Gå til innhold

DE kontra DI


LilleBille

Anbefalte innlegg

Ser stadig flere yngre (?) skriver konsekvent di i stedet for de, er disse blitt likestilt nå sånn som han og ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest brutal_mann

Aner ikke. Men jeg ville gjerne ha innført dødstraff for de som bruker "hvem" der en skal bruke "hvilken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Aner ikke. Men jeg ville gjerne ha innført dødstraff for de som bruker "hvem" der en skal bruke "hvilken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*
Ser stadig flere yngre (?) skriver konsekvent di i stedet for de, er disse blitt likestilt nå sånn som han og ham?

Nei! Men det er vel mange som ikke kan skrive riktig tenker jeg ;)

Det uttales likt og dermed blir det krøll for noen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*
Dette har jeg aldri sett. "Di" er da ikke et ord en gang - eller tar både jeg og ordboka feil?

Man kan vel bruke di, i forbindelse med "boka di", "senga di" osv.

Samme betydning som boken din, sengen din, hvis man bøyer ordet i hankjønn istedet for hunnkjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan vel bruke di, i forbindelse med "boka di", "senga di" osv.

Samme betydning som boken din, sengen din, hvis man bøyer ordet i hankjønn istedet for hunnkjønn.

Men nå var vel utgangspunktet at folk skriver "di" i stedet for "de" som pronomen og foranstilt bestemt artikkel - "de andre" kontra *"di andre"? Selvfølgelig kan man skrive "boka di", men det er da ikke relevant i denne sammenhengen... :gjeiper:

Endret av Michi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg aldri sett. "Di" er da ikke et ord en gang - eller tar både jeg og ordboka feil?

Dette innlegget var det siste jeg så det i, men det var absolutt ikke første gangen, hverken her eller på diverse hjemmesider etc.

Endret av LilleBille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget var det siste jeg så det i, men det var absolutt ikke første gangen, hverken her eller på diverse hjemmesider etc.

Wow, dette har jeg ikke lagt merke til før. Helt håpløst. *skriver ned di på irritasjonslista*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Ser stadig flere yngre (?) skriver konsekvent di i stedet for de, er disse blitt likestilt nå sånn som han og ham?

Det kan jeg aldri tenke meg. Men mange unge idag er så h******* bråkjekke og gjør og skriver akkurat som de vil. Vi som er mer voksne må sannelig ikke komme her og komme her og fortelle dem at de noen gang tar feil :nei::ler: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mange unge idag er så h******* bråkjekke og gjør og skriver akkurat som de vil. Vi som er mer voksne må sannelig ikke komme her og komme her og fortelle dem at de noen gang tar feil :nei::ler: .

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*
Men nå var vel utgangspunktet at folk skriver "di" i stedet for "de" som pronomen og foranstilt bestemt artikkel - "de andre" kontra *"di andre"? Selvfølgelig kan man skrive "boka di", men det er da ikke relevant i denne sammenhengen... :gjeiper:

nei ikke i denne sammenhengen, men jeg svarte på innlegget ditt, der du skrev at "di ikke er et ord en gang". Men det er det jo.

Jeg tror mange skriver det feil fordi det uttales likt = manglende rettskrivingskunnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er snakk om forvirring. De vet antakeligvis ikke forskjellen på di og de. Fikk noen bråkjekke mot meg da vi spilte scrabble og jeg skrev di, for det var da ingenting som heter di. Rask var jeg å bla opp i ordlisten og vise at det er fullt lovlig å skrive veska di, mora di og lignende.

Egentlig ikke så rart at ungdommen blir forvirret med dialekter, sms-språk, nynorsk/bokmål og engelsk. Går nok bare nedover med rettskriving her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
Jeg tror det er snakk om forvirring. De vet antakeligvis ikke forskjellen på di og de. Fikk noen bråkjekke mot meg da vi spilte scrabble og jeg skrev di, for det var da ingenting som heter di. Rask var jeg å bla opp i ordlisten og vise at det er fullt lovlig å skrive veska di, mora di og lignende.

Egentlig ikke så rart at ungdommen blir forvirret med dialekter, sms-språk, nynorsk/bokmål og engelsk. Går nok bare nedover med rettskriving her til lands.

Feil. Språk er en levende sak i stadig endring. Det er det som skjer her, ikke at folk blir dårligere i språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var (eller kanskje er (?)) det ikke slik at barn som lærte å skrive kunne skrive slik de snakker og hører språket? Kan det henge noe igjen fra det? Mener å huske noe sånt.

Og det er vel ikke så rart at det blir sånn med dagens sms-språk, dataspråk osv osv. I hvert fall blant mange unge :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_gjest_*
Dette har jeg aldri sett. "Di" er da ikke et ord en gang - eller tar både jeg og ordboka feil?

Da har du ikke lest andre tråder på Kvinneguiden: di erstatter stadig oftere de. Håret reiser seg på hodet mitt! Nei, di er ikke noe ord, bortsett fra med stor D da: Di var vel kjælenavnet på lady Diana.

Du kan jo gå inn på Generell debatt og "hygge" deg med tråden "Hvorfor pirke på andres rettskriving".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Det kan jeg aldri tenke meg. Men mange unge idag er så h******* bråkjekke og gjør og skriver akkurat som de vil. Vi som er mer voksne må sannelig ikke komme her og komme her og fortelle dem at de noen gang tar feil :nei::ler: .

Vi som er mer voksne må sannelig ikke komme her og komme her og fortelle dem at de noen gang tar feil

...di tar feil, mener du vel. :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell
Håret reiser seg på hodet mitt! Nei, di er ikke noe ord, bortsett fra med stor D da: Di var vel kjælenavnet på lady Diana.

Du kan jo gå inn på Generell debatt og "hygge" deg med tråden "Hvorfor pirke på andres rettskriving".

Den tråden har jeg gremmet meg over i dag :kjefte:

Ellers må jeg, som en tidligere innlegger også har gjort, påpeke at di er et ord. Det er hunkjønnsformen av eiendomspronomenet "din". Et personlig pronomen er det derimot ikke.

Ved enkelte anledninger har jeg faktisk sett "motsatt" feil også, altså de brukt istedenfor di. "Skal du på hytta de i helga?"

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...