Gå til innhold

Koking av kjøtt!

Fremhevede innlegg

Gjest food boy
Skrevet

Hei : ), jeg har stort sett brukt grill, stekepanne eller stekeovn til matlaging. Nå skal jeg lage kyllingsuppe, og skal ha terninger av kylling i suppen. Skal jeg steke kylllingen først, eller skal jeg bare koke de?

Andre tips angående koking av kjøtt er velkomne! Koking er jo sunnere enn steking i panne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei : ), jeg har stort sett brukt grill, stekepanne eller stekeovn til matlaging. Nå skal jeg lage kyllingsuppe, og skal ha terninger av kylling i suppen. Skal jeg steke kylllingen først, eller skal jeg bare koke de?

Andre tips angående koking av kjøtt er velkomne! Koking er jo sunnere enn steking i panne.

holder med å ha den rett i kraften.ikke fosskoke for da blir det tørt

Skrevet

Javel? Er det pga akrylamid? Slik som jeg har forstått oppstår det bare når det svis.

Jeg ville stekt det og når du skal servere suppen legger du kjøttet i midten av den dype tallerkenen, oppå suppen.

Skrevet
Javel? Er det pga akrylamid? Slik som jeg har forstått oppstår det bare når det svis.

Jeg ville stekt det og når du skal servere suppen legger du kjøttet i midten av den dype tallerkenen, oppå suppen.

Jeg tenker at det er bedre å koke fordi man da ikke trenger stekefett.

Skrevet
Jeg tenker at det er bedre å koke fordi man da ikke trenger stekefett.

Kan betrygge deg med at rent kjøtt ikke tar til seg noe målbar mengde fett. Og er man bekymret over det usunne fettet, så kan man bare bytte det ut med feks olivenolje.

Det eneste fettet du vil få i deg er det som måtte ligge på utsiden av kyllingen. Og det er ikke noe særlig å snakke om.

Gjest navnelapp
Skrevet (endret)

Eg brukar å steike kjøtet i olje, gjerne saman med grønsakene, og så slår eg på kraft. (Det er vel å overdrive å kalle det steiking, det blir ikkje brunt akkurat, men det får litt gylden overflate og smak frå grønsakene.)

Endret av Alt godt
Skrevet
Kan betrygge deg med at rent kjøtt ikke tar til seg noe målbar mengde fett. Og er man bekymret over det usunne fettet, så kan man bare bytte det ut med feks olivenolje.

Det eneste fettet du vil få i deg er det som måtte ligge på utsiden av kyllingen. Og det er ikke noe særlig å snakke om.

Olivenolje ødelegges i stekepannen. Det blir usunt.

Gjest navnelapp
Skrevet

Den milde toler det fint om du ikkje køyrer på full pinne på plata. Her er det jo snakk om ting som skal i ei suppe, så det skal ikkje brunsteikast uansett.

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Jeg tenker at det kommer an på hva det er du lager.

Hvis du skal bruke kyllingen til å lage suppe av, ville jeg skjære ut filetene og lårene og koke suppe på resten. Regelen er at hvis du skal ha kraften av kjøttet skal du legge det i kaldt vann, hvis du vil beholde kraften i kjøttet legger du det i kokende vann. Skroget av kyllingen ville jeg altså legge i kaldt vann sammen med grønnsaker etc, koke opp og koke lenge. Sil og evt skum av fett. Kok opp. Så tilsetter du de grønnsakene du vil servere i suppa, krydder og oppskåret kjøtt fra filet og lår. Trekk forsiktig til kjøttet er mørt.

Mørk suppe får du hvis kjøtt og grønnsaker er stekt før du koker krafta, da passer det også å steke serveringskjøttet, men det er vel ikke vanlig med kylling, tror jeg.

Du får bedre suppe på høns, forresten, men da må kjøttet trekke lenge.

Generelle tips: Supper metter, så du trenger mindre kjøtt pr person. Bruk erter, linser osv, evt masse grønnsaker, så trenger du enda mindre kjøtt.

Kok kraften dagen før, sett i kjøleskap. Da størkner fettet og du kan lett plukke det av.

Grønnsak/ertesupper får du god smak på med liten mengde hvis du bruker kjøtt med sterk smak. Feks bacon, røkt svineknoke, fenalår-bein. Kok kraft på alle bein, frys og bruk til suppe en gang du har dårlig råd.

Hvis du beholder fettet i en sånn kraft, trenger du knapt kjøtt for å få god grønnsaksuppe feks. Det ligger mye smak i fettet.

Store biter trenger vanvittig lang koketid. Kjøttet er ferdig når det faller av beinet, evt du kan dra stykkene i biter med fingrene.

Skrevet

Jeg trodde også dette før, men så besøkte jeg en olivenoljebutikk i stavanger og spurte om dette. Sannheten er at varmpresset olivenolje faktisk tåler varme svært godt. Mye bedre enn margarin og feks rapsolje. Kaldpresset olivenolje mister alle sine "kaldpressede egenskaper" som feks god smak og økt innhold av antioksydanter om den blir utsatt for sterk varme. I tillegg er den mye dyrere. Men den harskner ikke før du kjører sykt høy varme.

Konklusjon: Olivenolje er god stekeolje.

Dog har den en smak ikke alle liker, så den er vel ikke den mest ideelle bakeoljen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...