Gå til innhold

Lav selvfølelse


Gjest Utlogget

Anbefalte innlegg

Gjest Utlogget

Hei!

Sliter veldig med selvfølelsen.

Dette er hva jeg må jobbe med:

- Jeg ser ned på og prater dritt om andre

- Jeg presterer for å vise andre at jeg kan, ikke fordi jeg vil.

- Jeg går rundt og føler meg som en bløff og tror jeg snart vil bli avslørt

- Jeg sammenligner meg stadig med andre og jeg har det bra bare hvis ingen andre er bedre

Pga selvfølelsen sliter jeg også veldig med å konrollere sjalusien.

Dette er et stort problem for meg.

Noen som sliter med det samme? Har fått hjelp, eller har tips?

Er dette noe man kan jobbe med selv, eller må det psykolog eller terapi til. Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Lana_*

jeg sliter også med lav selvfølelse, men med helt motsatt fortegn enn deg ser det ut for. Jeg lar folk snakke dritt til meg, og tar det meste til meg. I tillegg KAN jeg ikke snakke nedsettende om andre, da får jeg kronisk dårlig samvittighet enten de fortjener det eller ei!

Jeg regner med at du prater stygt om andre for å kompensere for at du selv kanskje føler deg liten og ubetydelig? Samme med prestasjonene? Kanskje du burde be fastlegen din om utredning hos psykolog, det kan være greit å ha noen til å hjelpe seg med å sette ord på ting og finne akkurat det rette "trykkpunktet".

Uansett, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Nei, jeg lar ikke andre snakke nedsettende til meg, da sier jeg stort sett i fra. Jeg må hele tiden vise eller fortelle folk hvis jeg har gjort noe bra/fint. For at de skal skryte av meg.. Dette må jo være utrolig slitsomt for de rundt meg..

Nå som jeg har begynt på høyere utdanning ser jeg så ned på de som ikke har det, og vil gjerne fremheve meg foran de. Og snakker gjerne "dritt" om folk som ikke har kommet like langt som meg i livet, og det for å fremheve meg selv. Herregud.. Jeg har blitt et monster:/

Trur jeg skal snakke med legen min neste gang jeg er der (forøvrig veldig sjeldent) men er det ikke veldig lang vente tid hos psykolog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...