Gå til innhold

Om å motta gaver


Sunny

Anbefalte innlegg

Jeg ble helt overrasket da vi allerede nå 2 mnd. før bryllupet har fått tilsendt en gave til bryllupet. dette er av et litt fjernt vennepar som jeg ikke har så veldig god kontakt med og som heller ikke er invitert i bryllupet. Er det vanlig å få tilsendt gaver så lang tid i forkant?? Sender jeg takkekort nå eller etter bryllupet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hva som er vanlig, men det første som slo meg, var at kanskje de har sendt presangen så tidlig for å hinte frempå mht invitasjon... icon_biggrin.gif

Men jeg ville nok gjort som svenskbrud over, sendt brev nå, takket så mye for presangen, og så sendt takkekort etter bryllupet.

Det kan jo også være at de ikke var helt sikkre på datoen, så for å være safe har de sendt den nå??12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken om at de kanskje fisker etter en invitasjon slo meg også... Jeg var ikke bedt i deres bryllup for to år siden selv om andre felles venner ble det. Hadde kanskje en sammenheng med at brudgommen en gang var ute etter meg, men fikk tydelig avslag...

Vi skal ha et ganske lite bryllup og da er det ikke naturlig for meg å invitere dem uansett. De komer nok på listen over dem vi inviterer kun i kirken (det er en god del. Etter kirken skal vi ha en enkel bevertning slik at de som ikke er med på festen likevel får feiret litt sammen med oss. Hva synes dere, bør jeg sende denne invitasjonen nå sammen med takkebrev eller vente litt til. Hadde tenkt å sende disse invitasjonene ut når det er en mnd. igjen for at folk ikke skal føle noe gavepress når de bare er invitert i kirken. vil heller ikke gi dette paret intrykk av at fordi de har sendt oss en gave så får de invitasjon, hvis dere skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å invitere folk bare til kirken, og ikke noe mer?

Det har jeg aldri hørt om før.

Det første som slo meg var at, dere er ute etter å få gaver.

De fleste vet vel at dere skal gifte dere, så da kommer vel de i kirken uansett invitasjon eller ikke.

Sett en annonse i avisa da vel.

Hadde jeg fått en invitasjon kun til kirken, hadde jeg lurt litt må jeg si.

_________________

Don`t worry, be happy!! vinke.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: anka den 2002-04-28 10:43 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, vi er absolutt ikke ute etter å invitere folk i kirka bare for å få gaver!! Saken er at vi er begge aktive i et kristent miljø, men vi har ikke anleding til å be alle til festen. Men vi vet at det er mange som ønsker å komme å se på i kirka og dele denne delen av dagen og gleden med oss. Kirka er heller ikke så stor så derfor vil vi ikke ha annonse i avisa slk at "land og strand" kommer.. En annen grunn til at vi har valgt å be folk til vielse og påfølgende enkel beverting er at dette er tradisjon og skikk og bruk i det landet min kjære kommer fra. Har vært inbudt i to slike norsk/utenlanske bryllup som "kirkegjest" og syntes det var kjempekoselig å få være med på en del av dagen! Jeg kan jo ikke si til folk at de ikke får komme til vielsen heller? Syntes bare at det virket litt mer stilfult og oversiktlig å gi dem en enkel invitasjon til kirka. Hvis noen ønsker å gi oss noe er det opp til dem, men det forventes absolutt ikke.

Vi er altså ikke ute etter gaver - derfor også overraskelsen min overfor dette paret og gaven vi har mottatt som jeg nevte i det opprinnelige innlegget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svenskbrud

Har läst svaren och jag tycker att ni kan skicka inbjudan till kyrkan/vigseln tillsammans med tackbrev och senare ett fototackkort. Inget fel med det. Lycka till och kram från Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg regner med at vennene som dere vil "invitere" i kirken sikkert er klar over hvilken dag og klokkeslett dere skal gifte dere. Så hvorfor dere skal be dem i kirken skjønner jeg ikke......

Det er mange vi også kunne ha tenkt oss på festen etterpå, men vi er jo sikre på at de kommer og ser oss i kirken. Er det vanlig i deres kristne miljø og gjøre dette? Jeg synes det høres helt rart ut å be noen i en åpen vielse.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstod det sånn at dere ikke bare skulle invitere de til vielsen, men også en liten mottakelse i kirken rett etter vielsen. Dette vet jeg at er vanlig i en del andre land.

Jeg har vært i et bryllup der jeg var invitert til vielsen og en mottakelse i et lokale ved kirken etterpå. På denne mottakelsen var det servering med champagne og snitter. Det var veldig hyggelig.

Etterpå dro brudeparet og de som skulle være med i selskapet og middagen videre dit hvor det skulle være.

Brudeparet skulle gjerne invitert alle til selskapet, men økonomien satte visse begrensninger, så da var det jo fint å gjøre det på den måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...