Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #1 Skrevet 21. januar 2010 Jeg skal til høsten begynne på realfag på UiO, og det begynner å bli noen år siden jeg gikk på skole sist. Har aldri vært særlig god i matte (lå på 3 og 4 på vgs) og gruer meg derfor til matten som jeg må ha som en del av graden. Er det noen andre som ikke er særlig gode som har tatt dette mattefaget, og som kan fortelle litt om hvordan det gikk? Lurer nemlig litt på om jeg skal sette meg ned å begynne å lese litt på matten innmellom nå for å forberede meg. Men om det ikke er såååå vanskelig som jeg frykter, så gidder jeg ikke å bruke masse tid på dette før jeg faktisk er student.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #2 Skrevet 21. januar 2010 Jeg hadde et veldig liknende fag da jeg begynte å studere realfag for maaange år siden og kurset het MA001 eller noe slikt, matte for de som ikke skulle fortsette videre med matte, men andre realfag. Det var på 15 stp den gangen, så noen forskjeller er det nok. Jeg hadde greie karakterer i matte (5,5,4), og syntes dette kurset var greit, men ganske annerledes enn 3MN/MX fordi det blir lagt mindre vekt på å forstå teori og utlede formler, mer på å bruke det du lærer. Jeg endte med toppkarakter, men jobbet nok mye med faget underveis, gjorde alt av oppgaver, deltok på kollokvier o.l.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #3 Skrevet 21. januar 2010 Forresten er det sikkert ikke dumt å begynne å se på matten allerede nå hvis du har anledning - jeg tok to fag (kjemi og matte) samtidig fordi begge var 15 poengs, nå når de er 10 må man jo gjerne ha tre fag samtidig (og et av dem er kanskje ex.phil?). Selv om det er samme antall studiepoeng totalt synes jeg personlig det er mer arbeid med flere fag av gangen, særlig når de er ganske forskjellige fra hverandre.
Gjest CookieMonster Skrevet 21. januar 2010 #4 Skrevet 21. januar 2010 Dette faget er det letteste mattefaget ved UiO. Jeg har hatt den tidligere varianten, MAT1000, men pensum er vel omtrent det samme. Dere slipper i det minste verdens dårligste foreleser og pensumbok. Jobber du en del med faget, så skulle det gå helt fint Er ikke mye som er veldig vanskelig, men det er mye forskjellig som skal læres på kort tid.
Gjest ts Skrevet 21. januar 2010 #5 Skrevet 21. januar 2010 Takk for svar! Vet at det ikke er så veldig vanskelig i forhold til mye annen matte, men jeg har litt sperrer akkurat i dette faget, så gruer meg en del... Synes det er veldig gøy når jeg får det til, men det går bare ikke så lett for meg som det gjør for en del andre! Kommer nok til å begynne å kikke litt på matte innimellom igjen, for å få forberedt hjernen min litt. Tror dere det er lurest at jeg setter meg godt inn i vgs matte, slik at jeg har et skikkelig grunnlag før jeg starter, eller burde jeg begynne rett på den matten vi skal ha? Husker ikke stort fra vgs...
Gjest CookieMonster Skrevet 21. januar 2010 #6 Skrevet 21. januar 2010 Takk for svar! Vet at det ikke er så veldig vanskelig i forhold til mye annen matte, men jeg har litt sperrer akkurat i dette faget, så gruer meg en del... Synes det er veldig gøy når jeg får det til, men det går bare ikke så lett for meg som det gjør for en del andre! Kommer nok til å begynne å kikke litt på matte innimellom igjen, for å få forberedt hjernen min litt. Tror dere det er lurest at jeg setter meg godt inn i vgs matte, slik at jeg har et skikkelig grunnlag før jeg starter, eller burde jeg begynne rett på den matten vi skal ha? Husker ikke stort fra vgs... Begynn på den nye matten, pensumet er dog ikke så forskjellig fra det du hadde på vgs. Jobb mye, gjør alle oppgavene og gå på grupper. Går nok bra
Gjest ts Skrevet 21. januar 2010 #7 Skrevet 21. januar 2010 Takk igjen! Da skal jeg se om jeg får tak i den matteboken vi skal ha til høsten allerede nå. Har ikke kommet opp noen sider for neste smester enda (er vel bare jeg som er ute så tidlig og tenker på slike ting ). Regner med at de kommer til å fortsette med den boken de har brukt de siste semesterne? Kommer helt klart til å møte opp på alt som er av forelesninger og slikt i forbindelse med dette faget, for det trenger jeg! Har bare et tullete skrekkscenario oppe i hodet mitt, hvor alle sitter og jobber iherdig mens jeg ikke skjønner noenting, og så vil ingen jobbe på gruppe med meg fordi jeg er for dum, og så stryker jeg og så blir hele graden ødelagt. (tviler på at det blir slik, men når hodet mitt først er innstilt på krisemaksimering så tar det litt av noen ganger ). Virker som det er en del vanskeligere enn vgs, hadde bare 2MX, og når jeg ser på semesteroversikten skal de igjennom masse jeg ikke har hørt om en gang. Men jeg får kjøpe boka og prøve meg, om det blir for vanskelig nå har jeg jo alltids en del tid igjen til en oppfriskning fra vgs!
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 21. januar 2010 #8 Skrevet 21. januar 2010 Hallo! Jeg hadde MAT1001 høsten 2008, da faget var helt nytt. Jeg er heller ikke flink i matte og hadde ikke hatt matte på 2 år, så jeg var med på forkurset som begynte uka før studiene. Det anbefales! Ellers er det lurt å lese jevnt, være med på gruppene og gjøre alle oppgavene. Problemet med kurset er at man må fullføre Oblig 0 som er en oppgave som baserer seg på 2MX/3MZ. Den må man fullføre før oktober for å få lov til å gå opp til eksamen, og er vanskelig hvis man ikke husker noe fra videregående. Så hvis du har tenkt å lese matte før du skal begynne å studere, burde du lese 2MX-pensum. MAT1001 er ikke vanskelig, det er bare annerledes enn videregående.
PecanPie Skrevet 13. april 2010 #9 Skrevet 13. april 2010 Jeg vurderer å ta dette faget for gøy (jada, veldig nerd) til høsten, men er veldig usikker. Jeg går allerede spesialpedagogikk og skal ta fatt på 3. året i bacheloren i august. Undervisningen tror jeg blir 6 timer forelesning, 2 timer PBL og X antall timer lesing i uken. Slik jeg har forstått det er MAT1001 4 timer forelesning, 2 timer oppgaveløsning og evt åpne grupper i uken, pluss da egenarbeid. Tidligere semestere har jeg hatt 6 timer forelesning og 4 timer seminar, lest maks 10 timer i uken, antakelig en del mindre, og allikevel kommet unna med relativt gode karakterer. Regner med at lesekurven vil gå litt opp til høsten, men likevel er det tid. Har tenkt på dette med eksamen, og det verste som skjer er at jeg ikke står på midtveiseksamen. Eventuelt ser jeg at jeg ikke har tid, og da kan jeg trekke meg, uten at jeg får noen stryk på vitnemålet mitt. Ønsker ikke å ta et fag for moro dersom jeg risikerer å få unødvendige stryk på vitnemålet. Jeg har kalkulator fra videregående, så utgiftene for vil bli boka, som jeg helt sikkert kan få tak i brukt. Så, fortusatt at forelesninger og grupper ikke kræsjer, kan det gå? Blir det tid? Er det så mye å gjøre i MAT1001 at jeg risikerer å bli utbrent? Spesialpedagogikk og matte er to ganske forskjellige ting å studere, men jeg savner realfagene og det å få et svar, og ikke bare synsing.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå