Anglofil Skrevet 22. januar 2010 #1 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Jeg sitter her litt skjelven. Jo mer jeg tenker på det, jo eklere blir det. Altså, i går natt ble jeg hentet av min far da jeg kom med flytoget fra Oslo S. For de som er kjent i Oslo, så vet dere sikkert at det er en stor motorvei som ligger rett ved siden av, og vi kjørte altså denne hjem (mot Ekebergtunellen). Uansett, pappa kjører og vi sitter og skravler. Det er sent og veldig rolig, før det plutselig kommer en bil i mot oss. Pappa ble nok litt perpleks, jeg ble det også selv, men skrek til slik at vi kom oss over i en annen fil. Heldigvis for oss så er det akkurat på den strekka vi kjørte flere felt begge kjøreretninger, ergo fikk vi svingt vekk fra bilen. Vi ringte selvsagt politiet med en gang. Det er først nå jeg kjenner ettervirkningene. Bare noen sekunder før, og hadde ikke pappa vært snar, så vet jeg faktisk ikke hvor vi hadde vært i dag. Kjenner jeg blir kvalm av tanken. Mannen kjørte i veldig høy fart også. Det er vanvittig ekkelt, jeg skjønner hva man mener når man sier "ser døden i hvittøyet", for ja, det føltes som jeg var så nær. Det kunne blitt en stygg frontkollisjon. Men så tenker jeg: hva tenker slik mennesker på som kjører i feil kjøreretning? Én ting er om det hadde vært lett å ta feil, men allikevel synes jeg det er sløvt. Når man ser alle skiltene er feil vei, burde det ikke ringe en bjelle? Når du ser at bilene på andre siden av motorveien også kjører i samme retning som deg, burde du da ikke stoppe opp og tenke? Denne bilføreren møtte flere biler, ikke bare oss. Jeg tenker da: er det ikke naturlig å stoppe eller kjøre inn til siden om man oppdager at man kjærer i feil kjørebane? Det verste er at min far, som har vært drosjesjåfør i mange år, opplevde lignende en gang før i en tunnel. Jeg blir forskrekket når jeg tenker over hvor mange man faktisk kjører i feil kjøreretning. Nå er det jo klart, er det en senil mann eller dame som er forvirret så kan det ha sine naturlige forklaringer, men da burde de ikke ha førerkort i utgangspunktet. Her på sørlandet har de satt opp slike SNU!!!(ja, noen er det tre utropstegn bak)-skilt for å markere at man kjører i feil kjøreretning. Burde det egentlig vært nødvendig overhodet? Burde ikke folk være oppegående nok til å faktisk ta noen forhåndsregler, og ihvertfall stoppe om de oppdager at de kjører feil? Mvh Yvonne Endret 22. januar 2010 av Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nimorna Skrevet 22. januar 2010 #2 Del Skrevet 22. januar 2010 For en uhyggelig opplevelse! Jeg er glad det gikk bra med dere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #3 Del Skrevet 22. januar 2010 Jeg har opplevd å kjøre i feil retning en gang. Var passasjer i en full bil der bilføreren nok hadde litt større fokus på samtale enn skilting. Hun var ikke så godt kjent, så nok ikke skiltene og tenkte seg sikkert ikke så mye om i en utkjørsel der en slik feil lett kan taes. Så hun kjørte til venstre, mot kjøreretningen (i den retningen vi skulle til), i stedet for å kjøre til høyre og snu i rundkjøringen for å komme på rett side av midtskillet. Heldigvis var det relativt lav hastighet og få biler på veien. Men vi hadde faktisk kjørt et par hundre meter før sjåføren ble oppmerksom på feiltagelsen og fikk snudd - ekstra stresset på grunn av tuting fra andre biler. Jeg husker tankene om "hva om..." og har i ettertid lært å være bevisst på farene med bilkjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil S. Skrevet 22. januar 2010 #4 Del Skrevet 22. januar 2010 En morgen jeg var på veg til jobben så kjørte jeg på en strekning hvor det bare var fjellveggen på høyre side. I dag er det til og med satt opp et autovern på samme sted. Så kom det en trailer i mot meg som sakte men sikkert bare skled nærmere og nærmere ut over og inn i min egen kjørebane, Jeg trakk mer og mer ut, og hadde til slutt ikke mer å gå på, og kikket opp på sjåføren som satt og hadde et stort kart over rattet som han satt og kikket på. Jeg tutet mens jeg skrapte bortover grøftekanten, og han så opp og fik kastet vogntoget sitt over i riktig kjørebane helt i siste liten. Jeg hater autovern som ikke gir deg en jævla sjanse til å komme seg unna i slike tilfeller. En annen hendelse helt nylig.... Jeg kjørte bak en bil som lå et stykke foran meg, og hadde på nærlys for ikke å blende. Det var tåke, og vanskelig å se. Plutselig spratt det en elg ut i vegen foran bilen, og jeg bråbremset med det jeg hadde, og trakk brekket i tillegg. Jeg hadde byttet alle bremseklossene bare få dager i forveien, og hørte at piggene rispet opp bortover asfalten. Det smalt litt akkurat i det jeg stoppet helt opp, og traff elgen i bakbeinet. Kjempeflaks med tanke på at elger ofte havner inn i kupéen igjennom frontruten, og selv om jeg kjører en SUV så så jeg helt klart at buken var høyere enn panseret på bilen min. Senest i dag morges så passerte jeg en elg rett ved veien, på jordet, og med god kurs til å krysse vegen hvor jeg kjørte på. Ting skjer før man kan ane eller forutse det, og livet er så absolutt ikke gitt av seg selv!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_katja_* Skrevet 22. januar 2010 #5 Del Skrevet 22. januar 2010 Har opplevd det selv, kom en bil i mitt kjørefelt, og jeg hadde autovern på min høyre side, og null muligheter for å svinge unna. Rett før det smalt svingte bilen unna, og vi unngikk såvidt det var en kollisjon. Min bror opplevde det samme, og den bilen startet ikke å fjerne seg fra hans kjørefelt før han sto på hornet og tuta som en gal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 22. januar 2010 #6 Del Skrevet 22. januar 2010 Stakkars dere! For en grusom opplevelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 23. januar 2010 #7 Del Skrevet 23. januar 2010 Og bare for å ha sagt det, så er det viktig å tute med én gang man ser noen i feil kjørebane! Tuting er noe de fleste norske bilister reagerer på. Det er dessuten ment som et faretegn. Ikke vent på at bilisten skal oppdage det selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 23. januar 2010 Forfatter #8 Del Skrevet 23. januar 2010 Og bare for å ha sagt det, så er det viktig å tute med én gang man ser noen i feil kjørebane! Tuting er noe de fleste norske bilister reagerer på. Det er dessuten ment som et faretegn. Ikke vent på at bilisten skal oppdage det selv! Selvfølgelig, min far hang bokstavelig talt over hornet. Allikevel turet bilisten videre. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogstrollet Skrevet 23. januar 2010 #9 Del Skrevet 23. januar 2010 Selvfølgelig, min far hang bokstavelig talt over hornet. Allikevel turet bilisten videre. Mvh Yvonne Utrolig merkelig at han ikke reagerte når faren din tuta! Han kan jo virkelig ikke ha skjønt hva han drev på med! Skummelt når sånt skjer... ! Godt alt gikk fint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 23. januar 2010 #10 Del Skrevet 23. januar 2010 Det er et tegn på at det er alt for lett å beholde sertifikatet i dette landet. Heldigvis ble ingen skadet! Man er ganske idiot for å kunne prestere å kjøre feil vei på hvilken som helst vei... Du er forsåvidt ikke alene heller: http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article281109.ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 23. januar 2010 #11 Del Skrevet 23. januar 2010 Det kjører en del folk rundt i trafikken som er påvirka av et eller annet. Tør nesten ikke tenke på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 23. januar 2010 #12 Del Skrevet 23. januar 2010 Husker TopGear hadde en undersøkelse som viste at ca 20%, altså 1 av 5, ungdommer rundt 20 år kjørte i ruspåvirket tilstand. Dette var umulig for politiet å teste uten blodprøve, altså ble de ytterst sjeldent tatt. Skremmende, og det verste er at tallene sikkert ikke er stort annerledes i Norge... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 24. januar 2010 #13 Del Skrevet 24. januar 2010 Husker TopGear hadde en undersøkelse som viste at ca 20%, altså 1 av 5, ungdommer rundt 20 år kjørte i ruspåvirket tilstand. Dette var umulig for politiet å teste uten blodprøve, altså ble de ytterst sjeldent tatt. Skremmende, og det verste er at tallene sikkert ikke er stort annerledes i Norge... Heldigvis får politiet i Norge narko-/alkoholmålere snart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fargemann Skrevet 24. januar 2010 #14 Del Skrevet 24. januar 2010 Jeg sitter her litt skjelven. Jo mer jeg tenker på det, jo eklere blir det. Altså, i går natt ble jeg hentet av min far da jeg kom med flytoget fra Oslo S. For de som er kjent i Oslo, så vet dere sikkert at det er en stor motorvei som ligger rett ved siden av, og vi kjørte altså denne hjem (mot Ekebergtunellen). Uansett, pappa kjører og vi sitter og skravler. Det er sent og veldig rolig, før det plutselig kommer en bil i mot oss. Pappa ble nok litt perpleks, jeg ble det også selv, men skrek til slik at vi kom oss over i en annen fil. Heldigvis for oss så er det akkurat på den strekka vi kjørte flere felt begge kjøreretninger, ergo fikk vi svingt vekk fra bilen. Vi ringte selvsagt politiet med en gang. Det er først nå jeg kjenner ettervirkningene. Bare noen sekunder før, og hadde ikke pappa vært snar, så vet jeg faktisk ikke hvor vi hadde vært i dag. Kjenner jeg blir kvalm av tanken. Mannen kjørte i veldig høy fart også. Det er vanvittig ekkelt, jeg skjønner hva man mener når man sier "ser døden i hvittøyet", for ja, det føltes som jeg var så nær. Det kunne blitt en stygg frontkollisjon. Men så tenker jeg: hva tenker slik mennesker på som kjører i feil kjøreretning? Én ting er om det hadde vært lett å ta feil, men allikevel synes jeg det er sløvt. Når man ser alle skiltene er feil vei, burde det ikke ringe en bjelle? Når du ser at bilene på andre siden av motorveien også kjører i samme retning som deg, burde du da ikke stoppe opp og tenke? Denne bilføreren møtte flere biler, ikke bare oss. Jeg tenker da: er det ikke naturlig å stoppe eller kjøre inn til siden om man oppdager at man kjærer i feil kjørebane? Det verste er at min far, som har vært drosjesjåfør i mange år, opplevde lignende en gang før i en tunnel. Jeg blir forskrekket når jeg tenker over hvor mange man faktisk kjører i feil kjøreretning. Nå er det jo klart, er det en senil mann eller dame som er forvirret så kan det ha sine naturlige forklaringer, men da burde de ikke ha førerkort i utgangspunktet. Her på sørlandet har de satt opp slike SNU!!!(ja, noen er det tre utropstegn bak)-skilt for å markere at man kjører i feil kjøreretning. Burde det egentlig vært nødvendig overhodet? Burde ikke folk være oppegående nok til å faktisk ta noen forhåndsregler, og ihvertfall stoppe om de oppdager at de kjører feil? Mvh Yvonne :heiajente Hva får deg å tro at hu som kom i mot dere var en mann? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 24. januar 2010 Forfatter #15 Del Skrevet 24. januar 2010 Hva får deg å tro at hu som kom i mot dere var en mann? Det så slik ut, og vi fikk høre i etterkant av politiet at det var det. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xtend Skrevet 24. januar 2010 #16 Del Skrevet 24. januar 2010 Det du beskriver skjer faktisk ganske ofte i og rundt trafikkmaskinen på Bispelokket. Har selv opplevd flere sjåfører som kjører feil og forviller seg inn i motsatt kjørebane, i tillegg har jeg familiemedlem i politiet i Oslo som forteller det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 24. januar 2010 Forfatter #17 Del Skrevet 24. januar 2010 Det du beskriver skjer faktisk ganske ofte i og rundt trafikkmaskinen på Bispelokket. Har selv opplevd flere sjåfører som kjører feil og forviller seg inn i motsatt kjørebane, i tillegg har jeg familiemedlem i politiet i Oslo som forteller det samme. Joa, men akkurat det måtte han kjørt ned Ekebergtunellen slik jeg ser det, han hadde vært nødt til å kjøre langt (var ikke fra Bispelokket han kom, ikke som jeg kunne forstå ihvertfall). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fropessor Snurre Skrevet 26. januar 2010 #18 Del Skrevet 26. januar 2010 Burde ikke folk være oppegående nok til å faktisk ta noen forhåndsregler, og ihvertfall stoppe om de oppdager at de kjører feil? Vel, det er jo noen få som forsøker å ta selvmord på denne måten... Det de ikke tenker på er jo at de eventuelt tar med seg andre også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gina_ Skrevet 26. januar 2010 #19 Del Skrevet 26. januar 2010 Huff så ekkelt, bra det gikk godt med dere! Skjønner godt dere har fått en støkk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_ABC_* Skrevet 26. januar 2010 #20 Del Skrevet 26. januar 2010 Dette skjer ganske ofte, som regel som følge at man ikke er kjent på stedet og dårlig skilting. Jeg vil absolutt ikke si at man trenger å være idiot og påvirket av noe for å kunne gjøre noe sånt. En jeg kjenner greide å kjøre ut på E18 i feil kjøreretning. Vedkommende har meget god utdanning (som krever et svært høyt karaktersnitt å komme inn på og er vanskelig å komme igjennom) og har et svært godt betalt og ansvarsfull jobb. I forbindelse med dette spurte jeg en jurist som jobber med forsikringssaker med bil og vedkommende sa at dette ikke nødvendig ville bli bedømt som grovt uaktsomt. Jeg skjønner at man blir skremt og at det går inn på en. Jeg har vært involvert i en bilulykke selv og fikk en psykisk reaksjon i etterkant. Forøvrig tror jeg ikke tall om ungdoms rusbruk i GB er helt sammenlignbart med Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå