Gjest Ts Skrevet 24. januar 2010 #1 Skrevet 24. januar 2010 Jeg har hatt ppp i ca 9 år nå, og er skikkelig angrepet både på hender og føtter. Bruker Dermovat og Betnovat + fuktighetskremer men ingen ting virker lenger. Har prøvd PUVA-behandlinger med det hjalp heller ikke. Det siste året har jeg fått betennelser i brystbenet/brystveggen, noe som vistnok kommer av ppp. Er det noen som har noen erfaringer med dette? Har perioder med skikkelig vondt.. klarer nesten ikke røre overkroppen .. må ha hjelp til å komme meg ut av sengen + kle på meg. Legen sier at dette er bare noe jeg må lære meg å leve med .. og at han ikke kan sykemelde meg i perioder eller skrive ut resept på smertestillende.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2010 #2 Skrevet 24. januar 2010 Du kan evt sjekke opp hos en hudlege med Methotrexate. For tablettbehandling av psoriasis er Methotrexate det mest benyttede preparat i verden. Det brukes for alvorlige og utbredte former for psoriasis i huden eller ved psoriasis leddbesvær. Methotrexate er en fjern slekting til cellegift, men man har ikke bivirkninger som f.eks. hårtap. Ofte fortsetter man med lokalbehandling av psoriasisflekkene samtidig med Methotrexatebehandlingen. Man kan også ta lysbehandling i tillegg. Folsyre (B-vitamin) tas også i tillegg. Virkningen av Methotrexate på psoriasis eller leddbesværene kommer som regel i løpet av 1 - 2 måneder. Hvis det ikke er oppnådd bedring etter 3 - 6 måneders behandling bør behandlingen avsluttes. Ved effekt pågår behandlingen i flere år. Tablettene tas 1 time før eller 1 time etter måltid. Methotrexate tas ikke under graviditet eller amming, eller ved nyre- leversykdom. Man tar også folsyre (B-vitamin) daglig 6 dager i uken. Methotrexate kan også brukes ved andre hudsykdommer enn psoriasis, for eksempel pityriasis rubra pilaris, pemphigoid eller pemfigus hentet fra hudlegekontoret.no Av Dr. Helge Bengtsson Jeg har sett mange med kjempe god effekt av denne medisinen, og bivirkninger er veldig individuelt. Du kan jo ihvertfall sjekke litt rundt det Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2010 #3 Skrevet 24. januar 2010 Legen sier at dette er bare noe jeg må lære meg å leve med .. og at han ikke kan sykemelde meg i perioder eller skrive ut resept på smertestillende. Jeg har vel også denne sykdommen, sier det slik fordi jeg så langt kun har vært mildt plaget av blemmer, hovedsaklig under en fot, samt psoriasisnegler, og jeg lurer jo på om det egentlig er det jeg har, men min mor har sykdommen, så... Jeg vil bare si skift lege, legen din synes ikke å ta plagene dine på alvor. Har du vært hos hudlege? Min mor har vært psoriasisfri etter at hun tok lysbehandling, men fikk da leddgikt. Jeg har også lest at en diett med lavkarbo kan hjelpe mot denne typen sykdom, men du får ta det med en klype salt. Vet jo ikke hva du spiser i dag, men dette kan kanskje hjelpe noe.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå