Gå til innhold

Svigemor har begynnelse på KOLS

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg vet jeg ikke kan bestemme over henne, men jeg blir jo veldig bekymret. Svigemor var hos legen her om dagen, og hun fikk vite at hun hadde begynnelse på KOLS og måtte slutte å røyke. Hun fikk slik inhalator, men jeg vet ikke så alt for mye om hva legen sa. Hun er 47.

Hvertfall, pratet litt med henne og hun fortalte meg at det var uaktuelt å slutte å røyke fordi "ingen kan fortelle en voksen dame hva hun skal gjøre med sitt eget liv". Hun skjønner ikke det at det er helsen hennes det gjelder og at KOLS er en grusom sykdom. Og jeg unner henne ikke det..

Er det noe jeg og min kjære kan gjøre? Eller må jeg bare la moren til min kjære utvikle en forferdelig livsstilsykdom?

Endret av Huffsa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm forferdelig vanskelig situasjon:(

Vet ikke om alle skjønner hvor ille sykdom (lidelse) dette egentlig er ??. moren min røyker også og hun har fått beskjed om å slutte for om et par år eller mindre kan dette utvikle seg til noe mer.

men over til svigermor- dere kan jo be henne holde seg for nesa og puste gjennom et sugerør det er sånn det føles for kols pas å puste:(

og dere kan vise henne lungebilder fra internett, og spørre henne om når hun skal på ferie fks om hun drasse på oksygentank for å leve?

og når hun sitter hjemme i sofaen og ikke kan leke med barnebarna.?!

og ikke greier å gå noen meter engang for komme på do uten og ta pause..

leks opp for henne til hun forstår alvoret. visst ikke er det ikke mer og få gjort desverre...

Skrevet

Nei, hun er så fryktelig sta.. Hører liksom ikke på noen, for det er jo hennes liv..

Sukk, jeg syntes ikke det her er noe hyggelig.

Hun har hvertfall vært flink og brukt den inholatoren hun fikk. Hun røyker rett etterpå, men hun bruker den hvertfall..

Har vurdert å kjøpe en slutte-å-røyke-bok som pappa anbefalte meg. Hvor de brukte omvendt psykologi hvor boken var rettet mot folk som tenkte som svigemor.. Noen som vet hvem bok jeg mener? Eller er det en fryktelig dårlig idè?

Gjest prince mild
Skrevet

Jeg tror dere rett og slett må slutte å blande dere i dette. Det kan bare gjøre det vondt verre. Jeg kan forstå at det er frustrerende for dere å sitte å se på at en man er glad i, velger å ødelegge sin egen kropp på den måten. Men det er hennes kropp, og den må hun selv ta ansvar for. Det valget kan ingen ta for henne.

Jeg er selv en tidligere storrøyker, og hatet det når andre blandet seg inn i røykevanene mine. Da røyket jeg nærmest på trass, for jeg ville bestemme selv om jeg skulle slutte eller ikke. Samtidig fikk andres innblanding meg til å føle meg mislykket som menneske.

Ellers mener jeg også at det er ganske vanskelig å forstå at noen fortsetter å røyke når de har fått en så alvorlig sykdom som kols. Som regel får man noen signaler på at det er på tide å slutte, før man utvikler kols. :lur:

Skrevet

Huffsa, forstår at du /dere er bekymret.Men desverre er det ingenting dere sier som vil forandre noe for din svigermor.Kun en person kan få henne til å slutte : Henne selv

Nå,jeg har sterk astma,gryendes kols selv.OG jeg har røyka i 27 år.

Uansett hvem som maser (ja det er mas) så kan ingenting dere sier forandre noe.

Du kan ikke tvinge et voksent menneske til å kutte ut røyken fordi DU (andre) vil. Svigermor selv må komme frem til at hun vil slutte .

Boka du snakker om,kan det være av Allen Carr "endelig ikke-røyker" ?

Har lest boka og for meg var det kun sprøyt.

Det er bevist om jeg husker rett at for hver gang noen nevner ordet Røyk/røyker trigger dette et røyksug.For meg er dette sant.Jo mer snakk/gnål/mas det blir om røyken-jo mer røyksugen blir jeg

Men i dag er det 2 uker siden jeg stompa røyken!! Heia meg! Jeg klarte det med hjelp av Champix og tyggegummi (uten nikotin) Men det koster flesk i egen innsats.

prince mild, ikke helt riktig det du sier om "Ellers mener jeg også at det er ganske vanskelig å forstå at noen fortsetter å røyke når de har fått en så alvorlig sykdom som kols. Som regel får man noen signaler på at det er på tide å slutte, før man utvikler kols"

Kols er en snikendes sykdom.

Klippet fra Astma og allergiforbundets side:

"Kols utvikles gradvis, og det kan ta 30 – 40 år før de første symptomene melder seg. Betennelsen i luftveiene fører til forsnevring og arrdannelse som ikke kan ses på vanlig røntgen. Kols kan enkelt påvises ved å måle lungefunksjonen(spirometri) hos lege. Symptomene på kols er lik de man har ved astma, og det kan være vanskelig å skille mellom astma og kols"

Kols kan også være arvelig betinget...

Men til TS, om svigermor ikke vil slutte er det ingenting du kan gjøre desverre.Som Prince sier her,jo mer folk maser jo mer provosert ble jeg også.Til syvende og sist er det svigermors liv-hun bestemmer selv hva hun gjør/ikke gjør

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...