Gå til innhold

feberfantasier og feberkramper

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da jeg var liten hadde jeg alltid feberkramper og feberfantastier da jeg var syk. Hva kommer sånt av? Feberfantasiene var bl.a. at jeg så sorte prikker over hele kroppen min, at jeg var livredd mamma og pappa og at teppet mitt skulle ta meg (teppet lå først i døråpningen, så midt på gulvet, deretter rett ved senga. jeg stormet ut i stua og plutselig lå det på stuegulvet)- jeg kan huske de feberfantasiene som skikkelig angst.

nå har jeg blitt fortalt de fleste fordi jeg var for liten til å huske de. Men ingen andre jeg snakker med har hatt det sånn... er det veldig uvanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker ikke helt akkurat hva som sjkedde av reaksjoner i kroppen, men det er ihvertfall slik at kroppen prøver å holde stabil temperatur på rundt 37 grader. Blir man skikkelig syk fungerer immunsystemet bedre i høyere temperatur, pluss at bakterier ikke liker seg i høy temperatur. Men om temperaturen blir for høy, må kroppen stresse mye mere fordi den egentlig ikke skal ha så høy temp, og "kutter" da ut litt andre funksjoner, slik at resultatet kan bli hallusinasjoner og lignende. Litt dårlig forklart, men husker ikke helt den bra forklarinen jeg fikk en gang for lenge siden.

Skrevet

Feberkrampe er ikke "uvanlig" hos små barn opp til 5-6 års alderen. Og noe arvelig belastet. Kommer dersom feberen stiger raskt fordi det forstyrrer elektrisk aktivitet i hjernen. Heldigvis sjeldent farlig så lenge krampene går over. Har og hørt forklaringen over ang hallusinasjoner, kroppen "prioriterer" andre funksjoner.

Står på nett at 2-3 % av alle barn får feberkramper. HAr hørt litt ulike tall på dette både på nett og fra barneleger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...