Gå til innhold

Respekt


Yatzy

Anbefalte innlegg

Jeg respekterer mennesker jeg. Mennesker generelt, og til grunn for det legger jeg min oppfatning av mennesker. Ikke alder, rase, kjønn, plass på karrierestigen eller religion. Det er noen som krever respekt utelukkende på grunn av alder. Og andre krever respekt fordi de er født med et annet kjønnsorgan enn mitt.

Hva legger dere til grunn for å respektere andre mennesker - og hva forventer dere selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lottemor

Jeg også respekterer mennesker uansett rase,holdninger,bakgrunn,livstil,yrke, utover-tiss eller innover-tiss,handicap eller ikke og alder.

Så lenge jeg får den respekten jeg fortjener.

Jeg mener også at mann skal respektere de som er eldre.

Og gi de den respekten de krever og fortjener.

Jeg forlanger også at barn ikke banner i næheten av meg eller andre voksne hvist de først skal banne får de gjøre det når det ikke er voksne i nærheten som kan høre det.

Jeg har til dags dato aldrig hevet stemmen min til min mormor,aldrig bannet i hennes hus eller på hennes eiendom.

Neier alltid når jeg får noe av henne.

Det er den måten jeg viser henne at jeg respekterer henne og hennes regler.

Og jeg vet det er gammeldags ,men det er sånn jeg vill at min datter skal oppføre seg rundt godt voksene også.

Jeg mener også at med bruk av almen folke skikk viser vi respekt for dem rundt oss.

Er ikke mange unge i dag som vet hva folke skikk er for noe og heller ikke hvordan man brukker det i hverdagen.

Slike u-skrevene regler som at man reiser seg for eldre når de kommer på bussen hvis det ikke er sitte plasser,det samme for gravide.

Holder døren for eldre mennesker som kommer bak deg,eller kvinner/menn med barnevogn.

Ol....

Klem fra

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de unge i dag eier ikke folkeskikk ei heller har de respekt for noe eller noen.

Men synes ikke flere en jeg at en stor del av skyllen for det har vi som oppdrar dem. Det er vi som legger grunnlaget. Jeg tror vi får barna slik vi vil ha dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

yazy,jeg er enig med deg.Vi må vise tolleranse uansett hva ditt medmenneske er/gjør.Religion osv.Toror også gjør at en får et bedre kontaktnett og venner ved åpenhet og toleranse.Godta de som er i din nærhet for de dem er og ikke for hva de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer et menneske på grunn av kvaliteter i det enkelte mennesket.

Status, tittel, alder, kjønn, rase... er så klart helt likegyldig.

Kvalitetene jeg setter aller høyest hos et menneske, er ærlighet. Etter ærlighet kommer guts.

Ærlighet "på første", fordi du da er helt åpen, og tør å si akkurat hva du mener.

Derfor kan jeg respektere et menneske som ikke respekterer meg - til en viss grad.

Et menneske som forteller meg, ikke for å være ekkel, men fordi han mener det - at han ikke liker min person, kan jeg respektere svært høyt.

Det er en ærlig sak!

Nummer to er "guts", viljestyrke.

Jeg synes mennesker uten egen vilje er svake, og jeg har vanskelig for å respektere så svake mennesker. En viss respekt får de, fordi de er medmennesker, men der stopper det også.

Jeg har også stor respekt for mennesker som er klokere enn meg. Det er en del av dem...

Heldigvis. icon_biggrin.gif

Fra Andrè Bjerke til mormoren min.

Også respekterer jeg varme mennesker. Virkelig gjennomført gode mennesker, så veldig ulike fra meg selv.

Jeg forventer til en hver tid en viss grad av respekt, siden jeg bestandig har et lite "basis-lager" med respekt for alle andre mennesker. Dette er ikke noe de har gjort seg fortjent til selv, men er det i kraft av å være mennesker.

Jeg forventer at folk hører på hva jeg har å si, og respekterer mine valg.

Om du måtte velge å miste respekten for meg etter å vite ALT hva jeg står for, og vite hele mitt grunnlag for å oppføre meg slik - ja da er det helt i orden.

Folk jeg ikke liker, forventer jeg også en viss respekt av, men det bryr meg ikke hva de måtte mene.

En videre grad av respekt er kun viktig for meg fra mennesker jeg ser opp til.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det som gjør at jeg mister respekten for en del mennesker - ofte eldre - er at de krever fordeler utelukkende på grunn av sin alder. Dersom et menneske på rundt 70 krever å få sitte på en buss bare på grunn av sin alder og ikke på grunn av sin tilstand, mister mennesket en del av respekten min.

Det å leve et visst antall år er jo tross alt noe de fleste gjør. Det er ikke noen bragd i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dere som mener at unge mennesker ikke eier respekt for noe som helst... er ikke det å skjære alle under én kam?? Det er ofte unge mennesker som hjelper til på bussen (bære barnevogner osv), det er ofte ungdom som viker først, hvis en "gammel" person ikke har sitteplass...

Noen er jo selvfølgelig drittsekker, og andre skal bare tøffe seg litt, men de fleste ungdom er veldig fine mennesker, og har respekt for andre.

Respekt blandt mennesker flest er vel generellt dårligere nå en for endel år siden. Men jeg synes ikke ungdom er så mye værre enn mange andre. Det er mange voksne som faktisk ikke respekterer ungdom også. Dette handler om normal folkeskikk. Hos noen mangler den. Desverre.

Jeg respekterer folk for det de er, ikke på grunn av deres status, religion osv. Folk som er klokere enn meg, har mer livserfaring enn meg eller er bedre mennesker enn meg selv, har jeg stor respekt for. En generell respekt for alle mennesker, bare fordi de er mennesker, har jeg jo. Men enkelte respekterer jeg mer enn andre.

Ha en fortreffelig dag, alle sammen!!!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...