Snasen Skrevet 24. januar 2010 #1 Skrevet 24. januar 2010 Jeg deler denne fra vil du gifte deg-tråden. Vil, eller skal du gifte deg i kirken? I såfall, hvorfor vil du gifte deg i kirken?
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 24. januar 2010 #2 Skrevet 24. januar 2010 Verken skal eller vil gifte meg i kirka.
tineline Skrevet 24. januar 2010 #3 Skrevet 24. januar 2010 Ingen av delene. Skal jeg gifte meg, skal det skje så ateistisk som mulig, helst utendørs i skogen eller ved sjøen eller noe. Så langt unna en kirke/et seremonielt lokale som jeg kommer!
Gjest Marlo Skrevet 24. januar 2010 #4 Skrevet 24. januar 2010 Skal ikke gifte oss i kirken. Vi skal skrive under på et papir og ferdig med den saken. For oss er ikke bryllupet viktig, men ekteskapet. I tillegg er ingen av oss kristne eller medlem av statskirken.
Chiyo Skrevet 24. januar 2010 #5 Skrevet 24. januar 2010 Jeg deler denne fra vil du gifte deg-tråden. Vil, eller skal du gifte deg i kirken? I såfall, hvorfor vil du gifte deg i kirken? Jeg vet ikke. Jeg tror det fordi jeg syns kirke bryllup kan være kjempe vakre, men det er også folk som gifter seg ande plasser og ordner alt kjempe fint.. Så vi får se. Har ikke planer å gifte meg enda.
Gjest Huffsa Skrevet 24. januar 2010 #6 Skrevet 24. januar 2010 Nei jeg skal overhode ikke gifte meg i kriken. Hvorfor skal jeg det når jeg hverken er døpt, konfirmert eller er kristen? Når jeg ikke har et godt forhold til kirken og jeg ikke har vært der på 10 år? Å gifte seg i kirken selv om man ikke er kristen fordi det er "tradisjon" syntes jeg er helt blåst, hvertfall når man ikke har noen relasjon til kirken i det hele tatt.
elvital Skrevet 24. januar 2010 #7 Skrevet 24. januar 2010 Nei jeg skal overhode ikke gifte meg i kriken. Hvorfor skal jeg det når jeg hverken er døpt, konfirmert eller er kristen? Når jeg ikke har et godt forhold til kirken og jeg ikke har vært der på 10 år? Å gifte seg i kirken selv om man ikke er kristen fordi det er "tradisjon" syntes jeg er helt blåst, hvertfall når man ikke har noen relasjon til kirken i det hele tatt. Helt enig! Jeg for min del vil gifte meg i kirken. Eller på en strand e.l., men med prest til stedet. Fordi jeg er kristen.
Gjest Giæsten Skrevet 24. januar 2010 #8 Skrevet 24. januar 2010 Ingen planer om å gifte meg i kirken, nei. Er ikke kristen, og da blir det feil å benytte seg av kristne seremonier. Tror mange som MÅÅ gifte seg i kirken til tross for null tilknytning har forsett seg på romantiske filmer etc. Dersom vi skal ha en seremoni med flere enn de strengt nødvendige til stede kunne vi godt tenkt oss å ha den i en lysning i skogen, på en strand, eller på en gammel gård. Mulighetene er uendelige.
Gjest Diane Skrevet 25. januar 2010 #9 Skrevet 25. januar 2010 Jeg deler denne fra vil du gifte deg-tråden. Vil, eller skal du gifte deg i kirken? I såfall, hvorfor vil du gifte deg i kirken? Ja, fordi jeg er kristen, derfor faller det seg naturlig.
cilipili Skrevet 25. januar 2010 #10 Skrevet 25. januar 2010 Nei jeg skal overhode ikke gifte meg i kriken. Hvorfor skal jeg det når jeg hverken er døpt, konfirmert eller er kristen? Når jeg ikke har et godt forhold til kirken og jeg ikke har vært der på 10 år? Å gifte seg i kirken selv om man ikke er kristen fordi det er "tradisjon" syntes jeg er helt blåst, hvertfall når man ikke har noen relasjon til kirken i det hele tatt. Helt enig! Vi hadde en humanetisk vielse i en stor eplehage. Fantastisk! Kunne ikke vært mer fornøyd. Ungene er heller ikke døpt. Alt av den enkle grunn at jeg ikke er kristen, og vil ikke bruke kirka (som egentlig er forbeholdt kristne) til å opprettholde egoistiske tradisjoner. Jeg lager heller mine egne som jeg kan stå inne for.
Nique Skrevet 25. januar 2010 #11 Skrevet 25. januar 2010 Vi skal ikke gifte oss i kirken. for min del spiller det ingen rolle. Mannen er oppvokst i kristen hjem, men er ikke troende, og for ham ville det å gifte seg i kirken vært hånende mot hans familie som er troende. enkel løsning, tinghuset
Gjest CookieMonster Skrevet 25. januar 2010 #12 Skrevet 25. januar 2010 Nei, vi skal gifte oss i en vakker hage et sted. Ingen av oss en troende, så jeg ser ikke helt poenget i det. Skal heller ikke ha prest til å utføre vielsen..
IdaEmilia Skrevet 25. januar 2010 #13 Skrevet 25. januar 2010 Jeg skal gifte meg i kirken. Ikke fordi jeg er så veldig troende, men fordi jeg synes det er en fin tradisjon, og jeg vil helst gjøre det sånn fordi det blir mest riktig for meg
Pingting Skrevet 25. januar 2010 #14 Skrevet 25. januar 2010 Jeg kan godt finne på å gifte meg, men da blir det ikke i kirken. Er ikke troende, og da synes jeg det blir feil og stå og love ting til en gud jeg ikke tror på og til en prest som jobber for den samme guden. Selv om det er juridisk gyldig så synes jeg det blir helt feil, da har jeg liksom ikke lovt noen ting. Pluss at det er hyklersk.
sorbet Skrevet 25. januar 2010 #15 Skrevet 25. januar 2010 Nei. Ingen av oss er troende. Jeg har meldt meg inn i HEF, så vi skal ha en enkel human-etisk vielse på samme sted som middagen. Musikalske innslag, dikt, tale til brudeparet fra viglser, ringpåsettelse. Synes det er litt hyklersk å gifte seg i kirken når man ikke er kristen, men bare gjør det pga tradisjon.
Thinkerbelle Skrevet 25. januar 2010 #16 Skrevet 25. januar 2010 Jeg skal helt klart gifte meg i kirken. Vi er begge kristne, og derfor ønsker jeg å gifte meg i kirken - og med en prest.
Inger88 Skrevet 25. januar 2010 #17 Skrevet 25. januar 2010 Når den dag kommer at jeg skal gifte meg, skal det ikke være i kirka, skal ha et hedensk bryllup (viss den jeg gifter meg med går med på det). Det er fordi jeg er hedning, og ønsker å gifte meg i min egen religion. Og jeg liker meg ikke i kirka, dessuten blir det hyklerisk.
Gjest Iah Skrevet 25. januar 2010 #19 Skrevet 25. januar 2010 Som ikke-troende ville det vært helt unaturlig at jeg skulle gifte meg i kirka eller kristelig.
andemor Skrevet 25. januar 2010 #20 Skrevet 25. januar 2010 Jeg skal gifte meg i kirken. Ikke fordi jeg er så veldig troende, men fordi jeg synes det er en fin tradisjon, og jeg vil helst gjøre det sånn fordi det blir mest riktig for meg Jeg tenker også sånn. Skal gifte meg i samme kirke som jeg er døpt og konfirmert, og jeg synes det blir en fin forlengelse av det hele. Vi er vel ikke spesielt troende noen av oss, men likevel var det litt selvfølgelig at vi skulle gifte oss i kirka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå