Gjest mammy Skrevet 1. september 2003 #1 Skrevet 1. september 2003 er noen som kan gi meg en god pai oppskrift! TAKK
Texas Skrevet 2. september 2003 #3 Skrevet 2. september 2003 Hei! Vet ikke hva slags pai du vil ha oppskrift på, men her kommer en god en basert på elper (siden det er den tiden på året ) Smuldrepai med epler Den er enkel å lage, går raskt og den smaker helt fantastisk. Mange epler skjæres i biter og legges i en smurt form slik at bunnen dekkes. Strø med kanel og sukker Bland så følgende sammen med gaffel eller kjøkkenmaskin: 125 gr. mel 100 gr. sukker 125 gr. merieismør (noe myknet, ikke smeltet) 1-2 ss. lettkokte havregryn Strø blandingen oppå eplene. Strø så med hakkede mandler, samt noen smørklatter. Stekes midt i ovnen, ca. 20 min på 200°. Serveres varm med vaniljeis. Håper det smaker!!!
Gjest Anonymous Skrevet 2. september 2003 #4 Skrevet 2. september 2003 takk Texas, dette skal jeg prøve. kan jeg brukke bær også? Hei gjest!! middagspai også takk. jeg er veldig glad i paier, men ikke særlig flink til å finne oppskrifter.
Texas Skrevet 3. september 2003 #5 Skrevet 3. september 2003 Javisst kan du bytte ut eplene med bær av ønsket slag! Pass da bare på å strø over ca. 1/2 dl. med sukker direkte på bærene før du fordeler smuldremassen på toppen - i allefall hvis det er snakk om litt syrlige bær (jeg bruker det på blåbær i allefall). Her har jeg en egen blåbærpai-oppskrift: Smuldrepai med blåbær 4 porsj. 2 dl. hvetemel 1/2 dl. havregryn 2-3 ss. sukker (1/2 dl. nøttekjerner) 100 g. smør Fyll: ca. 500 g. renset blåbær 1/2 dl. sukker Bland alle ingredientsene til deigen i en bolle (smuldres). Blåbær fordeles i en paiform, strø over sukkeret. Paideigen fordeles over. Stekes ved 225 *C i ca. 25 minutter Serveres med vaniljeis eller vaniljesaus Smuldrepai med ost og skinke Antall porsjoner:4 150 g røkt lammelår, røkt skinke eller bog 300 g broccoli eller rester av blandede grønnsaker 4 egg 2 ½ dl matlagingsfløte 1 dl melk 2 dl revet Edamerost eller annen ost ½ ts salt 2 krm pepper Smuldredeig: 2 dl hvetemel 50 g smør 1 ss vann Paiform, 24 cm i diameter.I stekeovnen: 200 °C, 15 minutter med eggestanden, ytterligere 20 minutter med smuldrepaien. Skjær kjøttet i terninger. Del broccolien i biter og kok dem knapt møre i lettsaltet vann, eller bruk rester av kokte grønnsaker. Legg kjøttet og grønnsakene i smurt form. Visp sammen egg, fløte, melk, ost, salt og pepper. Hell blandingen over kjøtt/grønnsakene og stek midt i ovnen. Smuldre smøret i melet slik at det blir en grynet masse. Tilsett vannet og arbeid det raskt sammen til en smuldret deig. Strø deigen over det øvrige i paiformen og stek ferdig. Server med en god salat! OSTEPAI MED BACON 4 porsjoner Bunn: • 125 gr meierismør • 200 gr hvetemel• 2 ss vann Fyll: • 150 gr bacon i biter• 250 gr jarlsberg revet • 4 egg• 1 dl kremfløte• 1½ dl melk• 2 ss gressløk finklippet Slik gjør du iPaiform ca. 24 cm i diameter I stekeovnen ved 200 grader C, ca. 15 minutter for bunnen I stekeovnen ved 180 grader C, ca. 20 minutter for hele paien Smuldre smør og mel. Tilsett vann og lag en jevn deig. La deigen stå kaldt ca. 30 minutter. Trykk deigen så ut i en smurt paiform. Stek bunnen. Sprøstek baconbitene. Bland egg, fløte, gressløk og pepper. Dryss osten i paubunnen og hell eggeblandingen over. Dryss bacon på toppen. Stek paien videre til eggeblandingen er stivnet. Server paien lunken med en frisk salat ved siden av. Lykke til - pai er godt!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå