Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2002 #21 Del Skrevet 28. april 2002 Nei Ærlig talt!! Jeg vil gjerne få påpeke en av de tingene som gjør meg mest frustrert i denne saken. Jeg har en sykdom som gjør at jeg trenger litt hjelp til å få barn. Jeg trodde ikke det selv, og tok selvfølgelig mine forhåndsregler den gang det ikke var aktuelt å få barn. Men det jeg reagerer på er et veldig følsomt tema som ingen politikere tør ta opp. Abort. Det er alt for lett å ta abort i dette landet!!! Man kan si mye om gode grunner og selvfølgelig er jeg ikke 100% i mot abort, skjønner godt at graviditet som følge av voldtekt ol ikke er noe man bør påtvinges, men det er alle de andre graviditetene jeg lurer på. Bør man ikke betale for en abort selv; hvis man er så dum at man faktisk går av sted å blir gravid ved "uhell"???? Halloo; er det bare jeg som syns det er urimelig at JEG skal delta i utgiftene til dette, som må ta opp lån for å kjenne det mirakelet det er og faktisk bære frem et barn i min egen kropp??? Jeg har også kommet langt i forhold til adopsjon, men dere må huske på at alle de barna man ser på nyhetene faktisk IKKE blir frigitt for utenlandsadopsjon. Det er slett ikke nok barn her i verden som blir det. Kanskje er det noe galt i systemet i de landene som faktisk tillater å adoptere ut av landet, men det er sannelig ikke lett å gjøre noe med. Nei, jenter, håper virkelig dere ikke må oppleve at noen av deres nærmeste ikke får lov til å oppleve det å få barn, enten ved egen hjelp eller adopsjon!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2002 #22 Del Skrevet 28. april 2002 til Amanda: men kjære deg da Amanda, ser du ikke noe forskjell på å det å ha sitt eget barn fremfor et adoptivbarn? og det er jo pussig da at ikke de fleste går for å ha et adoptivbarn,eller tar jeg helt feil når jeg mener at det å ha sitt eget barn er noe helt spesielt? Og du kaller oss mennesker for egoistiske når vi ønsker å ha vårt eget barn? jeg skal si deg det jeg kjære amanda, at ønsket om å ha sitt eget barn og egen familie av eget kjøtt og blod, er det som får oss til å bli flere! Og jeg begynner å lure på om du har begrep om hva familie følelse og samhold har å si, eller har du ikke opplevd det på lenge? Jeg begynner virkelig å lure, når du kommer med disse uttalelsene dine! anonym Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2002 #23 Del Skrevet 28. april 2002 Jeg sliter selv med å få barn, men er ikke uten videre enig i at prøverør skal finansieres av staten. Og dere som føler at "det er ikke det samme å adoptere" : Spør en hvilken som helst adoptivfamile hva de føler rundt det. Jeg vet til og med familer som BÅDE har egenproduserte barn og adopterte barn. Tro det eller ei, forskjellen er ikke så stor for dem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnda Skrevet 28. april 2002 #24 Del Skrevet 28. april 2002 On 2002-04-28 16:14, Amanda wrote: Jeg antar det er følelsen av ikke å bli elsket 100% av dine barn som kommer inn, men jeg tror faktisk de som tviler på adoptivbarns tilknytning til deres "nye" familie, tar ganske feil. Der kommer vel du inn på mine personelige følelser, gjør du ikke? Jeg dropper å diskutere denne saken mer da mine meninger tydeligvis ikke blir repsektert. Nå har jeg blitt kalt egoistisk av en anonym som ikke kjenner meg i det hele tatt! Nå er det nok. Syntes denne diskusjonen var fin i begynnelsen, men nå har det tatt helt av. Mulig dere syntes jeg er nærtagende og sår nå, men jeg sier stopp, da dette ikke er noe artig lengre. En annen ting er at jeg har alrig sagt at det ikke er en flott mulighet å adoptere og at de familiene ikke har det fint. Det eneste jeg har sgat er at jeg ikke tror det er det samme. _________________ Tuva 1212[ Dette Innlegg er endret av: Tuva den 2002-04-28 22:36 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnda Skrevet 28. april 2002 #25 Del Skrevet 28. april 2002 Jeg har heller aldrig sagt at jeg trenger hjelp til å få egne barn. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2002 #26 Del Skrevet 28. april 2002 Bare en kommentar til dette: "og det er jo pussig da at ikke de fleste går for å ha et adoptivbarn,eller tar jeg helt feil når jeg mener at det å ha sitt eget barn er noe helt spesielt?" Jeg har adoptert, og min sønn er da mitt eget barn!! Riktignok ikke min egenfødte, men han er min sønn. Blod er muligens tykkere enn vann, men kjærlighet er tykkere enn blod! Hilsen mamman til sitt eget barn.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbie Skrevet 28. april 2002 #27 Del Skrevet 28. april 2002 Til deg som la ut innlegget: Jeg er så enig,så enig. Jeg gråt som en unge da jeg så nyhetene,for endelig tok de til vettet igjen. Min samboer og jeg har hatt 2 prøverørsforsøk,og nå kan vi endelig ta det tredje. Det siste forsøket måtte vi betale selv,og det skal jeg si deg vi merket økonomisk... Vi hadde bestemt oss for å ikke ta det tredje forsøket pga økonomien,men nå ordner det seg kanskje likevel. Jeg har også en gledens dag i dag,det er sikkert og visst! Noen som vet om vedtaket har tilbakevirkende kraft? Lurer på om vi får tilbake det vi betalte for forsøk 2!!?? Ismen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 28. april 2002 #28 Del Skrevet 28. april 2002 til anonym: Nei, jeg ser ingen forskjell på det å ha egne barn og adoptivbarn. Om du påstår båndene er svakere mellom adoptivbarn og deres nye foreldre, så vil jeg faktisk påstå, bombastisk javel, at du tar utrolig feil. Det er like spesielt å ha et eget barn som er adoptert, det trodde jeg de fleste var voksne nok til å skjønne. Jeg vet du blir provosert av dette, men det forandrer ikke at det er mitt syn. Virkelig. Vel, det er egoistisk å aller helst ville ha sitt "eget" barn (dvs. som du selv har født). Det betyr ikke at det trenger å være negativt, det er derimot veldig naturlig. Mennesker ER egoistiske. Selvsagt er dette også det - du tror vel ikke for alvor på at det er for ditt ufødte barn du absolutt vil ha det? Det er selvsagt kun for din egen skyld. Angående min familiefølelse og samhold, så har den det utmerket, men takk for omtanken. Zafir: hvis du sikter til mine innlegg her, så aksepterer jeg alle valg. Men dette er en diskusjonsside, og jeg ser ikke hensikten om alle skal prøve å være enige hele tiden. Tuva: Vel, dette er personlig. Dette handler mye om følelser. Jeg brukte ikke ordet "dine" for å rette det spesielt mot deg, jeg snakker bestandig generelt. Jeg gidder ikke "gå på" en person jeg ikke kjenner, men om vi er redde for å komme inn på personlige følelser i slike debatter, vel... Da er det nok best å stoppe, ja. Beklager hvis du tok det ille opp, det var nemlig ikke ment som noe angrep på din person. Ismen: Jeg mener de sa på nyhetene at det også skulle ha tilbakevirkende kraft. Er ikke 100% sikker, men jeg tror det. Lykke til. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Astra Skrevet 29. april 2002 #29 Del Skrevet 29. april 2002 Nå tråkker jeg sikkert flere på tærne, men la gå... Som flere har poengtert tidligere er det ingen menneskerett å få barn. Jeg mener at det ikke er noen statelig oppgave å subsidiere prøverørsbefruktning. At noen antyder at det skal være forskjell på adopterte barn og biologiske barn gjør meg kvalm. Tror dere virkelig ikke at man kan bli like glad i barn som ikke er ens biologiske??? Har ikke kommet til det punktet i livet der vi planlegger barn, men vi er fast bestemte på å adoptere hvis vi ikke klarer det selv. I tilfelle vi må ha hjelp av kunstig befruktning skal vi betale dette selv. Vi vil ikke bruke statens penger på vårt ønske om å få barn -der er Tusenfryd og jeg helt enige ¨ Når det gjelder diskusjonen om abort finnes det en tråd for dette under "Gravid"-forumet, mens de homofiles adopsjonsrettigheter er diskutert tidligere her - søk og finn 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2002 #30 Del Skrevet 29. april 2002 Hei! Jeg er også kjempeglad for at dette blit tatt opp igjen. Forhåpentligvis blir vedtaket om full egenbetaling endret allerede fra i sommer. Dette er en stor seier for alle som har kjempet, skrevet brev til politikerne mm. Synd at du måtte ta opp meningene dine om adopsjon, 1. anonym. De var ikke særlig sympatiske. Vi som er ufrivillig barnløse må stå sammen -enten man velger assistert befruktning eller adopsjon! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2002 #31 Del Skrevet 29. april 2002 Hei, har bare lyst til å fortelle en liten sak. Har en kamerat som har fått testikkelkreft, legene tok ut sædceller før de satt igang med giften sin. Han kan nå få barn ved hjelp av prøverør, det er ikke sikkert han hadde hatt råd til dette ellers. Må si at jeg unner han engang å få barn - og ja - dette betaler jeg gjerne for. Jeg har diskutert saken med en lege som virkelig er frustrert over at man må betale for dette selv. Det er en så liten sum - ikke engang en dråpe i statsbudsjettet så dette har vi råd til!!!! Vi burde faktisk gått inn med mere veiledning og rådgivning over de som ikke kan få barn, slik at dette ikke ødelegger livet deres...... Men det er klart - jeg synes også at det er flott for dem som adopterer - det er mange barn i verden som trenger foreldre.. Jeg har sagt det før her og sier det igjen - Gratulerer til dere som ønsker prøverørsbehandling og lykke til (men husk å ta vare på hverandre oppi alt sammen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2002 #32 Del Skrevet 29. april 2002 hei alle! dere kan mene hva søren dere vil, tusenfryd , og dere andre, men for meg vil det å adoptere et barn aldri bli det samme som å ha et eget barn! Hvis jeg skulle gjort det, ville jeg aldri kunne se på det barnet og tenke: åh se de trekkene der, og den egenskapen har han arvet fra sin far, så artig. Jeg vil oppleve det å bli biologisk mor en gang jeg og! og ingen skal komme til meg å si at hvis jeg ikke kan få barn så adopter et. Å ha et adoptiv barn kan aldri erstatte det å ha sitt eget barn! tro det eller ei. Jeg ville aldri få den ekte morsfølelsen heller, hvisjeg skulle adoptert, der kjenner jeg meg selv godt! og ikke kom og fortell meg hva jeg føler! det synes jeg enkelte har prøver på. Når enkelte av dere sier at dere ikke vil bruke skattepengene deres på å betale for at andre skal ha barn, er dere klar at også skattepengene deres går til folk som ønsker å ta abort? for å ta et lite eksempel. Det er enkelt å si at det ikke er en menneskerett å ha barn, neivel, da er det ikke en menneskerett å ha familie heller da, tenk hvis din familie hadde flyttet fra deg, og du måtte bo på en annen kant av landet, eller at hele din familie hadde omkommet i en husbrann? hva hadde du følt da? Da er det teit å høre at det ikke er en menneskerett å ha familie rundt seg! så teit synes jeg det høres ut at folk som sier her inne at det ikke er en menneskerett å ha barn! Og faktisk så er det å være ufrivillig barnløs en sykdom på lik linje med andre sykdommer, som jeg mener vi har råd til å behandle her i dette rike landet! skulle bare mangle! anonym Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Astra Skrevet 30. april 2002 #33 Del Skrevet 30. april 2002 Tja, å kalle barnløshet en sjukdom er vel å forenkle ting litt, eller... Det er mange grunner til at et par ikke får barn -dette veit dere som sliter mer om enn meg. Noe kan skyldes sjukdommer som testikkelkreft, andre tette eggledere... you name it! Å få barn har aldri vært en selvfølge verken før eller nå, men med dagens teknologi har mulighetene blitt større. Jeg mener fortsatt at det overhode ikke er noen selvfølge å få barn -og dermed ingen menneskerett. At man skal bruke statens penger på kunstig befruktning blir for meg helt galt i en verden full av barn som trenger et par foreldre. Det er nemlig en menneskerett å ha en omsorgsperson når man er barn -ikke motsatt som anonym ynder å hevde. Vil man på død og liv ha biologiske barn så mener jeg at man skal betale det selv. Er virkelig trangen til å ha barn så stor skjønner jeg virkelig ikke hvorfor man ikke vil adoptere! Naturen er slik innredet at det ikke er en selvfølge at alle skal ha etterkommere, verken i dyre- eller planteriket, og naturens regler gjelder for oss mennesker også, selvom vi nekter å godta det i mange tilfeller...12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2002 #34 Del Skrevet 30. april 2002 Til dere som mener at verden er full av barn som trenger gode foreldre! Jeg syns dere virkelig skal undersøke litt rundt det å adoptere før dere kommer med disse påstandene!!! Er dere klar over at det bare er barn med store problemer, og som ikke lar seg adoptere bort i sitt eget land, som blir "frigitt" for oss her i Norge? Det virker ikke som om dere har satt dere inn i dette.... Jeg vet av erfaring at man må være utrolig sterk for å kunne takle de vanlige problemene som oppstår i forskjellige former med adopterte barn. Og selv om man har et like sterkt forhold til de som egenfødte, ja, så bærer de på vanskelige minner fra første del av livet. Jeg vil ikke si at alle kommer til å oppleve vonde ting, men hvis du tenker deg om så er det mye et barn som nærmer seg tre år har opplevd før de blir en del av en ny familie!!! Bare se hvordan noen nyfødte bare føler seg trygg hos sine foreldre! For ikke å snakke om når de blir et år gamle!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Astra Skrevet 30. april 2002 #35 Del Skrevet 30. april 2002 Anonym! Ja, jeg veit det er kø for å adoptere, men er det et godt argument for at staten skal finansiere prøverørsbefruktning? Jeg lurer på hvorfor ikke folk kan slå seg til ro med at det ikke er gitt alle å få barn. Det virker som alle tar det som en selvfølge. Det gjør ikke jeg -jeg har god kjennskap til problematikken både når det gjelder hos mennesker og dyr, og veit at naturen er mangslungen! Jeg tar det ikke som en selvfølge å få egne barn. Får vi det ikke, velger vi kanskje å adoptere, kanskje å være fosterforeldre eller kanskje å leve barnløse, men for våre nieser og nevøer! Verden handler ikke bare om å få egne unger! At en del barn har en vanskelig fortid er ikke å komme forbi -det er jo derfor de adopteres bort/er forsterbarn, men som barn flest gjelder det jo å skape trygge rammer og å være klar over de problemer som måtte dukke opp. Jeg tror at du, anonym, mener at vi som er uenige med deg lever med hodet i sanden, men undres vel litt om ikke det er omvendt all den tid det er bare biologiske barn som teller for deg!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2002 #36 Del Skrevet 30. april 2002 Astra!!! Det at det "bare er bioligske barn som teller" for meg, det har du overhodet ikke grunnlag for å si!!! Jeg er ufrivillig barnløs, har prøvd i mange år, men pga en sykdom trenger jeg litt hjelp. Har ikke vært gjennom IVF, og det slett ikke sikkert jeg kommer til å prøve det heller, for jeg er blandt de mange som også ønsker å adoptere!!! Det jeg prøvde å få frem er at det slett ikke er noe man gjør fordi man skal "redde" et barn som har det vondt, men å få barn er en fullstendig egoistisk handling uansett hvilken metode som blir brukt!!!!! Så hvordan jeg velger å få barn bør ikke være noe du skal bruke mot meg, men kanskje du ikke forsto hva jeg mente med innlegget mitt??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Astra Skrevet 30. april 2002 #37 Del Skrevet 30. april 2002 On 2002-04-29 22:11, anonym wrote: hei alle! dere kan mene hva søren dere vil, tusenfryd , og dere andre, men for meg vil det å adoptere et barn aldri bli det samme som å ha et eget barn! Hvis jeg skulle gjort det, ville jeg aldri kunne se på det barnet og tenke: åh se de trekkene der, og den egenskapen har han arvet fra sin far, så artig. Jeg vil oppleve det å bli biologisk mor en gang jeg og! og ingen skal komme til meg å si at hvis jeg ikke kan få barn så adopter et. Å ha et adoptiv barn kan aldri erstatte det å ha sitt eget barn! tro det eller ei. Jeg ville aldri få den ekte morsfølelsen heller, hvisjeg skulle adoptert, der kjenner jeg meg selv godt! og ikke kom og fortell meg hva jeg føler! det synes jeg enkelte har prøver på. anonym Jeg ber så mye om unnskyldning, anonym, hvis det ikke er du som har skrevet dette (det som er sitert ovenfor), men jeg klarer ikke å tolke dette sitatet annet enn at den som har skrevet det vil ha biologiske barn, og at andre alternativer ikke er like gjeve... For enkelhets skyld kan du jo registrere deg slik at eventuelle misforståelser med de mange anonyme ikke oppstår... Hvis sitatet ikke er ditt ber jeg nok en gang om unnskyldning!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leia Skrevet 30. april 2002 #38 Del Skrevet 30. april 2002 Nå lever vi faktisk i et samfunn der mye (ikke alt) blir betalt av skatten. På overflaten kan det se ut til at barnløshet skiller seg ut fra andre "sykdommer som ikke er selvforskyldte". At det derfor er mere ok for en skattebetaler å støtte. MEN; tenk nå litt igjennom hva slags sykdommer dere er villige til å støtte økonomisk, mange (ikke alle) er livsstilssykdommer, her kan man virkelig snakke selvforskyldt! Hjertekarsykdommer som følge av usunt kosthold og sofasitting... (igjen, ikke alle tilfeller her), lungekreft som følge av aktiv røyking... Er det en menneskerett å røyke 20 giftpinner om dagen, og så motta statsstøttede gratis operasjoner? Dersom du sier nei til det ene, bør du ikke da si nei til det andre? For min del er jeg glad vi lever i et nesten fullgodt velferdssystem, og jeg synes ikke det er opp til hver enkelt (eks. en røyker med kommende sykdomsbilde) å sitte å bedømme andres problemer (eks. sterilitet) som mindre støtteberettiget. JA til gratis medisinsk hjelp til alle! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cassandra Skrevet 30. april 2002 #39 Del Skrevet 30. april 2002 Slik jeg ser det: De som har født barn selv har ingenting i denne diskusjonen å gjøre. Jeg er så heldig at jeg har fått mine barn på den naturlige måten, og jeg kan GODT forstå trangen kvinner og menn har for å få barn. Jeg synes ikke jeg kan argumentere i mot deres tanker og følelser her jeg sitter meg fanget fullt av barn!! Jeg tror også at vi kan bli like glad i adoptiv barn som i biologiske, men det er likevel ikke et argument å trekke inn. Synes jeg da. Å adopterer er også kjempedyrt. Jeg synes det også skulle blitt finansiert av staten. Da hadde de slått to fluer i ett smekk. Et vanskeligstilt barn fikk et godt hjem, og et par som lengtet etter et barn fikk det. Når jeg betaler skatt så tenker jeg faktisk ikke på at det går til ditt og datt. Hvordan staten disponerer akkurat MINE skatte penger, det vet jeg ikke. Det gjør ikke dere heller. Og de som er barnløse betaler helt sikkert skatt selv! Så hvorfor skal ikke de få noe tilbake av samfunnet???? Så vidt jeg vet så går mine skatte penger (kanskje) til vei bygging, enslige forsørgere, asyl søkere, kommunale lønninger, statlige lønninger osv osv osv osv osv. Noe betaler jeg med glede, annet betaler jeg fordi det er slik. Å trekke inn skatte betalerne i barnløshet diskusjon synes jeg er håpløst!! Å stå i adopsjonskø i årevis er en belastning som vi som får barn helt av oss selv ikke vet hvordan er! Det å ikke kunne føde barn er noe vi heller ikke vet hva er. Men å mene noe, DET skal vi. Jeg tror at det er veldig ressurs sterke mennesker som går gjennom MYE styr for å få de barna de ønsker seg, mennesker som virkelig fortjener barn. Mennesker som virkelig kan gi barn en trygg og god oppvekst. Ressurs svake mennesker vil ofte ikke orke å gå gjennom alt barnløse må for å oppnå det samme. Tror JEG. Til dere barnløse: stå på kravene!!! Hvis jeg fikk bestemme så ble kunstig befruktning OG adopsjon gratis.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Astra Skrevet 30. april 2002 #40 Del Skrevet 30. april 2002 Å påstå at skattebetalerenes penger ikke har noe med finansiering av prøverørsbefruktning eller ikke, er vel litt drøyt, all den tid det faktisk det er en stor del av disse pengene som skal brukes til almennyttige formål som veibygging, helsevesen, lønn til lærere (som ofte er kommuneansatte) osv. Det hele bunner og grunner i politikk -altså prioriteringer! Jeg veit en del om hva skattepengene våre går med til fordi jeg er politisk aktiv. Dette gjelder også prioriteringer på nasjonalt plan, da det ofte er ved nasjonalbudsjettet (høsten) og revidering av dette (våren) de store politiske sakene blir trukket opp -deriblant finansiering eller ikke av prøverørsbefruktning. Både som privatperson uten barn (men som jeg håper å få på en eller annen måte) og som politiker (dog ikke stortingspolitiker) er jeg i mot å finansiere prøverørsbefruktning 100%. Jeg kan godt gå med på en deling, men mener det først og fremst er et privat anliggende på lik linje med adopsjon! Når det gjelder livsstilssjukdommer så er jeg fullt ut enig at disse skal behandles på offentliges regning. Jeg er også enig i at ethvert menneske har et visst ansvar for sin egen helse, men mange av disse sjukdommene er arvelige og ville kunne bryte ut uansett livsstil. De fleste sjukdommer er dessuten livsstilsrelaterte, men det er da ingen som mener at en kreftpasient skal betale regningen selv? Å sammenlikne det å få barn (kunstige metoder) med allerede eksisterende liv blir for meg helt feil... sorry! Mener fortsatt at det å skape liv bør være privat anliggende og sortere under det private helsetilbudet.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå