Gå til innhold

Ulike smørtyper

Fremhevede innlegg

Skrevet

Meierismør, setersmør, rørossmør, kvitseidsmør eller hva de nå heter alle sammen. Bortsett fra at det ene er økologisk og at saltandelen varierer bittelitt, klarer jeg ikke å se forskjell på dem. Hvilket smør liker dere best og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg foretrekker Bremykt (som er nesten bare smør) til brødskiva fordi det er lettere å smøre. Til kryddersmør, sauser etc bruker jeg meierismør.

Skrevet

Kvitseidsmøret er lagd av rømme, hvis jeg ikke tar helt feil. Så det er litt mer syrlig, og litt saltere enn meierismør, pluss at saltet kan være mer 'krystallisert'. Jeg syns det er et veldig godt smør, setersmøret er også saltere enn meierismør. Liker alle disse typene - har aldri smakt røros-smør.

Men jeg bruker også, stort sett alltid bremykt

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Brelett og Soft (light) bruker eg stort sett. Til brødskive eller på mat. Vita (sånn på flaske, rennende) bruker eg til steking. Fordi de smaker best. :gjeiper:

Gjest brutal_mann
Skrevet

Soft light, ingen over ingen ved siden.

Skrevet
Brelett og Soft (light) bruker eg stort sett. Til brødskive eller på mat. Vita (sånn på flaske, rennende) bruker eg til steking. Fordi de smaker best. :gjeiper:

Soft light, ingen over ingen ved siden.

Ikke noe av dette er smør, det er margarin...

Skrevet

Bremykt til brødskiver, meierismør til middagslaging, og kvitseidsmør til steking av fisk.

Gjest brutal_mann
Skrevet
Ikke noe av dette er smør, det er margarin...

Jepp! Og knuser smør over en lav sko :cool:

Skrevet
Jepp! Og knuser smør over en lav sko :cool:

Har du i det hele tatt smakt ordentlig smør? :rolleyes:

Margarin smaker vassent i forhold

Gjest brutal_mann
Skrevet

Smør har en rar smak jeg aldri blir fortrolig med. Og så er det som regel alt for salt.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Nettopp! :) Ikke alle som liker at smøret smaker med enn pålegget eller maten generelt.

Skrevet
Smør har en rar smak jeg aldri blir fortrolig med. Og så er det som regel alt for salt.

Nettopp! :) Ikke alle som liker at smøret smaker med enn pålegget eller maten generelt.

pff,

men ok :)

Skrevet

Det høres ut som om jeg må prøve kviteseidsmør i hollandaisen! Ennå ingen som kan anmelde Rørossmør? Dette var litt moro.

Skrevet

Jeg synes Rørossmør også har litt mer smak enn vanlig meierismør, men jeg kjøper stort sett sistnevnte på grunn av prisen og fordi jeg synes det er godt nok. Enten bruker jeg skikkelig smør, eller så bruker jeg vegetabilsk olje, stort sett raps eller oliven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...