Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #1 Del Skrevet 23. januar 2010 Har alltid hatt en drøm om å kjøre gjennom Europa med bobil,men er usikker på hvilket førerkortklasse jeg trenger! Noen som kan hjelpe meg?? :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 23. januar 2010 #2 Del Skrevet 23. januar 2010 Kommer helt an på hvor stor bil du vil ha. Har bilen totalvekt under 3500 kg, noe som vel skal noe til med bobil holder det med B. Er du over 3500 må du vel ha lett lastebil, C1 eller hva det nå heter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #3 Del Skrevet 23. januar 2010 Kommer helt an på hvor stor bil du vil ha. Har bilen totalvekt under 3500 kg, noe som vel skal noe til med bobil holder det med B. Er du over 3500 må du vel ha lett lastebil, C1 eller hva det nå heter... Ok.Takk for det Må nok innrømme at jeg er ganske blank når det kommer til bil! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 26. januar 2010 #4 Del Skrevet 26. januar 2010 det er ikke lenge siden det var en sak om 3500 kg grensa på tv, 3500 er ingen ting når det kommer til bobil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heart7086 Skrevet 26. januar 2010 #5 Del Skrevet 26. januar 2010 Spørs hvor stor bobil du tenker at du må ha(leier du bil vil vel de sjekke at du har lov å kjøre den aktuelle bilen, vil jeg tro..). jeg har selv en bobil på nesten 8 meter, som er på akkurat 3500kg, og har altså lov å kjøre den med mitt førerkort kl. B. Bil over 3500kg så må du ha kl. 2(er vel gjerne C1 det kalles? Liten lastebil) Det som har vært i media i det siste er jo det at f.eks min bobil veier 3300kg, da har man kun 200kg til overs til ting og tang. Og dette er lite i en bobil! Veldig ofte kjører altså folk med overlast på alt fra noen få kg til et 2-300kg! Grunnen til at f.eks min bobil er på 3500kg har og noe å gjøre med understellet. Understellet har kun lov å bære så og så mange kg, eller hva det var. Dette går an å ordne, og på det viset kjøre lovlig. Uansett, var jo ikke dette tråden skulle omhandle! TS, håper du har fått svar på dine spm! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2010 #6 Del Skrevet 26. januar 2010 Det som har vært i media i det siste er jo det at f.eks min bobil veier 3300kg, da har man kun 200kg til overs til ting og tang. Og dette er lite i en bobil! Veldig ofte kjører altså folk med overlast på alt fra noen få kg til et 2-300kg! Litt kjipt å måtte sette fra seg all bagasjen på et kontrollpunkt i Tyskland? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 26. januar 2010 #7 Del Skrevet 26. januar 2010 Det som har vært i media i det siste er jo det at f.eks min bobil veier 3300kg, da har man kun 200kg til overs til ting og tang. Og dette er lite i en bobil! Veldig ofte kjører altså folk med overlast på alt fra noen få kg til et 2-300kg! Det er ikke vekten på bilen som er relevant, men totalvekten. Totalvekten inkluderer alt av bagasje osv. som du har med deg i bilen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heart7086 Skrevet 26. januar 2010 #8 Del Skrevet 26. januar 2010 Litt kjipt å måtte sette fra seg all bagasjen på et kontrollpunkt i Tyskland? Ikke sant? Haha, virkelig kjipt, derfor må man jo sjekke slikt:) Det er ikke vekten på bilen som er relevant, men totalvekten. Totalvekten inkluderer alt av bagasje osv. som du har med deg i bilen... Er jo nettopp det jeg prøver å få fram!(og av en eller annen grunn har jeg glemt å skrive ordrett ; ""totalvekt", men vil jo tro at det kommer fram av innlegget...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå