Gå til innhold

Kondensfjerner

Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Jeg blir ikke klok på alle som skal fortelle meg hva jeg skal gjøre og ikke gjøre. I hele mitt liv har jeg fått banket inn av kyndig personell at jeg MÅ ha i slikt på tanken, ellers ødelegger jeg ALT!

Nå er det en liten flodbølge av bedrevitere på nett og i aviser, som forteller det stikk motsatte. Jeg har en 98-modell; bør jeg slutte å ha i slikt stoff en gang for alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man bør ikke ha for mye kondensfjerner i tanken. Jeg selv bruker, og anbefaler andre tilsetningsstoffer som ikke bare fjerner kondens, men som også renser drivstoffsystemet. Jeg selv har Alron på min bensinbil. Denne kan selvsagt også brukes på dieselbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 98-modell; bør jeg slutte å ha i slikt stoff en gang for alle?

Nei. Kondensfjerner er noe tull som tilhører den tiden vi hadde ståltanker og blyholdig bensin.

Her kan du lese en artikkel som ble skrevet ett år etter bilen din ble født...

http://www.dinside.no/6524/tips-ikke-bruk-kondensfjerner

... og en fra 2009

http://www.boarding.no/art.asp?id=39748

Endret av Max Magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den ekte Gjest-Per

Kondensering oppstår som oftest i perioder med mye skifting i værforhold.

(Mildt om dagen, kaldt på natta, eller mildvær ene dagen og frost neste.)

I all hovedsak, så er det beste rådet å holde drivstofftanken så full som mulig, hvertfall i vinterhalvåret.

Og i peroder med varierende temperaturer, kan det faktisk være lurt å "toppe opp" tanken, selv om det bare er snakk om en 5-10 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle på møte på jobben på mandag, og bilen startet ikke. Fikk heldigvis sitte på med en annen. Trodde det var tull med batteriet igjen og satt det på lading. Batteriet var nytt i romjulen. Men bilen startet ikke. Mannen heller på kondensfjerner, og bilen startet. Så nå får jeg ha den full med bensin fra nå av. Nå har det vært alt fra -18 til 3 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...