Gjest olive Skrevet 1. september 2003 #1 Skrevet 1. september 2003 Familien kommer til bursdagsfeiring søndag formiddag. Noen som har tips til god enkel servering. Kaker og kaffe blir på ettermiddagen.
VesleBråka Skrevet 1. september 2003 #2 Skrevet 1. september 2003 Gryterett? Det kan lages ferdig lenge før. Lasagne også, bare å putte den i ovnen en halvtime før den skal spises. Masse som er greit å lage til mange uformelt.
Tusenfryd Skrevet 1. september 2003 #3 Skrevet 1. september 2003 Jeg stemmer for quiche. Hvor mange blir dere? En stor paiform blir nok quiche til 8 voksne, server salat og brød til. Enkel formiddagsmat-lunsj det. Hvis du gjør et søk, så finner du quicheoppskriften min et sted...
Tusenfryd Skrevet 1. september 2003 #4 Skrevet 1. september 2003 Fant den jeg - i en hel haug av quichetråder. Deig: 3 dl hvetemel 150 g margarin eller smør. (jeg bruker alltid smør, det gir veldig god smak) 2 ss vann Ha mel og smør i en bolle, smuldre så det blir en kornete masse, Tilsett vannet, jobb deigen sammen raskt, sett i kjøleskapet og la den hvile en time. Fyll: 3 egg 3 dl kremfløte krydder etter behov og fyll med bacon, kylling, skinke etc etter hva du har lyst til. + andre ting, jeg bruker purre og oliven mye. 3-4 dl revet ost (vil du ha en ekte quiche lorraine bruker du røkt skinke, provencekrydder, og nymalt svart pepper, samt litt urtesalt) Gjør sånn:Kjevle ut deigen og legg den i en 24 cm ildfast form. Smør gjerne med olje. Deigen skal opp til kanten og prikk bunnen med en gaffel. Stek paiskallet på 200 grader i 15 minutter - midterste rille i ovnen. Fortsett sånn: Visp sammen egg og fløte, tilsett krydder og de andre godsakene, og hell over paiskallet. Strø med ost på toppen. Stek på ca 175 grader i ca 20 minutter. Kommentarer: Jeg bruker en sånn diger form, men tror at jeg ganger oppskriften med halvannen. Er liksom ikke sikker, for jeg bare gjør det. Men om du gjør, kan du alltid legge tilovers deig i kjøleskapet - og fyllet kan bli en omelett to dager etterpå. Jeg har i hvert helt sikkert mer ost enn dette. Mer i mengde påvirker naturligvis også steketiden som blir lenger. Men bare luft litt med en gaffel under steketiden så blir det skikkelig gjennomstekt. Bare spør hvis det er noe du lurer på hvis jeg har vært uklar. Lykke til. Og om du ikke bruker denne til damelunsjen din, så kan den uansett være god å bruke til en søndagslunsj, sommermiddag eller noe annet. Den kan fryses, forresten.
Fakse Skrevet 1. september 2003 #5 Skrevet 1. september 2003 Dobble smørbrød i alle varianter, med mye godt pålegg. Eller koldtbord med laks, eggerøre, gode salater, kjøttpålegg...
Gjest olive Skrevet 1. september 2003 #6 Skrevet 1. september 2003 Takk for tips, så langt :-) Hvor mange blir dere? Jeg tror vi blir 9 voksne og tre barn. Har ikke paiform, men det burde jeg absolutt få kjøpt meg!
chimp Skrevet 1. september 2003 #7 Skrevet 1. september 2003 Hva m gravlaks, sennepssaus og dillstuete poteter? Kjempegodt og kjempeenkelt!!!
Tusenfryd Skrevet 1. september 2003 #8 Skrevet 1. september 2003 De har rimelige paiformer, sånne i hvit porselen med svinger i kantene på Ultra og Coop og sånn. Koster ikke all verden. HVis dfere er 9 voksne, kanskje to hadde gjort seg... da lager man den ene først, og steker den andre mens man spiser den første. Eller så steker man begge på forhånd og varmer den ene opp igjen mens man spiser den første. Det betinger to paiformer... Eller så serverer man ved siden aven veldig god og fyldig salat Men quiche er også veldig god restemat og kan fryses, og det er ikke mye mer arbeid å lage to enn en.
Ronja Skrevet 2. september 2003 #9 Skrevet 2. september 2003 Smørbrød med godt pålegg er alltid en vinner! Ellers en ny variant som vi har stjelt fra svenskene: Smørbrødkake! Kjempeenkelt og kjempegodt! Da kan du fylle med hva du vil, du kan også lage flere varianter av en og samme kake - ha reker/skalldyr på en halvdel og ost/skinke på den andre... masse muligheter!
HellyBelly Skrevet 2. september 2003 #10 Skrevet 2. september 2003 Hva med bagels? På meny kan du kjøpe fine og/eller grove bagels fra Hatting. De er kjempegode! Putt i eggerøre, ost & skinke, philadelphia ost, salatblader&agurk... eller hva du enn liker. Jeg syns det er et supert delikat måltid som slår bra an blant store og små
Gjest olive Skrevet 4. september 2003 #11 Skrevet 4. september 2003 Takk for alle gode tips! Jeg har handlet paiformer i dag og går for Tusenfryds løsning denne gang :-)
Smurfa Skrevet 4. september 2003 #12 Skrevet 4. september 2003 Spørsmål til Tusenfryd. Lurer bare på om du steker baconet litt før du har det i røren, eller om du bare bruker baconet rått... Hørtes innmari god ut den quichen, altså Nam! Må prøves...når slankekuren jeg nettopp startet på er avsluttet... Smurfa!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå