Gå til innhold

Glutenintoleranse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Har nettopp fått vite at jeg har glutenintoleranse. Sliter litt med hva jeg kan spise og hva jeg ikke kan spise. Noen gode forslag der ute?

Veldig interessert i oppskrifter på hvitløksbrød :smilbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På Ultra-butikker har de haugevis av glutenfrie ting, og også Meny, OBS og Mega har ganske mange produkter. Sjekk også din lokale baker.

Ikke glem at øl inneholder gluten, og det gjør også endel ting du ikke forventer; soyasaus har f.eks. hvetemel. Det må mye ingredienslesing til! Cous cous består f.eks. av hvete, og bulgur er hvetekorn.

Toro har fine melposer til brød, disse kan du trolig også lage baguetter av. Jeg syns ikke de er så gode til kaker, men de er et forholdsvis billig alternativ. Har du brødbakemaskin er de helt gull.

Syns du brød blir dyrt og tørt (glutenfrie brød er ofte dét), kan du jo spise havregryn/-grøt til frokost, bokhvetepannekaker eller hirsegrøt.

I stedet for pasta kan du spise forskjellige gryn (hirse, quinoa). Den glutenfri pastaen er ok, men du får den ikke al dente, hvis du liker dette.

Lykke til! Jeg hadde et rikt kosthold den gang jeg spiste vegetarisk og glutenfritt, så det er mulig! Er du i England bør du ta med deg diger koffert og hamstre croissanter, pitabrød, pasta og diverse. Spesielt Tesco-pastaen er veldig bra til å være glutenfri.

Skrevet

Heisann!

For å få svart riktig må jeg vite om du har cøliaki, glutenintoleranse eller gluten allergi?

Er litt forvirring rundt disse begrepene, men er viktig og vite hva man har, for det kan da være litt forskjellpå hvordan man forholder seg til gf diett.

har selv cøliaki og tåler heller ikke hvetestivelse eller melk, så kan sikkert komme med noen råd;-)

Skrevet

Jeg har kun glutenintoleranse, men jeg merker at jeg vil heller la være å spise gluten enn å ha store smerter i magen. Det hadde vært kjempefint med noen tips. Har nettopp funnet det ut, så jeg er veldig grønn på akkurat det området. :gjeiper:

Skrevet
For å få svart riktig må jeg vite om du har cøliaki, glutenintoleranse eller gluten allergi?

Er litt forvirring rundt disse begrepene, men er viktig og vite hva man har, for det kan da være litt forskjellpå hvordan man forholder seg til gf diett.

Ikke for å kuppe tråden, men hva er egentlig forskjellen på cøliaki, glutenintoleranse og gluten allergi?

Skrevet
Ikke for å kuppe tråden, men hva er egentlig forskjellen på cøliaki, glutenintoleranse og gluten allergi?

her er noe forklart om dette:

Allergi eller intoleranse?

Allergiske reaksjoner på mat har sammenheng med at det skjer en immunologisk reaksjon i kroppen, immunsystemet er på vakt og reagerer når den allergiske personen spiser eller på annen måte kommer i kontakt med matvaren han/hun er allergisk mot. Den vanligste formen for matallergi er en reaksjon som kommer veldig raskt etter inntak av matvaren, gjerne fra minutter til en halv time, men det kan også gå noe lengre tid. De vanligste symptomene er et kløende utslett, elveblest, hevelser i ansiktet, særlig rundt munnen og øynene, kløe i munn og svelg, oppkast og diarre. Denne formen for matallergi er vanligst hos barn, særlig små barn. Hos voksne er denne formen for allergi oftest hevelse og kløe i munn og svelg i forbindelse med en pollenallergi som reaksjon på en del rå frukter og grønnsaker.

De vanligste matvarene å reagere mot med denne såkalte type 1 reaksjonen er egg, kumelk, nøtter, fisk og skalldyr. Selvfølgelig forekommer dette også hos voksne, men ikke på langt nær så ofte som hos barn. Det er svært vanlig at barn "vokser av seg" allergien i løpet av førskolealderen; dette gjelder særlig for melk og egg, men også fiskeallergi kan bli betydelig bedre i løpet av barne- ungdomsårene.

Ved matallergi kan ørsmå mengder av matvaren en er allergisk mot føre til til dels kraftige reaksjoner, og disse reaksjonene kan i ekstreme, og heldigvis sjeldne tilfeller være livstruende.

Ved matintoleranse er det ikke immunsystemet som reagerer, men det er biokjemiske og andre til dels ukjente mekanismer som trer i kraft. Det kan være enzymsystemer i kroppen som ikke reagere som de skal og fører til en ufullstendig bearbeiding av maten i fordøyelsesprosessen som ved laktoseintoleranse (intoleranse for melkesukker) eller det kan være matens innhold av stoffer som har kraftige virkninger på kroppen (som for eksempel histamin) som kan forårsake reaksjoner. Matintolerante personer tåler vanligvis mer enn allergikerne av maten de reagerer på. Det er imidlertid svært individuelt hvor mye som tåles av en matvare.

Cøliaki er en autoimun sykdom. Det vil si en sykdom hvor kroppen går til angrep på seg selv under provokasjon av det man ikke tåler. Dette skiller seg fra gluten-allergi og intoleranse ved at kroppen ødelegger tynntarmen sin når en får i seg gluten. ved allergi eller intoleranse får man reaksjoner, men ikke som ødelegger kroppen.

her står det litt om dette:

Hos pasienter med cøliaki oppfatter kroppen gluten-stoffene som fremmede og starter en betennelsesreaksjon for å "avstøte" glutenpartiklene. Dermed går kroppens eget immunforsvar til angrep på tynntarmen og ødelegger tarmtottene (autoimmunitet). Tarmtottene er viktige for oppsuging av næringspartikler fra tarmen. Når næringsopptaket forstyrres, oppstår det diaré og vekttap, og hos barn redusert vekst og utvikling.

Håper dette oppklarer litt

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...