Gå til innhold

Avocado, Aubergin og Mango

Fremhevede innlegg

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Hva kan eg bruke disse til? Kjøpte inn disse tre for første gang i ett forsøk på å utvide frukt og grønt horisonten min, men har egentlig ingen ide om hva eg kan bruke de til eller hvordan eg kan tilbrede de? Hjelp...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avokado er kjempegodt på brødskiva, gjerne med tomatskiver oppå og et dryss sitronpepper. Eller under gulost, i stedet for smør.

Mango spiser jeg bare som den er.

Skrevet

Avokado spiser jeg helst som den er, med skje rett fra skallet. Eller har den på brødskiven sammen med gode tomater. Eller så kan du jo lage guacamole!

Mango spiser jeg som den er, eller putter i fruktsalat - og så er den kjempegod i smoothies! Mangosalsa er også veldig godt!

Aubergine liker jeg aller best i form av baba ganoush.

Skrevet

HVis du skal spise mangoen rett ra skallet avbefaler jeg salt og pepper! Det er godt med reker til også. Evt kan man lage avokado og rødløksalat med oljetressing og ha til mat. Kylling osv.

Avokado spiser jeg mest bare for seg selv. Men det en kjempegodt med avokado i wok f eks! Jeg lager en wok av chili og ingefær, masse stangselleri, paprika, sukkererter og kornris, med mango, fiskekake i terninger (eller fisk/kylling hva som helst). Mangoen oppi sent i prosessen. Og ha fersk koriander og fetaost over. Knallgodt og sunt! :)

Var mango er mao kjempegdt også. Jeg har planer om å finne på en dessert med varm mango.. Kanskje med sjokoladeis? :)

Skrevet

Avocado:

- med sitron, salt og pepper (eventuelt reker)

- i salater

- guacamole

- på brødskiva

Aubergine:

- tynne skiver, grillet (ev. i grillpanne) med olje + salt

- fylte auberginer

- i wok

- i moussaka/ ovnsretter

Mango:

- mangosalsa

- mangochutney

- som den er

- i salater

- til kylling

- fruktsalat

Gjest Gjest_balsa_*
Skrevet

Bruker avocado mest i salat, eller lager guacamole. Også god naturell med bare litt salt og pepper, balsamico og olivenolje.

Gjerne med kikerter, ruccola, tomat og rødløk også. Skal det være middag er det godt med feta, oliven og kyllingbiter i også. Og hvitløk seff :)

Aubergine putter jeg ofte i kjøttsausen til spaghettien og f.eks i gryta når jeg lager indisk. Er også ofte med når jeg ovnsteker grønnsaker.

Innimellom baker jeg den hel, før jeg tar innmaten,avkjøler og moser med hvitløk, sitron, olje, s&p. Kjempegod dip/saus.

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Takker for mange svar :)

Har nett smakt på mangoen til Sans Blåbær-is. Det var godt.

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet (endret)

Og smakte på Avocadoen rett fra skallet.. Det var ikkje fullt så godt :gjeiper: Usj.. Syns den smakte dårlig og at den var så.. klissen.

Endret av Syrin_Ulven
Skrevet
Og smakte på Avocadoen rett fra skallet.. Det var ikkje fullt så godt :gjeiper: Usj..

:ler: Avokadoen må være skikkelig moden, det er de ofte ikke når man kjøper dem (enten er de ikke modne, eller så er de overmodne :snurt:) - den skal være myk (men ikke bløt eller brun) inni og lett å spise med skje.

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet (endret)
:ler: Avokadoen må være skikkelig moden, det er de ofte ikke når man kjøper dem (enten er de ikke modne, eller så er de overmodne :snurt:) - den skal være myk (men ikke bløt eller brun) inni og lett å spise med skje.

Aner ikkje hvordan de skal være siden eg aldri har smakt før, men denne var ganske bløt, litt rennende og litt klissen å ta på.. Rant saft ut når eg skjærte den opp og det var umulig å få den steinen i midten ut. Prøvde pirke med kniv og skje men da kom det bare flak av..

Endret av Syrin_Ulven
Skrevet

Den høres ut til å være litt overmoden, ja.

Jeg spiser avocado sammen med tomat, rødløk, oliven og fetaost. Det er veldig godt.

Mango spiser jeg som den er.

Aubergine skygger jeg unna, det smaker rett og slett ikke godt.

Skrevet

Jeg spiser av og til avocado som "sashimi", dvs. dypper biter i en blanding av soyasaus og wasabi, og spiser syltet ingefær til. Kjempegodt - smakene fra tilbehøret motvirker den litt emne smaken avocado kan ha. :)

Skrevet

Aubergine i litt tykke skiver kan ovnsbakes med godt resultat i ca 20 min på 200-250 grader - gjerne sammen med paprika og cherrytomater som tåler/trenger omtrentlig like lang tid. Bare hell litt god olivenolje i et ildfast fat, sleng bitene oppi, krydre med salt og pepper, og la bake til mørt og deilig. Godt til både fisk, kjøtt og fetaost.

Skrevet (endret)

Mango spiser jeg alene, sammen med vaniljekesam eller vaniljeis, eller i fruktsalat.

Avocado er fin i salater og til guacamole (som jeg bruker som pålegg). I dag planlegger jeg å spise pasta med laks og avocado bl.a. Syns det er en god smak til laks. Jeg syns imidlertid ikke den er god varmebehandlet. Ville f.eks. ikke anbefale å steke avocado.

Aubergine er best ovnsbakt, syns jeg. Slenger den gjerne i ovnen sammen med andre oppkuttede grønnsaker, og drysser over olivenolje, maldonsalt, pepper og f.eks. litt frisk timian og/eller blåskimmelost. Min favoritt er babyauberginer, som jeg bare deler i to (de er også fine å grille om sommeren), men det er litt vanskeligere å få tak i.

Endret av Vera Vinge
Skrevet
Aner ikkje hvordan de skal være siden eg aldri har smakt før, men denne var ganske bløt, litt rennende og litt klissen å ta på.. Rant saft ut når eg skjærte den opp og det var umulig å få den steinen i midten ut. Prøvde pirke med kniv og skje men da kom det bare flak av..

Avocado skal være fast, men likevel myk nok til at du ikke må slite for å skjære gjennom den med skje.

Aubergine kan brukes til så mangt, synes du har fått mange gode forslag hittil. Et lite søk på google kan nok også anbefales. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...