Gå til innhold

Hvorfor pirke på andres rettskriving?

Chiyo

Anbefalte innlegg

Det var ikke dette ordet jeg siktet til. Det er andre skrivefeil i innlegget jeg refererte til, doble konsonanter blant annet.

Oi, men det var overraskende :jepp: At jeg skriver feil mener jeg. At noe sånnt skulle skje meg. Og i en tråd som omhandler rettskriving av alle ting. :sukk:

Beklager, men jeg skriver feil, og jeg kommer nok til å fortsette med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice
støkiometri. Ok? :)

Ellers er jeg blind for skrivefeil, regelrett. Ser de av og til i etterkant, men det hører med til unntakene. Jeg er blind for å/og, orddeling, dobbel konsonant, rettskriving av mange ord osv. Jeg er ikke dyslektiker og jeg leser raskt. Når jeg lever fra meg rapporter eller formelle dokumenter går jeg gjennom nøye og får gjerne noen til å lese korrektur.

For å diskutere på ett nettforum tenker jeg at de som irriterer seg får gjøre det, men at det er en uting å kommentere skrivefeil i en diskusjon som omhandler noe helt annet. Unntaket er om det er en skrivefeil alle adopterer og som det er klart at ingen vet hvordan ordet skrives. Da er det greit med ett opplysende innlegg. '

Det er da nok tråder på språkforumet for de som får makk av språk og skrivefeil.

Nå må du ikke hugge hodet av meg da, men se på de ordene jeg har uthevet. Du har skrevet tallordet "ett", mens du sannsynligvis mener artikkelen "et". Synes du ikke at det er fint med flere enn ett opplysende innlegg, det er vel bra å se en sak fra flere sider?

Jeg synes at måten mange bruker et/ett på ofte er ganske forvirrende.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, men det var overraskende :jepp: At jeg skriver feil mener jeg. At noe sånnt skulle skje meg. Og i en tråd som omhandler rettskriving av alle ting. :sukk:

Beklager, men jeg skriver feil, og jeg kommer nok til å fortsette med det.

:rope: Yay power to the skrivefeil people.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ikke hugge hodet av meg da, men se på de ordene jeg har uthevet. Du har skrevet tallordet "ett", mens du sannsynligvis mener artikkelen "et". Synes du ikke at det er fint med flere enn ett opplysende innlegg, det er vel bra å se en sak fra flere sider?

Jeg synes at bruk av et/ett ofte er ganske forvirrende.

Det er slikt jeg ikke finner helt meningen i å gjøre. Denne tråden omhandler om det er greit å korrigere andres skrivefeil, da er det det man diskuterer. Å begynne å kommentere andres skrivefeil er i så måte en avsporing.

Jeg tror jeg allerede har poengtert at rettskriving ikke sitter hos meg. Det hjelper ikke å rette på meg, jeg gjør samme feil igjen og igjen og igjen. Selvfølgelig hjelper det å se saken fra flere sider, men her så hjelper det ikke om jeg ser saken fra månen. Eneste måten å få slutt på skrivefeilene er å slutte å skrive.

Og jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor rettskriving er viktigere enn innhold. Og på en måte er jeg glad for denne blindheten som også gjelder andres skrivefeil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at måten mange bruker et/ett på ofte er ganske forvirrende.

Og jeg mente faktisk ett opplysende innlegg, om skrivefeilen. Ikke flere men ett eneste ett. For å oppklare den aktuelle skrivefeilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bra at man blir rettet på når man skriver feil, da? Da vil man etter hvert lære seg å skrive korrekt - og alle blir fornøyde!

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*
Jeg synest at i ett diskusjonsforum så kan man gjerne få lov å bruke ett mer muntlig språk. Og det er en del mennesker som kommer fra steder der man sier hvem bil. Hvorfor ikke?

Men jeg er vel egentlig ekskludert fra denne samtalen da jeg finner rettskriving, å holde språket rent osv. kjedelig. Språk er til for å gjøre seg forstått.

Missforstå meg rett, jeg er meget fasinert over de som kan formulere seg nydelig, og av de som klarer å sette ord på ting jeg ikke klarer. Jeg sluker romaner, liker spesiellt godt de som får meg til å revurdere hvordan jeg er som menneske. Men jeg forbeholder meg retten til å ikke bruke tid på å være flink til dette selv.

Jeg vet også at språk er makt, men siden jeg ikke er maktsøkende :ler:

Jeg synest at i ett diskusjonsforum så kan man gjerne få lov å bruke ett mer muntlig språk.

Bare ett altså, ikke to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja helt riktig. Jeg var deltaker i en diskusjon der vi diskuterte AMK saken og diskusjonen ble heftig og så plutselig får jeg slengt i trynet at jeg staver Ambulanse feil. :klaske: Enkelte blir sinte og så kritiserer de skrivefeilene til andre som et personlig angrep.

Siden du selv bringer på bane det du skrev i AMK-debatten, så kan jeg jo spørre deg: Selv om du flere ganger fikk kommentar på hvordan ambulanse skrives, så fortsatte du å skrive ordet feil, hvorfor?

Jeg forstår ikke de som er så hårsåre i forhold til at de får en korrigering. Kommentarer som "jeg kommer til å fortsette å skrive feil" blir bare så utrolig barnslige.

Skulle jeg skrive feil (noe jeg garantert gjør av og til), så ville jeg synes det er helt greit om jeg fikk en bemerkning om det. Hvorfor ikke? Det går ikke an å ta seg selv så høytidelig at man ikke klarer å ta mot kritikk.

Belladonna har noen ganger fått pepper, men jeg synes det er bra med mennesker som henne, slike som er opptatt av at norsk ikke skal radbrekkes, og som er opptatt av at vi ikke skal slurve. Jeg tror svært mange feil ville blitt luket bort dersom vi tok oss bryet med å lese gjennom innlegget før vi poster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Jeg synest at i ett diskusjonsforum så kan man gjerne få lov å bruke ett mer muntlig språk.

Bare ett altså, ikke to?

Sorry, kursiveringen kom bare ett sted (og her er det riktig med ett). Skulle naturligvis også vært lagt på ett diskusjonsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å være barnslig, jeg har bare innsett mine begrensninger. Rettskriving ligger ikke for meg. Det sitter bare ikke, for det er ikke slik at jeg ikke har prøvd.

Jeg forventer heller ikke at alle andre skal kunne mye om eller forstå det jeg mener er viktig. Jeg putter det heller ikke inn i alle sammenhenger.

Jeg skjønner at noen mener at korrekt språk er viktig, men det er en uting å henge seg opp i korrekt språk i sammenhenger der dette ikke er rellevant. Da er det bedre å trene seg opp i være litt blind for andres mangler. Det er selvfølgelig ingenting i veien for å sørge for at man har ett korrekt språk selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte fryktelig lyst å rette på forskjellige skrivefeil, men jeg er klar over at folk blir hårsåre og ikke kommer til å ta det til seg. Jeg har selv skrivefeil til tider, det er nesten umulig å unngå, men det er grove grammatiske feil som irriterer meg. Når noen i tillegg kommenterer det, og personen fortsetter å skrive feil på trass, blir det litt barnslig. Jeg skriver det sånn som jeg vil. Nænænæ! Greit, men da får du leve med at du høres litt uintelligent ut. :)

*edit* Og da mener jeg ikke Chiyo, men folk generelt.

Endret av Bloodless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du selv bringer på bane det du skrev i AMK-debatten, så kan jeg jo spørre deg: Selv om du flere ganger fikk kommentar på hvordan ambulanse skrives, så fortsatte du å skrive ordet feil, hvorfor?

Jeg forstår ikke de som er så hårsåre i forhold til at de får en korrigering. Kommentarer som "jeg kommer til å fortsette å skrive feil" blir bare så utrolig barnslige.

Skulle jeg skrive feil (noe jeg garantert gjør av og til), så ville jeg synes det er helt greit om jeg fikk en bemerkning om det. Hvorfor ikke? Det går ikke an å ta seg selv så høytidelig at man ikke klarer å ta mot kritikk.

Belladonna har noen ganger fått pepper, men jeg synes det er bra med mennesker som henne, slike som er opptatt av at norsk ikke skal radbrekkes, og som er opptatt av at vi ikke skal slurve. Jeg tror svært mange feil ville blitt luket bort dersom vi tok oss bryet med å lese gjennom innlegget før vi poster.

Men jeg leste ikke hvert eneste innlegg. Så selv om mange kommenterte det så ikke jeg det. Men om du går tilbake til innleggene mine. De siste altså ... så ser du at jeg faktisk skrev ambulanse riktig etter på. Jeg lærte.

Dessuten er det ikke barnslig å innrømme at en alltid kommer til å ha uhell med stavingen sine. Det er bare å være realistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Og jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor rettskriving er viktigere enn innhold.
På et tdspkt bli innhålle borte lissåm. Kanse fårde atte mann er redd får at de ska skli ut å sånn. Visst at du o jæi ska skrive akkeratt sån såm vi syns så kann de henne at de bli litt vanskli å fårstå ettevært.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest enn gjest
Jeg har ofte fryktelig lyst å rette på forskjellige skrivefeil, men jeg er klar over at folk blir hårsåre og ikke kommer til å ta det til seg. Jeg har selv skrivefeil til tider, det er nesten umulig å unngå, men det er grove grammatiske feil som irriterer meg. Når noen i tillegg kommenterer det, og personen fortsetter å skrive feil på trass, blir det litt barnslig. Jeg skriver det sånn som jeg vil. Nænænæ! Greit, men da får du leve med at du høres litt uintelligent ut. :)

Er det meg du sikter til nå? Jeg blir ikke hårsår når noen kommenterer skrivefeil, jeg vet bare at det ikke hjelper. Det har kanskje med språklig intelligens å gjøre?? Og jeg synest folk er utidige og usaklige i denne tråden, det må da gå an å diskutere skrivefeil selv om jeg har problemer med det selv?

Jeg har ikke fått ett svar i denne tråden uten at skrivefeilene er kommentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enn gjest
På et tdspkt bli innhålle borte lissåm. Kanse fårde atte mann er redd får at de ska skli ut å sånn. Visst at du o jæi ska skrive akkeratt sån såm vi syns så kann de henne at de bli litt vanskli å fårstå ettevært.

hadde du skrevet sånn hadde til og med jeg oversett innlegget ditt :ler:

Eller, dersom jeg så at du hadde lagt flid i innlegget og jeg følte jeg kunne bidra hadde jeg nok forsøkt å lese og svare så godt jeg kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Det er jo forsåvidt helt greit å være mer opptatt av innhold enn rettskriving, problemet er når rettskrivingen (eller mangelen på denne) hindrer folk i å få med seg innholdet.

Selv er jeg relativt blind for skrivefeil, hjernen min erstatter rett og slett det som er feil med det den mener er riktig og logisk utfra sammenhengen. Noen ganger tar den derimot feil, og hvem skal man skylde på da, meg eller den personen som skrev innlegget?

Ellers er det enkelte brukere her jeg generelt ikke orker å lese innleggene til, fordi de har for mange skrivefeil til at jeg får noe særlig mening ut av det uten å konsentrere meg veldig. Da står altså språket i veien for meningen.

Språk og innhold henger ubrytelig sammen, det nytter ikke å skrive fantastisk hvis du ikke har noe innhold, og man trenger et godt språk for å få fram innholdet på en god måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er det meg du sikter til nå? Jeg blir ikke hårsår når noen kommenterer skrivefeil, jeg vet bare at det ikke hjelper. Det har kanskje med språklig intelligens å gjøre?? Og jeg synest folk er utidige og usaklige i denne tråden, det må da gå an å diskutere skrivefeil selv om jeg har problemer med det selv?

Jeg har ikke fått ett svar i denne tråden uten at skrivefeilene er kommentert.

Jeg vet ikke hvem du er, så nei, det er ikke deg jeg sikter til. Skrivefeil plager meg ikke så mye, om den som skriver har noe relevant å komme med. Dessuten kommenterer jeg ikke skrivefeil, men bare irriterer meg litt fordi jeg frykter at språket er i ferd med å gå til helvete. Hører det hver dag med barn (og voksne) som sier sjino og sjylling. Har litt vanskelig for å akseptere at det er noe annet en latskap som er grunnen til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvem du er, så nei, det er ikke deg jeg sikter til. Skrivefeil plager meg ikke så mye, om den som skriver har noe relevant å komme med. Dessuten kommenterer jeg ikke skrivefeil, men bare irriterer meg litt fordi jeg frykter at språket er i ferd med å gå til helvete. Hører det hver dag med barn (og voksne) som sier sjino og sjylling. Har litt vanskelig for å akseptere at det er noe annet en latskap som er grunnen til det.

Jeg sier sjino og sjøttboller også, jeg må bevisst tenke på det dersom jeg skal la være. Er jeg litt ivrig eller opptatt med noe så kommer sj med en gang. :sjenert: Jeg må være ett mareritt for dem som er oppatt av slikt.

Håper jeg i det minste har andre kvaliteter som kan gjøre opp for min radbrekking av det norske språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

:legrine::dagens-rose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cipheria

Når eg føler for å rette feil, så er det fordi eg føler meg over den som skriv feil (hovere, vart vel nemnt). Må vise andre at eg kan noko ein anna ikkje kan. Så eg seier aldri noko om rettskriving med mindre eg ikkje forstår kva som blir skrive. Og då er det heller oppbygginga som gjer teksten vanskeleg. I tillegg er eg ikkje spesielt flink i rettskriving sjølv.

Når det er sagt, kva om nokon skriv amulangse i staden for ambulanse? Verda går då ikkje under av den grunn. Dersom du skal rette skrivefeil, send i det minste PM, ikkje skriv det på forumet. Eg syns det er plagsamt når eg ser folk rette kvarandre i ein diskusjon. Når nokon har gode poeng i innlegget sitt, så blir dei øydelagde av slik retting. Ta det på PM. For oss som les raskt og godt blir ikkje lesinga forstyrra av ein feil her og der.

Det er for øvrig ingen overrasking at folk blir defensive når dei møter betrevitarar.

Men kvifor er det eit problem? Kvifor er det eventuelt eit problem at norsk blir "radbrekka" som det vart skrive? Språket har endra seg mykje gjennom tidene, og kjem nok til å forandre seg ein del i åra framover. Kanskje vi syns det høyres verre ut, men det er jo subjektivt. Trur forresten heller det er påverknad frå dei rundt som gjer til det, for eg merka at eg byrja miste kj-lyden etter å ha studert med folk som brukte sj-lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...