Gå til innhold

Sjokolademousse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal snart ha middagsgjester og vet at de som kommer liker godt dessert. (Jeg er ikke det) Denne gangen vil jeg gjerne servere en sjokolademousse, men ikke bare med mørk sjokolade.

Er det noen som har en oppskrift på sjokolademousse hvor det er blandet lys og mørk sjokolade og som dere eventuelt har laget?

Sist jeg lagde mousse (var opgså første gangen) ble den ikke luftig, men "hard", mer lik pudding. Lurer på hva jeg gjorde feil da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er jo bare å bruke samme oppskrift bare bytte ut sjokoladen...

God:

200 g meget mørk kokesjokolade (70% kakao)/eller hvem du vil

1 stk egg

2 stk eggeplommer

2 stk eggehviter

3 dl kremfløte

Hakk sjokoladen i småbiter og legg den i en liten bolle og sett den over en kjele med kokende vann. Rør om av og til. Når sjokoladen har smeltet og blitt ordentlig varm blander du inn 1 egg i sjokoladen. Deretter blander du inn 2 eggeplommer i sjokoladen.

Stivpisk så 2 eggehviter. Visp 3dl fløte til krem. Bland sjokoladerøren forsiktig med eggehviten, og bland så forsiktig i fløtekremen. Hell moussen over i dessertskåler eller i én stor bolle og sett den i kjøleskapet.

La moussen kjøles i minst fire timer før servering.

Skrevet

Ja, jeg er klar over at det bare er å bytte ut sjokoladen, men jeg ønsker jo at det jeg gjør skal bli godt, ikke bare et eksperiment fra min side.

Takk for oppskriften, den var ikke lik den jeg hadde.

Spør igjen, ingen som har brukt lys sjokolade eller blanding?

Skrevet

Takk for tipset, men den oppskriften er veldig lik den jeg lagde sist, som ikke ble så luftig som jeg ønsket.

Er det ingen som kan hjelpe meg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...