Gå til innhold

Hvorfor pirke på andres rettskriving?

Chiyo

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_marita_*

Alle kan skrive feil. For mange smileys eller bevegende/hoppende smileys virker mer forstyrrende, og de som skriver lange innlegg uten avsnitt.

Mange avatarer er ubehagelige å hvile øyet på. Grelle farger på avatar er bare grelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_gjest_*
Ja, jeg skjønner at du blir oppgitt over det. Jeg blir oppgitt over sånne som deg. Jeg skjønner fint hva folk skriver, enten de skriver nyssjerrig, intresangt eller sjino. Dialekt er vanskelig å lese, fordi det er uvant, men det er ikke uvant å lytte til, så noe sier meg at det ville gått helt fint med en tilvenningsperiode.

At ikke du forstår at det skal være så vanskelig å lære seg forskjellen på tallordet ett og artikkelen et, sier mer om din forståelse. Empiri tilsier at dette ER vanskelig, det samme for og/å som jeg må rette på selv. I dagligtale klarer vi oss fint uten å ha et skille, vi kunne derfor fint sløyfet konjunksjonen "og" og erstattet den med infinitivsmerket.

Det sier da ikke noe om den som skrev innlegget, det det sier noe om, er nivået på norskundervisning i skolen i dag. Hvordan disse med alle disse norskfeilene (og da mener jeg ikke tastefeil) kommer i gjennom eksamen i norsk stil, forundrer meg, for å si det mildt.

Sløyfe og: Så vi skal skrive: Hun å han skulle på kino (eller det uttales vel nå sjino etter dine språkoppfatninger)!!! Over mitt lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synst at de som skriver lange innlegg bør ha smileys fordi ellers så blir det sån laaang og kjedelig. Kanskje noe livlig skrift også. Jeg merker ofte at jeg ikke gidder å lese innlegg fordi de er så evig lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier da ikke noe om den som skrev innlegget, det det sier noe om, er nivået på norskundervisning i skolen i dag. Hvordan disse med alle disse norskfeilene (og da mener jeg ikke tastefeil) kommer i gjennom eksamen i norsk stil, forundrer meg, for å si det mildt.

Sløyfe og: Så vi skal skrive: Hun å han skulle på kino (eller det uttales vel nå sjino etter dine språkoppfatninger)!!! Over mitt lik.

Men om de kommer igjennom en norsk eksamen er deres problem. JEg kom gjennom. Kanskje delvis fordi jeg hadde retteprogram på PC'n. Med jeg greide det helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir noen ganger skikkelig irritert av KG brukere som isteden for å skrive et relevant innlegg, pirker på rettskrivingen til andre. Jeg mener har dere ikke andre ting å bruke tiden deres på. JEg ser nå at det er en rettskrivings tråd på Språk. Skriv der heller. :skravle:

Jeg er veldig kjapp i skrivingen noe jeg syns er en stor fordel, men det fører jo til at jeg av og til skriver feil. :flau: Men folkens... vi har alle gått på skolen og vi kan alle Norsk så hvorfor åhh hvorfor gidder vi å pirke på små ting som skrivefeilene til andre?

Jeg leste et innlegg hvor en person skrev at han/hun ville studere litteratur og så skrev den som svarte at han/hun ikke skjønnte hvorfor han/hun ville det når han/hun ikke var noe opptatt av å skrive riktig.

SLEMT? Jeg synst ikke det var pent sagt. :filer:

Det er veldig ofte vanskelig å skjønne meningen når det er dårlig skrevet.

For egen del synes jeg at det vitner om dårlig respekt for andre når jeg ikke tar meg tid til å skrive riktig. Helt greit at andre mener noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får da være måte på, har du lest hva man trenger for å gå igjennom med ok karrakterer? man trenger bla annet ikke å mene at rettskriving er det viktigeste i verden.Jeg setter andre kvaliteter høyere enn norsk rettskriving. Og jeg mener at de fleste er ulike og bidrar på ulike måter, heldigvis for det.

Jeg er naturviter selv, og med din logikk burde jeg mene at halve norges befolkning være igjen på ungdommsskolen. Selv om man har noe å bidra med på andre plan har dette ingenting å si fordi du forstår ikke støkeometri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke bra at man blir rettet på når man skriver feil, da? Da vil man etter hvert lære seg å skrive korrekt - og alle blir fornøyde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig ofte vanskelig å skjønne meningen når det er dårlig skrevet.

For egen del synes jeg at det vitner om dårlig respekt for andre når jeg ikke tar meg tid til å skrive riktig. Helt greit at andre mener noe annet.

Nei gi deg da... :fnise: Når ble du født 1802? Dette er et forum. Vi diskuterer og skriver meningene våre... ikke formelle brev. Om du mener at å skrive feil er respektløst så må du ta deg en titt på enkelte andre innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambulanse kan jeg "forstå" at er lett å skrive feil. Ord som hvis (vis, hvist, visst) skjønner jeg ikke at folk ikke ser at de skriver feil. Heller ikke aldri (aldrig, alldri, alderig).

Det er faktisk lov å skrive viss(hvis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ny her på forumet og jeg har lagt merke til at noen sinte personer retter krass kritikk mot de som har skrivefeil i sine innlegg selv om det ikke er mye skrivefeil. Det virker som noen gjør det når diskusjonen blir ganske het og man ikke helt vet hva man skal skrive for å forsvare sine meninger når man blir verbalt angrepet. Jeg er selv ikke særlig god i rettskrivning og kommer sikkert til å bli rettet på mange ganger.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ny her på forumet og jeg har lagt merke til at noen sinte personer retter krass kritikk mot de som har skrivefeil i sine innlegg selv om det ikke er mye skrivefeil. Det virker som noen gjør det når diskusjonen blir ganske het og man ikke helt vet hva man skal skrive for å forsvare sine meninger når man blir verbalt angrepet. Jeg er selv ikke særlig god i rettskrivning og kommer sikkert til å bli rettet på mange ganger.....

Ja helt riktig. Jeg var deltaker i en diskusjon der vi diskuterte AMK saken og diskusjonen ble heftig og så plutselig får jeg slengt i trynet at jeg staver Ambulanse feil. :klaske: Enkelte blir sinte og så kritiserer de skrivefeilene til andre som et personlig angrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltids noen som bruker rettskrivningsargumentet når de går tom for andre argumenter, det er feil synes jeg. Gidder ikke pirke når det er snakk om en eller to enkle slurvefeil. Men mange (inkludert TS) har konsekvent MANGE feil hele innlegget igjennom, og om noen skulle påpeke det uten å ta med en smiley så er man sur?

Det er faktisk vanskelig å lese innlegg med mye feil, og av og til vanskelig å forstå meningen i det folk skriver. Synes også det er masete med veldig mye smileys, og mange (som TS) bruker smileys veldig malplasert etter min mening. Som f.eks. skravle smileyen, den hører vel hjemme i en skravletråd, ikke i en hvilken som helst tråd hvor noen spør etter hjelp, e.l.

Ellers er laaange innlegg uten avsnitt også noe herk å lese!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Det får da være måte på, har du lest hva man trenger for å gå igjennom med ok karrakterer? man trenger bla annet ikke å mene at rettskriving er det viktigeste i verden.Jeg setter andre kvaliteter høyere enn norsk rettskriving. Og jeg mener at de fleste er ulike og bidrar på ulike måter, heldigvis for det.

Jeg er naturviter selv, og med din logikk burde jeg mene at halve norges befolkning være igjen på ungdommsskolen. Selv om man har noe å bidra med på andre plan har dette ingenting å si fordi du forstår ikke støkeometri?

Dette var et nytt og ukjent område for meg. Nå lærte jeg noe nytt idag, også. Skrivefeilene dine skal jeg forbigå i stillhet :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja helt riktig. Jeg var deltaker i en diskusjon der vi diskuterte AMK saken og diskusjonen ble heftig og så plutselig får jeg slengt i trynet at jeg staver Ambulanse feil. :klaske: Enkelte blir sinte og så kritiserer de skrivefeilene til andre som et personlig angrep.

Jeg husker den tråden, og det krasse innlegget kom vel ikke først etter at det allerede var påpekt et par ganger... Men når man ikke klarer å skrive hovedordet i tråden (det var tross alt AMBULANSE saken), alle andre skriver det riktig, og det står skrevet riktig i alle artikler, synes jeg rett og slett det blir latskap å ikke klare å skrive det riktig. Hadde det vært i en helt annen tråd hvor man tilfeldig nevnte ordet ambulanse en gang hadde jeg nok sett igjennom fingrene med det(ikke som jeg påpekte det i tråden altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et nytt og ukjent område for meg. Nå lærte jeg noe nytt idag, også. Skrivefeilene dine skal jeg forbigå i stillhet :).

støkiometri. Ok? :)

Ellers er jeg blind for skrivefeil, regelrett. Ser de av og til i etterkant, men det hører med til unntakene. Jeg er blind for å/og, orddeling, dobbel konsonant, rettskriving av mange ord osv. Jeg er ikke dyslektiker og jeg leser raskt. Når jeg lever fra meg rapporter eller formelle dokumenter går jeg gjennom nøye og får gjerne noen til å lese korrektur.

For å diskutere på ett nettforum tenker jeg at de som irriterer seg får gjøre det, men at det er en uting å kommentere skrivefeil i en diskusjon som omhandler noe helt annet. Unntaket er om det er en skrivefeil alle adopterer og som det er klart at ingen vet hvordan ordet skrives. Da er det greit med ett opplysende innlegg. '

Det er da nok tråder på språkforumet for de som får makk av språk og skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser heller ikke hensikten med å pirke på småting og stavefeil. Men når folk skriver "Hvem biler liker du?" så synes jeg faktisk det er helt riktig å korrigere dette (selv om man da også bør svare på spørsmålet til TS i tillegg til å korrigere). Slike feil er så graverende at vi må få bukt med dette, det er tragisk om slike skrivemåter blir rotfestet i det norske språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er støkeometri?

Støkiometri (fra gresk stoicheion, grunnstoff, og metron, mål) er læren om mengdeforhold i kjemiske reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke hensikten med å pirke på småting og stavefeil. Men når folk skriver "Hvem biler liker du?" så synes jeg faktisk det er helt riktig å korrigere dette (selv om man da også bør svare på spørsmålet til TS i tillegg til å korrigere). Slike feil er så graverende at vi må få bukt med dette, det er tragisk om slike skrivemåter blir rotfestet i det norske språk.

Jeg synest at i ett diskusjonsforum så kan man gjerne få lov å bruke ett mer muntlig språk. Og det er en del mennesker som kommer fra steder der man sier hvem bil. Hvorfor ikke?

Men jeg er vel egentlig ekskludert fra denne samtalen da jeg finner rettskriving, å holde språket rent osv. kjedelig. Språk er til for å gjøre seg forstått.

Missforstå meg rett, jeg er meget fasinert over de som kan formulere seg nydelig, og av de som klarer å sette ord på ting jeg ikke klarer. Jeg sluker romaner, liker spesiellt godt de som får meg til å revurdere hvordan jeg er som menneske. Men jeg forbeholder meg retten til å ikke bruke tid på å være flink til dette selv.

Jeg vet også at språk er makt, men siden jeg ikke er maktsøkende :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
støkiometri. Ok? :)

Det var ikke dette ordet jeg siktet til. Det er andre skrivefeil i innlegget jeg refererte til, doble konsonanter blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...