Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #61 Skrevet 25. januar 2010 Jeg synst at de som skriver lange innlegg bør ha smileys fordi ellers så blir det sån laaang og kjedelig. Kanskje noe livlig skrift også. Jeg merker ofte at jeg ikke gidder å lese innlegg fordi de er så evig lange. Det er ikke noe som heter synst. Prøv igjen! At du ikke gidder å lese lange innlegg dersom de ikke har smileys og hoppende, livlig skrift, sier litt om hvor mye (lite) du leser. Og det ser man også av innleggene dine, som altså er fulle av skrivefeil. Men jeg leste ikke hvert eneste innlegg. Så selv om mange kommenterte det så ikke jeg det. Men om du går tilbake til innleggene mine. De siste altså ... så ser du at jeg faktisk skrev ambulanse riktig etter på. Jeg lærte. Dessuten er det ikke barnslig å innrømme at en alltid kommer til å ha uhell med stavingen sine. Det er bare å være realistisk. Vet du, deler av dette måtte jeg faktisk lese to ganger for å forstå. Når språket blir såpass dårlig, blir det vanskelig for leser/mottaker å henge med. Er ikke det god nok grunn til å prøve å skrive riktig? Er det meg du sikter til nå? Jeg blir ikke hårsår når noen kommenterer skrivefeil, jeg vet bare at det ikke hjelper. Det har kanskje med språklig intelligens å gjøre?? Og jeg synest folk er utidige og usaklige i denne tråden, det må da gå an å diskutere skrivefeil selv om jeg har problemer med det selv? Jeg har ikke fått ett svar i denne tråden uten at skrivefeilene er kommentert. Synest er feil. Prøv igjen?
Gjest Bloodless Skrevet 25. januar 2010 #62 Skrevet 25. januar 2010 Jeg sier sjino og sjøttboller også, jeg må bevisst tenke på det dersom jeg skal la være. Er jeg litt ivrig eller opptatt med noe så kommer sj med en gang. Jeg må være ett mareritt for dem som er oppatt av slikt. Håper jeg i det minste har andre kvaliteter som kan gjøre opp for min radbrekking av det norske språk. Hehe. Og jeg er nok et mareritt for folk som sier sjino og sjøtt. Har en kompis som sier det, og jeg må kommentere det. Nå skal det sies at han er en smart fyr, så jeg vet at det ikke har noe med intelligens å gjøre. Det er bare irriterende for sånne språknerder som meg.
Gjest enn gjest Skrevet 25. januar 2010 #63 Skrevet 25. januar 2010 Det er ikke noe som heter synst. Prøv igjen! At du ikke gidder å lese lange innlegg dersom de ikke har smileys og hoppende, livlig skrift, sier litt om hvor mye (lite) du leser. Og det ser man også av innleggene dine, som altså er fulle av skrivefeil. Vet du, deler av dette måtte jeg faktisk lese to ganger for å forstå. Når språket blir såpass dårlig, blir det vanskelig for leser/mottaker å henge med. Er ikke det god nok grunn til å prøve å skrive riktig? Synest er feil. Prøv igjen? Vel, jeg henger med på Chiyo's innlegg på første gjennomlesing. Og jeg er forøvrig litt usikker på om jeg ønsker at du skal henge med på mine.
Zzyzx Skrevet 25. januar 2010 #64 Skrevet 25. januar 2010 Jeg synes det er en uting å kommentere brukeres skrivefeil i tråder som ikke har noe som helst med det å gjøre. Det blir rett og slett ofte slik at tråden plutselig handler om skrivefeil og ikke det opprinnelige temaet. Debatten i seg selv kan være interessant, men det er lite som ødelegger den så mye som flere innlegg som handler om skrivefeil. Når det er sagt så er jeg helt enig i at dårlig språk gjør innlegg vanskelige å lese. Og ikke minst enkle å misforstå. Som avsender av et budskap skal man ikke legge ansvaret for tolking av budskapet på mottaker. Det hadde det ikke blitt mye god litteratur av. For å ta smileys i samme slengen så skulle jeg ønske de ikke hadde vært her i utgangspunktet. Hvis jeg oppfattes som sur fordi jeg ikke peprer innleggene mine med smileys så mener jeg at det belyser en problemstilling som er skapt av nettopp denne måten å kommunisere på. Jeg bruker svært få smileys, men jeg ser heller ikke behovet for dem sånn i det store og det hele. Så får jeg heller bli oppfattet som sur.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #65 Skrevet 25. januar 2010 Er det meg du sikter til nå? Jeg blir ikke hårsår når noen kommenterer skrivefeil, jeg vet bare at det ikke hjelper. Det har kanskje med språklig intelligens å gjøre?? Og jeg synest folk er utidige og usaklige i denne tråden, det må da gå an å diskutere skrivefeil selv om jeg har problemer med det selv? Jeg har ikke fått ett svar i denne tråden uten at skrivefeilene er kommentert. Jeg har bare lyst til å si til deg at dersom de innleggene du har skrevet i denne tråden gjenspeiler andre innlegg du skriver, så hadde i hvert fall aldri jeg reagert på dem! Det er innleggene med en masse slurvefeil jeg tror de fleste reagerer på, ikke de innleggene der det har sneket seg inn en feil eller to. Det opplever vel alle.
cilipili Skrevet 25. januar 2010 #66 Skrevet 25. januar 2010 Sjelden jeg kommenterer skrivefeil, men orddelingsfeil/særskrivningsfeil er noe jeg sliter med å overse. Ellers er jeg den som kommenterer når folk snakker feil. F.eks. om de sier legimitasjon (som veldig mange gjør) istedet for legitimasjon. Snakker jeg feil vil jeg gjerne vite det. En skal kunne snakke skikkelig når en er over 20.
cilipili Skrevet 25. januar 2010 #67 Skrevet 25. januar 2010 Hehe. Og jeg er nok et mareritt for folk som sier sjino og sjøtt. Har en kompis som sier det, og jeg må kommentere det. Nå skal det sies at han er en smart fyr, så jeg vet at det ikke har noe med intelligens å gjøre. Det er bare irriterende for sånne språknerder som meg. Hahaha! Samme her! Tror det grenser til galskap
pantertante Skrevet 25. januar 2010 #68 Skrevet 25. januar 2010 (endret) Jeg har også lyst til å rette på folk som uttaler ord feil, som f.eks. insjinativ i stedet for initiativ (inisjativ). Om det er ok å rette på skrivefeil her på forumet? Både ja og nei vil jeg si. Slurvefeil her og der overser jeg lett. Derimot klør jeg i fingrene etter å kommentere når jeg leser f.eks. "intrisert" eller "høffelig". Har ikke gjordt det da, bortsett fra i språforumet. Selv vil jeg gjerne bli rettet på hvis/når jeg skriver feil. På en hyggelig måte, selvfølgelig. Endret 25. januar 2010 av pantertante
Chiyo Skrevet 25. januar 2010 Forfatter #69 Skrevet 25. januar 2010 At du ikke gidder å lese lange innlegg dersom de ikke har smileys og hoppende, livlig skrift, sier litt om hvor mye (lite) du leser. Jeg leser ikke "lite". Jeg leser mye. Jeg leser i allefall en bok i uken fordi jeg skal studere litteratur i England til høsten. Det at du måtte lese gjennom innlegget mitt flere ganger har kanskje med hvor "lite" du leser. Seriøst alle dere som klager over at skrivefeil gjør at dere ikke forstår innlegg må virkelig lære dere å lese ting som av og til ikke er stavet riktig. Jeg forstår alt jeg leser her på KG. Jeg leser ikke et innlegg og blir irriter over stavefeilene. Det er ikke noe å irritere seg over. Jeg forstår ikke hvorfor dere ikke bare kan la det være. Det er det denne tråden handler om. Slik at dere får det med dere: JEG KAN STAVE, men når jeg skriver her på KG er jeg ofte med på flere diskusjoner samtidig og jeg skriver sykt fort. Folk kommenterer det hele tiden. Jeg gidder ikke skjekke stavingen min. Jeg har bedre ting å gjøre. Om dere ikke vil lese innleggene mine av den grunn så er det opp til dere.
Gjest Bianca26 Skrevet 25. januar 2010 #70 Skrevet 25. januar 2010 Nå er faktisk du en av de jeg irriterer meg mest over i forhold til skrivefeil. Altså, jeg er helt klart ikke perfekt selv, hender jeg skriver feil også i farta, men det har litt med mengden å gjøre. Når innlegg er fulle av skrivefeil, er det veldig slitsomt å lese. Kan du ikke bare lese over innleggene en gang før du poster? Lurer også på hvorfor du bruker skravle smileyen i alle mulige sammenhenger? Som sagt er det slitsomt å lese innlegg fulle av feil, like slitsomt som når folk skriver på dialekt. Og med mindre man har dysleksi er det ikke verre enn å bare lese over innlegget sitt før man trykker på svar. Og kom ikke her å si at alle de som skriver feil her inne sliter med dysleksi, det har jeg ikke noe tro på. Men hva om det faktisk er noen som skriver og har dysleksi, hvordan tror du det føles for dem å få spydige kommentarer om stavefeil fra folk som irriterer seg slik over det? Du kan ikke vite hvem som har dysleksi og ikke av de som skriver feil. Plutselig tråkker du noen på tærne.
Gjest Bianca26 Skrevet 25. januar 2010 #71 Skrevet 25. januar 2010 (endret) Det er forskjell på dysleksi, latskap og uvitenhet. Det finnes mange ord som mange skriver feil. Hvis man har en tråd som handler om prevensjon, og halvparten av posterne skriver "prevansjon", da er det vel ikke noe galt i å fortelle dem at de skriver ordet feil. Det samme gjelder f.eks. nysgjerrig og interessant. Dette kommer vel av uvitenhet. Vi har også en klassiker her på KG, nemlig "mensensmerter". Det heter menssmerter. Jeg forstår heller ikke at det skal være så vanskelig å lære seg forskjellen på tallordet ett, og artikkelen et. Jeg blir litt oppgitt over folk som ikke engang prøver å skrive riktig. "Jeg deler dette sammensatte ordet, fordi jeg synes det ser bedre ut"-mentalitet. Sånt er faktisk litt provoserende. Nå er det vel ikke lov å skrive på dialekt på KG, og det er jeg glad for. Det går an å si det på en fin måte da om du ser at noen skriver feil. Endret 25. januar 2010 av Bianca26
Gjest Bianca26 Skrevet 25. januar 2010 #72 Skrevet 25. januar 2010 Det er veldig ofte vanskelig å skjønne meningen når det er dårlig skrevet. For egen del synes jeg at det vitner om dårlig respekt for andre når jeg ikke tar meg tid til å skrive riktig. Helt greit at andre mener noe annet. Hæ Tror du seriøst folk skriver feil med vilje for å vise at de ikke respekterer deg? Tror ikke folk tenker over det når de skriver.
Gjest Eurodice Skrevet 25. januar 2010 #73 Skrevet 25. januar 2010 Jeg har også lyst til å rette på folk som uttaler ord feil, som f.eks. insjinativ i stedet for initiativ (inisjativ). Unnskyld at jeg spør, hva mener du her? Hvis du uttaler initiativ som i det siste eksempelet, sier du det feil. Det skal uttales initsiativ, trykk på siste stavelse.
Gjest tears Skrevet 25. januar 2010 #74 Skrevet 25. januar 2010 Jeg synes det er en uting å kommentere brukeres skrivefeil i tråder som ikke har noe som helst med det å gjøre. Det blir rett og slett ofte slik at tråden plutselig handler om skrivefeil og ikke det opprinnelige temaet. Debatten i seg selv kan være interessant, men det er lite som ødelegger den så mye som flere innlegg som handler om skrivefeil. Når det er sagt så er jeg helt enig i at dårlig språk gjør innlegg vanskelige å lese. Og ikke minst enkle å misforstå. Som avsender av et budskap skal man ikke legge ansvaret for tolking av budskapet på mottaker. Det hadde det ikke blitt mye god litteratur av. For å ta smileys i samme slengen så skulle jeg ønske de ikke hadde vært her i utgangspunktet. Hvis jeg oppfattes som sur fordi jeg ikke peprer innleggene mine med smileys så mener jeg at det belyser en problemstilling som er skapt av nettopp denne måten å kommunisere på. Jeg bruker svært få smileys, men jeg ser heller ikke behovet for dem sånn i det store og det hele. Så får jeg heller bli oppfattet som sur. Jeg klarer heller ikke å la være å legge merke til at mange bryr seg mer om noen skrivefeil enn om selve saken. Jeg leser ikke "lite". Jeg leser mye. Jeg leser i allefall en bok i uken fordi jeg skal studere litteratur i England til høsten. Det at du måtte lese gjennom innlegget mitt flere ganger har kanskje med hvor "lite" du leser. Seriøst alle dere som klager over at skrivefeil gjør at dere ikke forstår innlegg må virkelig lære dere å lese ting som av og til ikke er stavet riktig. Jeg forstår alt jeg leser her på KG. Jeg leser ikke et innlegg og blir irriter over stavefeilene. Det er ikke noe å irritere seg over. Jeg forstår ikke hvorfor dere ikke bare kan la det være. Det er det denne tråden handler om. Slik at dere får det med dere: JEG KAN STAVE, men når jeg skriver her på KG er jeg ofte med på flere diskusjoner samtidig og jeg skriver sykt fort. Folk kommenterer det hele tiden. Jeg gidder ikke skjekke stavingen min. Jeg har bedre ting å gjøre. Om dere ikke vil lese innleggene mine av den grunn så er det opp til dere. Jeg kan også skrive så raskt at folk reagerer, og blir jeg distrahert, skriver jeg ofte litt feil ... Hæ Tror du seriøst folk skriver feil med vilje for å vise at de ikke respekterer deg? Tror ikke folk tenker over det når de skriver. Enig, men mange her burde vært ansatt som lærere i Andeby.
pantertante Skrevet 25. januar 2010 #75 Skrevet 25. januar 2010 Der kan man se..... Ble rettet på fortere enn jeg hadde trodd, gitt. Takk, Belladonna.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #76 Skrevet 25. januar 2010 Har ikke gjordt det da, bortsett fra i språforumet. Selv vil jeg gjerne bli rettet på hvis/når jeg skriver feil. På en hyggelig måte, selvfølgelig. Gjort ikke gjordt.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #77 Skrevet 25. januar 2010 Gjort, ikke gjort. *skynder seg å sette inn komma før Belladonna kommer med rettepennen*
Gjest enn gjest Skrevet 25. januar 2010 #79 Skrevet 25. januar 2010 Enig, men mange her burde vært ansatt som lærere i Andeby. Andeby? Hva mener du med dette :nysgjerrig:
Gjest Eurodice Skrevet 25. januar 2010 #80 Skrevet 25. januar 2010 Der kan man se..... Ble rettet på fortere enn jeg hadde trodd, gitt. Takk, Belladonna. Bare hyggelig! Det er godt å møte folk som ikke blir såra og vonbrotne. Jeg får si som en eldre kollega sa en gang hun gikk i "forbønn" hos sjefen for en ung nyansatt som hadde begått en brøler: Til og med jeg kan gjøre feil . Så til dem som føler seg kallet, jeg er ikke spesielt hårsår.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå