Lille85 Skrevet 22. januar 2010 #1 Del Skrevet 22. januar 2010 Noen som har peiling? Har en venn som vil slepe en personbil med en annen personbil, 170 km.. Bare etter den ledningen (eller hva jeg skal kalle det!?!) Hva som er bra og ikke for bilen som sleper, kan nå være det samme.. Men er det lov liksom? Eller finnes det noen regler der? På forhånd, tusen takk for svar!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 22. januar 2010 #2 Del Skrevet 22. januar 2010 Se www.vegvesen.no for slike regler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 22. januar 2010 #3 Del Skrevet 22. januar 2010 Bilen som skal brukes til å slepe med - har den hengerfeste? Da må det vel vere bedre å leie en slik tilhenger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille85 Skrevet 22. januar 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 22. januar 2010 Vet ikke om den har hengerfeste.. Men planen deres er å henkte på den kroken alle biler (?) har under bak...? Jeg har ikke peiling! :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 22. januar 2010 #5 Del Skrevet 22. januar 2010 Begge bilene må ha skilter og ansvarsforsikring, evt prøveskilter på den bilen som blir slept. Men når dere skal så langt ville jeg vurdert bilhenger, siden det er slitsomt å taue. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 22. januar 2010 #6 Del Skrevet 22. januar 2010 Begge bilene må ha skilter og ansvarsforsikring, evt prøveskilter på den bilen som blir slept. Men når dere skal så langt ville jeg vurdert bilhenger, siden det er slitsomt å taue. Er du sikker på dette? Jeg snakket med en jeg kjenner som jobber på verksted en gang vi måtte flytte en bil uten skilter. Han sa at det var bare å slepe den, da kunne de ikke si noe på det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trillrund Skrevet 22. januar 2010 #7 Del Skrevet 22. januar 2010 Er du sikker på dette? Jeg snakket med en jeg kjenner som jobber på verksted en gang vi måtte flytte en bil uten skilter. Han sa at det var bare å slepe den, da kunne de ikke si noe på det... JA, bilen som slepes skal også ha forsikring. Enten må den være påskiltet med gyldig forsikring eller prøveskilt hvis den er avregistrert..... Selv om mange ikke vet at det er slik.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 22. januar 2010 #8 Del Skrevet 22. januar 2010 Bilen som skal brukes til å slepe med - har den hengerfeste? Da må det vel vere bedre å leie en slik tilhenger? Det er ikke bare å leie en slik henger. Husk at bilen som skal dra den hengeren skal ha lov til å kjøre den (ang antall tonn etc) Og blir totalvekten over 3,5 tonn så må man ha førerkort kl C Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 22. januar 2010 #9 Del Skrevet 22. januar 2010 Er du sikker på dette? Jeg snakket med en jeg kjenner som jobber på verksted en gang vi måtte flytte en bil uten skilter. Han sa at det var bare å slepe den, da kunne de ikke si noe på det... Bilansvarslova: Tilhengjar og anna vedheng til ei motorvogn vert rekna for ein part av vogna når dei vert køyrde i samband med vogna eller er fest til henne i anna høve. Gjer eller får ein tilhengjar skade i andre tilfelle, vert han halden for serskild motorvogn såframt han er registrert etter vegtrafikklova eller skal vera registrert eller ha eigne kjennemerke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #10 Del Skrevet 23. januar 2010 Jeg ville aldri i verden slept en bil så langt! Det er farlig å slepe, og med kort avstand mellom bilen som sleper og den blir slept vil det være fare for at bilen som blir slept ikke klarer å stoppe om bilen som sleper må bremse. Spesielt med tanke på at bremsekraftforsterkeren ikke fungerer når motoren ikke er på. Lei en bilhenger eller annen transport!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #11 Del Skrevet 23. januar 2010 Husk at man aldri skal taue bil med automat om motoren ikke går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 23. januar 2010 #12 Del Skrevet 23. januar 2010 Jeg ville aldri i verden slept en bil så langt! Det er farlig å slepe, og med kort avstand mellom bilen som sleper og den blir slept vil det være fare for at bilen som blir slept ikke klarer å stoppe om bilen som sleper må bremse. Spesielt med tanke på at bremsekraftforsterkeren ikke fungerer når motoren ikke er på. Lei en bilhenger eller annen transport!! Jeg VET det er regler for hvor langt man har lov å taue en bil, men jeg finner søren mæ ikke regelen! Men det finnes lover eller forskrifter som krever at et slepetau skal være 6 meter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #13 Del Skrevet 23. januar 2010 Jeg VET det er regler for hvor langt man har lov å taue en bil, men jeg finner søren mæ ikke regelen! Men det finnes lover eller forskrifter som krever at et slepetau skal være 6 meter. I 80 km/t er det 0,27 sekund avstand mellom bilene om tauet er 6 meter. Det er galskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 23. januar 2010 #14 Del Skrevet 23. januar 2010 I 80 km/t er det 0,27 sekund avstand mellom bilene om tauet er 6 meter. Det er galskap. Er derfor det er lover eller forskrifter for hastighet også... Men er vanskelig å finne fram i "jungelen" av l % f. Fant bare noe nevnt på offroad.no. Er best om ts ringer vegvesenet på mandag og hører om hva som er lov eller ei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #15 Del Skrevet 23. januar 2010 Finnes ikke noen regler for hastighet eller taulengde. Har man kort tau må man taue sakte. Har man litt lengre tau kan man taue litt fortere. Osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 23. januar 2010 #16 Del Skrevet 23. januar 2010 Det finnes regler for hastighet. Tror det er max 80 man har lov til å kjøre om man kjører med tilhenger (eller 90), ikke så mange som overholder den med andre ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil S. Skrevet 23. januar 2010 #17 Del Skrevet 23. januar 2010 Bilen bak må i alle fall minst ha prøvekjennemerker, være i forsvarlig stand, men jeg mener at man kan taue en bil uten godkjente bremser, eller uten motoren i gang (p.g.a. bremsekraftforsterker ute av funksjon) i en maksimal hastighet av 70 km/t. dersom man har et rør i mellom kjøretøyene, og ikke bare et slepetau. En telefon til vegvesenet vil uansett kunne gi et komplett og fullstendig svar ut i fra kjøretøyet sin befatning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 23. januar 2010 #18 Del Skrevet 23. januar 2010 I Forskrift om bruk av kjøretøy står det: § 4-1. Trekking av motorvogn 1. På offentlig veg er det bare tillatt å trekke en motorvogn om gangen. 2. Den trukne motorvogn må kunne bremses på forsvarlig måte. 3. Stang, tau eller liknende som brukes til trekking på offentlig veg, skal være tydelig merket. Videre står det i Vegtrafikkloven: § 17. Bruk av motorvogn mv. For så vidt ikke annet følger av § 16, må motorvogn eller andre registreringspliktige kjøretøyer ikke brukes uten at de er meldt til registrering og påsatt lovlige kjennemerker og det er utferdiget vognkort. Noe mer klarte ikke jeg å finne, men kanskje noen andre gjør? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fargeklatten Skrevet 24. januar 2010 #19 Del Skrevet 24. januar 2010 Jeg synes det er pes å kjøre 17 mil med bare en bil. Begge førerne må ha gyldig førerkort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 24. januar 2010 #20 Del Skrevet 24. januar 2010 Det finnes regler for hastighet. Tror det er max 80 man har lov til å kjøre om man kjører med tilhenger (eller 90), ikke så mange som overholder den med andre ord. Max 80 dersom tilhengeren har egne bremser. Max 60 dersom den ikke har egne bremser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå