Pensjonist Skrevet 19. januar 2010 #1 Skrevet 19. januar 2010 Hei? Noen som har vært i Napoli i Sør-Italia tidligere? Har alltid vært nysgjerrig på den byen, men leste nettopp en artikkel som kanskje skremte meg litt!! http://www.pensjonistnorge.no/artikkel/33/...nhet-og-barbari
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #2 Skrevet 20. januar 2010 For å si det sånn, Napoli skremte vannet av meg. Godt hjulpet av sjåføren vi hadde på utflukten vår. Vi ble sluppet av på utvalgte steder og ble bedt om å holde sammen. Trafikken var HELT kaotisk, man krysset gatene med livet som innsats. Trafikklysene var enten ute av drift eller så ga folk fullstendig eff. Svigermor sier gjerne "Se Napoli og dø", og jeg ser nå godt hvorfor. MEN Det som var helt fantastisk var utfluktene til Pompeii og Herculaneum + det arkeologiske museet. Utrolig spennende (spesielt Herculaneum) og vel verdt pengene å leie inn guide. Ellers anbefales vel Sorrento varmhjertet, samt utflukt til Capri, men disse hadde ikke vi tid til. Skal du dra, så dra med en gruppe og få tak i en lokalguide som du stoler på.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #3 Skrevet 20. januar 2010 Ingenting å bekymre seg over. Organisert italiensk kriminalitet retter seg ikke mot turister.
Momseguri Skrevet 20. januar 2010 #4 Skrevet 20. januar 2010 (endret) Viss jeg skulle reist dit igjen ville jeg valgt å bo i Pompeii (kjempekoselig og interesant), og heller reise på dagsturer til Napoli/områdene rundt. Selve Napoli syns jeg bare var kaos/livsfarlig men pizzaen er god, og det sies at byen har noen pene områder også (vi var på interrail så vi reiste bare videre etter å ha sett området rundt togstasjonen). Endret 20. januar 2010 av Meg_457
Gjest Gjest_forlovet_* Skrevet 20. januar 2010 #5 Skrevet 20. januar 2010 Jeg har helt andre erfaringer, ville bodd i Sorrento, med utflukter til Pompei, Vesuv og Napoli. Likte godt Napoli, men mye trafikk,og ville ikke akkurat sprunget rundt alene med penger som tyter ut av lommene. Hadde veldig sansen for Sorrento, og dagstur ut til nydelige Capri, men ble skuffet over Pompeii som by, den var skitten og ekkel og skummel den.
Momseguri Skrevet 20. januar 2010 #6 Skrevet 20. januar 2010 Jeg har helt andre erfaringer, ville bodd i Sorrento, med utflukter til Pompei, Vesuv og Napoli. Likte godt Napoli, men mye trafikk,og ville ikke akkurat sprunget rundt alene med penger som tyter ut av lommene. Hadde veldig sansen for Sorrento, og dagstur ut til nydelige Capri, men ble skuffet over Pompeii som by, den var skitten og ekkel og skummel den. :klø: Når vi var i Pompeii var det veldig rent og pent, koselige mennesker, fine kafeer og ikke noe skummelt i det hele tatt. Kan jeg få spørre når du var der? Har hatt erfaring med at noen byer skifter helt karakter fra år til år. Veldig skuff når man reiser tilbake til ett nydelig sted som er blitt den slummen siden sist .
Gjest Gjest_irene_* Skrevet 22. januar 2010 #7 Skrevet 22. januar 2010 Har vært i Napoli, og følte meg ganske trygg som turist. Men: Det er ikke tilrådelig å tusle rundt i byen på egenhånd dersom man ikke er godt kjent med de forskjellige distriktene. Og vær veldig, veldig oppmerksom på trafikken hvis du skal krysse gaten; det er langt fra sikkert at bilene stopper selv om du har "grønn mann" og de har rødt lys. Det finnes også "pene strøk" i byen der man trygt kan gå rundt på kveldstid. Følte meg også ganske trygg i området nede ved den gamle borgen langs strandpromenaden. Vi bodde på et hotell like ved jernbanestasjonen, og gatene deromkring er ikke spesielt trygge. Vi hadde hotellrom med balkong, og jeg så endel ting fra balkongen som fikk meg til å føle at jeg var i en filmkulisse; jeg så nesten alt jeg hadde fryktet og hørt om. Men som sagt; vet man hvor man skal gå og ikke gå, er Napoli en fascinerende by. Og så er det fantastisk mange fine steder å besøke i nærheten; ruinene i Pompeii, Capri, Amalfi, Positano m.m.
Gjest Gjest_Viren_* Skrevet 22. januar 2010 #8 Skrevet 22. januar 2010 Vi reiste på cruise i fjor, og var innom Nappoli. I år skal vi også på cruise og en av havnene er Napoli - vi kommer til å bli ombord. Det er den minst sjarmerende byen jeg noensinne har vært i (men ta i betraktning at vi ikke var der lenge). Trafikken var kaotisk, det var forfall omtrent hvor man enn så, og søppel over alt - jeg har aldri sett en så forsøplet by. Vi var der på sommeren og alt søppelet luktet helt grusomt. Pompeii var det absolutte høydepunktet - vi tok tog dit tur/retur Napoli. Men: jeg hadde definitivt dratt til en annen italiensk by istedet for Napoli om jeg hadde valget, feks Firenze.
zuperduper Skrevet 24. januar 2010 #9 Skrevet 24. januar 2010 Jeg har såvidt vært innom Napoli, og tenkte ikke noe spesielt om byen. Om dere har tenkt å feriere i det området, vil jeg absolutt anbefale Sorrento. En nydelig by, og da er både Amalfikysten, Capri, Vesuv, Napoli og Pompeii i nærheten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå