Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2010 #1 Skrevet 24. januar 2010 Hei. Jeg har et stort framskap jeg har lyst til å male, slipe litt på (antikkbehandle) og deretter lasere (og evt lakkere, dersom det er nødvendig). Hvor mange dager bør jeg beregne at hele denne prosessen tar, inkludert tørking mellom hver behandling? Møblene står i stuen min, hvor jeg også har tenkt til å male dem, i vanlig stuetemperatur. Er det forresten farlig å gjøre dette i et rom hvor man oppholder seg ganske mye til vanlig?
Nimorna Skrevet 24. januar 2010 #2 Skrevet 24. januar 2010 Jeg ville nok vært skeptisk til å male et stort møbel som står i stuen, spesielt om vinteren når man gjerne oppholder seg mer innendørs og lufter mindre. Men du kan jo gå til en butikk og spørre der hva de vil anbefale?
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2010 #3 Skrevet 24. januar 2010 Jeg hadde ikke hatt problemer med å male et møbel i stuen. Det verste er slipestøvet. Jeg hadde valgt vanntynnet heftgrunning og vanntynnet toppstrøk (Lady Interiør Tre 40). Har du problemer med astma/allergi hadde jeg valgt å bruke Sens 30.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2010 #4 Skrevet 24. januar 2010 Takk for svar! Er jeg nødt til å slipe først? Møbelet er behandlet med en eller annen form for gjennomsiktig beis eller lakk tror jeg, men de er ikke malt. Og, er grunning nødvendig hvis jeg skal male det veldig mørkt? Trodde grunning var mest når man skulle male i lyse farger..
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #5 Skrevet 25. januar 2010 Slipe litt må man ofte gjøre, for å få en perfekt finish;) Det med heftgrunning anbefalte jeg for å sikre god vedheft! Skal du ha det mørkt kan du jo jukse;) Skal det males lyst senere ville jeg brukt kvistlakk også, men kvistene vil ikke synes så godt når du maler mørke farger.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #6 Skrevet 25. januar 2010 Skal du antikk/aldringsmale er det ikke pent med grunning i bunn. Med mindre det passer med hvitfarge som blir synlig når du pusser ned. Bruk Liberon trerens først, før du maler med oljebasert maling, gjerne tynnet noe i whitesprit. Etter du har slipet ned litt her og der, er det pent å legge på et tynnt lag med tynnet Liberon spritbeis der du har slipt ned til treverket for å få fin patina. Et par strøk med tynnet silkematt klarlakk på toppen for å forsegle det hele. Det lukter litt når du holder på, men du får en veldig fin og slitesterk overflate.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2010 #7 Skrevet 26. januar 2010 Tusen takk for svar folkens! :-) Da ble jeg litt klokere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå