Gå til innhold

Metafor til refleksjon


Gjest lucy d-.-b

Anbefalte innlegg

Gjest lucy d-.-b

- Du er midt i byen på en lørdag formiddag, og går tilfeldigvis forbi et speil. Der ser du at glidelåsen på buksa er oppe. Hva gjør du?

Svar: Du drar den selvfølgelig opp, og later som ingenting. Livet går videre.

Overfør dette til en kostholds- eller treningssituasjon. Hvor mange reagerer ikke på den måten jeg beskriver nedenfor når man innimellom ikke klarer å følge de rutinene og reglene som man setter for seg selv:

"Åh nei! Glidelåsen er åpen, nå er ALT ødelagt! Da kan jeg like gjerne rive hele glidelåsen av buksa, rive av buksa, genseren, undertøyet og springe rundt naken mens jeg hyler høyt sånn at alle kan få dele min frustrasjon over hvor mislykket jeg er som person"

Ikke spesielt konstruktivt hva? Tenk litt over dette neste gang du tar en sjokolade når du er på diett eller dropper en planlagt trening. Ikke fortsett å stappe innpå sjokolade med den begrunnelse at "Nå har jeg ødelagt det uansett". Lasset trenger ikke nødvendigvis velte selv om det er litt humpete på veien.

Metaforen er lånt fra Børge Fagerli. Syns den var såpass bra at den fortjente en plass her inne.

edit:leif

Endret av lucy d-.-b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...