har en skikkelig prosessor. Jeg har selv vært borti flere nyere laptoper med nye prosessorer med fancy navn og greier, men som i realiteten ikke er noe som helst å skrive hjem om. Det som gjelder er godt med research. Et tips jeg vil gi er å sjekke Geekbench sin database. De aller fleste datamaskiner har en gjennomsnittsscore som er meldt inn av brukerne. Disse gir en god pekepinn på hvor kraftig en maskin er. Søk etter den du har i dag og sammenlign med maskiner du vurderer. Hvis du ikke finner den du har i dag er det bare å laste ned og kjøre en test. Til avansert bruk ville jeg ikke anbefalt en maskin med score noe særlig under 3000. Jeg har selv en MacBook Pro som scorer rundt 3500 om jeg ikke husker helt feil, og jeg mener det bør være såpass om man skal drive med programmer som Photoshop, Lightroom osv. Jeg har 2,26 Ghz Intel Core2Duo og 4GB RAM. Edit: Glemte linken til Geekbench: http://browse.geekbench.ca/ Endret 25. januar 2010 av aluminium
Gjest brutal_mann Skrevet 25. januar 2010 #8 Skrevet 25. januar 2010 Skaff deg en Apple. Umulig å ta feil. Og forresten, krev at skolen bruker programvare som støttes på mer enn bare en plattform.
Anna Svingtrapp Skrevet 25. januar 2010 Forfatter #9 Skrevet 25. januar 2010 Hei! Tusen takk for alle svar, nå vet jeg litt mer om hva jeg skal spørre etter når jeg skal på utkikk etter ny pc! PCen jeg har nå er en Dell latitude D630. Hvis jeg forstår det rett er dette spesifikasjonene: intel core2 duo 1.80 GHz, 2 GB RAM og 112 GB minne. Har tenkt litt på dette med mac, men lurer på om det blir mye styr med programmer som ikke funker osv?
Henkie Skrevet 25. januar 2010 #10 Skrevet 25. januar 2010 Har tenkt litt på dette med mac, men lurer på om det blir mye styr med programmer som ikke funker osv? Hvilke programmer skulle det være?
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #11 Skrevet 25. januar 2010 Hvis jeg forstår det rett er dette spesifikasjonene: intel core2 duo 1.80 GHz, 2 GB RAM og 112 GB minne. Hvis det er det du har er det ikke prosessoren det er noe galt med, den er bare to små hakk dårligere enn den jeg har, og min takler det meste. Tipper på at du har et softwareproblem. Windows eller virus eller spyware eller noe annet dritt. Hvis du absolutt vil ha en kjappere prosessor så se etter i7 eller i9.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå