Sequax Skrevet 21. april 2010 #1541 Del Skrevet 21. april 2010 Uff, jeg er så lei av alt snakket om hva man kan/ ikke kan spise! Blir jo aldri klok på det... I det ene øyeblikket er det bra med ditten og i det andre er dette fy-fy..... Skulle nesten ha fantes et tørrfôr til oss mennesker også..."spis dette tre ganger om dagen og du får i deg alt du trenger"..... Dette eventuelle tørrfôret måtte selvfølgelig ha smakt himmelsk!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sequax Skrevet 21. april 2010 #1542 Del Skrevet 21. april 2010 Hvor har det forresten blitt av linken til dagboken min ?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 21. april 2010 Forfatter #1543 Del Skrevet 21. april 2010 Uff, jeg er så lei av alt snakket om hva man kan/ ikke kan spise! Blir jo aldri klok på det... I det ene øyeblikket er det bra med ditten og i det andre er dette fy-fy..... Skulle nesten ha fantes et tørrfôr til oss mennesker også..."spis dette tre ganger om dagen og du får i deg alt du trenger"..... Dette eventuelle tørrfôret måtte selvfølgelig ha smakt himmelsk!! Næmmen harrusett, den dagboklinken er jo helt bortevekk! Da må du legge den inn igjen! Synes du det er så vanskelig med mat da? De store tingene er det jo enighet om - ingen vil nok påstå at det er sunt å spise potetgull, og de fleste vil være enige i at brokkoli er sunt. At det kan diskuteres hvor bra eller dårlige enkelte matvarer er, stemmer jo - men det er jo fordi vi lærer så mye nytt om dem hele tiden! Synes det er kjempespennende, jeg! Vet ikke helt om jeg er enig i tørrfor-tanken din, altså Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miam Skrevet 21. april 2010 #1544 Del Skrevet 21. april 2010 Åh, åh, åh! In other news: gjett hva som kom i posten i dag? BENTOBOKS!!! Oooh!! Hvordan er den??? Jeg forventer en full reveiw av boksen altså Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 21. april 2010 Forfatter #1545 Del Skrevet 21. april 2010 Oooh!! Hvordan er den??? Jeg forventer en full reveiw av boksen altså Den er f-a-n-t-a-s-t-i-s-k! Forelsket, jeg :rødme: (dårlig) Bilde av min første bentolunsj: Appelsin og kiwi i biter, gulrot i stenger, salat av isberg, cherrytomater, paprika og egg, og sånne fiberrik-brød med tranebær. Som dere ser er det plass til bestikk på høyresiden. Det fulgte med, men det er plass til vanlig bestikk også. Fruktsalaten har jeg lokk på, det følger også med lokk til en av de små boksene. Også er det med en bitteliten boks med lokk til saus, dip, dressing og slikt. Men den trengte jeg ikke nå. GLAD!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sequax Skrevet 21. april 2010 #1546 Del Skrevet 21. april 2010 Næmmen harrusett, den dagboklinken er jo helt bortevekk! Da må du legge den inn igjen! Synes du det er så vanskelig med mat da? De store tingene er det jo enighet om - ingen vil nok påstå at det er sunt å spise potetgull, og de fleste vil være enige i at brokkoli er sunt. At det kan diskuteres hvor bra eller dårlige enkelte matvarer er, stemmer jo - men det er jo fordi vi lærer så mye nytt om dem hele tiden! Synes det er kjempespennende, jeg! Vet ikke helt om jeg er enig i tørrfor-tanken din, altså Jeg syns nå media og samfunnet tenker litt for mye på mat, kropp og utseende...blir helt forvirra av alle inputsa, jeg!! Og.....hvordan var det nå jeg lagde en sånn dagboklinkgreie, igjen........ :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sequax Skrevet 21. april 2010 #1547 Del Skrevet 21. april 2010 Den er f-a-n-t-a-s-t-i-s-k! Forelsket, jeg :rødme: (dårlig) Bilde av min første bentolunsj: Appelsin og kiwi i biter, gulrot i stenger, salat av isberg, cherrytomater, paprika og egg, og sånne fiberrik-brød med tranebær. Som dere ser er det plass til bestikk på høyresiden. Det fulgte med, men det er plass til vanlig bestikk også. Fruktsalaten har jeg lokk på, det følger også med lokk til en av de små boksene. Også er det med en bitteliten boks med lokk til saus, dip, dressing og slikt. Men den trengte jeg ikke nå. GLAD!!! OI! Detta var no aant enn tørrfor, ja!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 22. april 2010 Forfatter #1548 Del Skrevet 22. april 2010 OI! Detta var no aant enn tørrfor, ja!! Må innrømme at så langt liker jeg min versjon av sunt kosthold bedre enn din, ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 22. april 2010 #1549 Del Skrevet 22. april 2010 ÅÅÅÅHHH!! Det så superdigg ut! Den boksen var skikkelig fin - og veldig lettvint da gitt. Supergreit å mekke ferdig salat i ulike deler og blande når man skal spise f.eks Lurings! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 22. april 2010 Forfatter #1550 Del Skrevet 22. april 2010 Da har boksen overlevd sin første tur til Blindern! Det gikk som jeg frykta: den lakk litt. Fruksalaten som hadde lokk på var helt tett, men salaten hadde guffa seg litt utover. Tror det er tomatene sin skyld. Og ytterboksen er ikke helt tett, men det visste jeg fra før av, så jeg hadde heldigvis pose rundt. Note to self: hele cherrytomater er bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tigerlily Skrevet 22. april 2010 #1551 Del Skrevet 22. april 2010 Kaffe på noe som helst tidspunkt i løpet av dagen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 22. april 2010 Forfatter #1552 Del Skrevet 22. april 2010 Eh, helst ikke - om det ikke høres for frekt ut Er superstress med innlevering på mandag, så har planer om å isolere meg litt frem til den tid. Men hva med kaffe på mandag!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tigerlily Skrevet 22. april 2010 #1553 Del Skrevet 22. april 2010 Hehehe, null stress! Jeg har bare skrivesperre (sånn halvveis i alle fall!). Vi kjører på med kaffe på mandag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 22. april 2010 #1554 Del Skrevet 22. april 2010 Åh, den boksen var jo bare genial! :happy: *vil ha* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 22. april 2010 #1555 Del Skrevet 22. april 2010 Gratulerer med bentoboks! Det skal jeg begynne med i felt nå, men det blir nok litt mer brødskiver og litt mindre salater tenker jeg! De små rommene er likevel fine til fruktbiter og sånt (gulrotstaver er genialt! Jeg må spise mer gulrøtter). Når det gjelder ned i vekt også videre - kanskje kroppen din har stabilisert seg på det laveste nivået den har vært på siden .... voksendommens morgen? Kanskje du faktisk har klart å finne en maksimal balanse mellom trening, mat og kos? Du spiser sunt i utgangspunktet, koser deg ved anledning (men ikke FOR ofte), trener en god del og er i det hele tatt veldig fornuftig syns jeg. Og siden jeg vet hvordan du ser ut, så må jeg jo si atter en gang at jeg syns du ser flott ut! Husk at du ER litt kraftig anlagt visse steder som veier mer enn andre steder (som vi jo har felles), noe som gjør at 1) vekta vil sikkert være bittelitt høyere hos deg enn en med A-cup, og 2) at du ser proporsjonal ut! (No thanks, Pamela liksom.) Dessuten er du ganske høy! Jeg tror kroppen stabiliserer seg selv når den syns alt er passe, jeg. Det vil si at skal du ned (noe jeg tenker at du ikke trenger), så må du forrykke balansen. Det vil igjen si at du må spise mindre kalorier ELLER trene mer. Nå spiser du allerede veldig sunt, og trener mye, så det er vanskelig å si hvor du skal sette inn "støtet". Og ja - hva er egentlig målet ditt? Det bør du tenke litt over. Er det å ha det hyggelig og være fornøyd med pingting, å komme i god form til feltsesongen, å holde helsa i god stand eller å bli bikinijente uten buler? Til det vil jeg kommentere at sistnevnte ideal primært er bare dét for sånne litt myke kroppsformer som vi har. Buler er ikke til å komme unna uten at man ser anorektisk ut - noe jeg erfarte da jeg veide 47 kg og for første gang ikke hadde buler. Jeg syns ikke du skal telle kalorier, jeg. Du kan evt trene litt mer (og mer intens) styrke, da øker du forbrenningen. Gi treningsplaner og -lister fortrinn framfor kostplaner, det viser seg uansett at man har mest å vinne på trening framfor kostomlegging når det gjelder både vektnedgang og helsa forøvrig. Jeg ville begynt å trene med hantlene til J hver gang du har mulighet. Kan du legge inn én dag med trening hos ham? Da kan du ha 1-2 dager 60 min elipse, 2 dager 30 min elipse pluss styrke med strikk hjemme hos deg selv (kjør intervall på 30 minuttersen elipsen her - da får du maks ut av kondisjonstreningen), og så 1 dag med HARD styrketrening med manualer hos J. Til den siste bør du bruke andre øvelser enn du gjør med strikken, slik at du opprettholder effekten med strikken også. Med hard styrketrening mener jeg trening til "failure" (musklene greier faktisk ikke én eneste repetisjon til), og maksimalt 10x3 repetisjoner per øvelse. Jeg pleier å ta så hardt at jeg klarer 10 reps på første runde, så 8 og så 6 til slutt. De tre siste repetisjonene bør være så du tror du skal dø hvis du ikke stønner høyt og skjærer de villeste grimaser. Fortrinnsvis skal du altså ikke klare en syvende repetisjon på siste runde - da har du trent til failure. Slik ordentlig hard styrketrening kan du ta for hele kroppen i samme slengen. Øvelser med manualer tror jeg du finner i den boka du lånte av meg, ellers har jeg nå to nye styrketreningsbøker, hehe. Styrke er veldig bra for oss arkeologer! Dessuten er det suverent for å forebygge livstilssykdommer, særlig i kombinasjon med kondistrening. Hilsen fortsatt litt manisk (men mer i sinn enn i kropp). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 22. april 2010 Forfatter #1556 Del Skrevet 22. april 2010 Åh, flinke-kloke Tinelinen Etter litt påtvungen fundering, har jeg vel kommet frem til at det ikke handler like mye om vekt spesielt som det gjør om fremgang generelt. Jeg hadde vel aldri planer om å gå ned en masse akkurat, selv om det hadde vært morsomt å havne under, ikke over, 70 kg sånn bare på faen. Det jeg tror er at det har mer med det mentale ved å se fremgang og konkrete resultater av det man gjør enn noe annet. Både for formens skyld, og for å minske syting under feltsesongen. Det er liksom ikke så lett å se at man blir bittelitt sterkere i ryggen eller at kondisen blir ørlittegranne bedre. Vekta er et tall, mye lettere å forholde seg til. Ang. maten så ja, jeg spiser sunt, men veldig ofte blir det til at jeg unner meg noe ekstra hver dag. Det er ikke greit synes jeg, hverken for helsa eller lommeboka. Når alt det er sagt, så må det være lov å si at jeg synes jeg er litt flink :happy: Er ikke mange årene siden en helt gjennomsnittlig middag for meg bestod av en diger tallerken lys spaghetti med bittelitt saus på og ingen grønnsaker, eller bare en bakt potet med smør. Og ingen fysisk aktivitet whatsoever. Så ja, jeg er egentlig veldig fornøyd, men jeg forbeholder meg retten til å finpusse litt altså. Og jo - jeg vil kaloritelle. Mest fordi det hjelper meg å bli mer bevisst på mine egne vaner, er så lett å spise masse tull uten å tenke over det. Og igjen: det er en veldig konkret ting det er lett å forholde seg til. Dessuten er det så greit med diett.no at man får oversikt over alle de andre næringsstoffene man får i seg og. Men det blir ikke noen vane altså, det gidder jeg rett og slett ikke. Takk for fin kommentar. Over til noe helt annet: er det noen som har oppskrift på... zebra? Vi kjøpte det sist vi var i Sverige, og siden J har bursdag på mandag må jo det være en så god anledning som man får for å spise zebra? prøvde å google litt, men der var det lite altså. Kanskje jeg bør søke på oppskrifter på hest i stedet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 22. april 2010 Forfatter #1557 Del Skrevet 22. april 2010 Og, sånn siden jeg er i ferd med å samle oppskrifter til bloggen min (som forhåpentligvis jeg kan starte denne helga) - hva pokker'n er "råkost" på engelsk? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tigerlily Skrevet 22. april 2010 #1558 Del Skrevet 22. april 2010 (endret) Gratulerer med bentoboks! Det skal jeg begynne med i felt nå, men det blir nok litt mer brødskiver og litt mindre salater tenker jeg! De små rommene er likevel fine til fruktbiter og sånt (gulrotstaver er genialt! Jeg må spise mer gulrøtter). Når det gjelder ned i vekt også videre - kanskje kroppen din har stabilisert seg på det laveste nivået den har vært på siden .... voksendommens morgen? Kanskje du faktisk har klart å finne en maksimal balanse mellom trening, mat og kos? Du spiser sunt i utgangspunktet, koser deg ved anledning (men ikke FOR ofte), trener en god del og er i det hele tatt veldig fornuftig syns jeg. Og siden jeg vet hvordan du ser ut, så må jeg jo si atter en gang at jeg syns du ser flott ut! Husk at du ER litt kraftig anlagt visse steder som veier mer enn andre steder (som vi jo har felles), noe som gjør at 1) vekta vil sikkert være bittelitt høyere hos deg enn en med A-cup, og 2) at du ser proporsjonal ut! (No thanks, Pamela liksom.) Dessuten er du ganske høy! Jeg tror kroppen stabiliserer seg selv når den syns alt er passe, jeg. Det vil si at skal du ned (noe jeg tenker at du ikke trenger), så må du forrykke balansen. Det vil igjen si at du må spise mindre kalorier ELLER trene mer. Nå spiser du allerede veldig sunt, og trener mye, så det er vanskelig å si hvor du skal sette inn "støtet". Og ja - hva er egentlig målet ditt? Det bør du tenke litt over. Er det å ha det hyggelig og være fornøyd med pingting, å komme i god form til feltsesongen, å holde helsa i god stand eller å bli bikinijente uten buler? Til det vil jeg kommentere at sistnevnte ideal primært er bare dét for sånne litt myke kroppsformer som vi har. Buler er ikke til å komme unna uten at man ser anorektisk ut - noe jeg erfarte da jeg veide 47 kg og for første gang ikke hadde buler. Jeg syns ikke du skal telle kalorier, jeg. Du kan evt trene litt mer (og mer intens) styrke, da øker du forbrenningen. Gi treningsplaner og -lister fortrinn framfor kostplaner, det viser seg uansett at man har mest å vinne på trening framfor kostomlegging når det gjelder både vektnedgang og helsa forøvrig. Jeg ville begynt å trene med hantlene til J hver gang du har mulighet. Kan du legge inn én dag med trening hos ham? Da kan du ha 1-2 dager 60 min elipse, 2 dager 30 min elipse pluss styrke med strikk hjemme hos deg selv (kjør intervall på 30 minuttersen elipsen her - da får du maks ut av kondisjonstreningen), og så 1 dag med HARD styrketrening med manualer hos J. Til den siste bør du bruke andre øvelser enn du gjør med strikken, slik at du opprettholder effekten med strikken også. Med hard styrketrening mener jeg trening til "failure" (musklene greier faktisk ikke én eneste repetisjon til), og maksimalt 10x3 repetisjoner per øvelse. Jeg pleier å ta så hardt at jeg klarer 10 reps på første runde, så 8 og så 6 til slutt. De tre siste repetisjonene bør være så du tror du skal dø hvis du ikke stønner høyt og skjærer de villeste grimaser. Fortrinnsvis skal du altså ikke klare en syvende repetisjon på siste runde - da har du trent til failure. Slik ordentlig hard styrketrening kan du ta for hele kroppen i samme slengen. Øvelser med manualer tror jeg du finner i den boka du lånte av meg, ellers har jeg nå to nye styrketreningsbøker, hehe. Styrke er veldig bra for oss arkeologer! Dessuten er det suverent for å forebygge livstilssykdommer, særlig i kombinasjon med kondistrening. Hilsen fortsatt litt manisk (men mer i sinn enn i kropp). Skriver under! Ingenting slår skikkelig styrketrening! Da får man resultater på null komma niks. Jeg kan (som du jo vet) lett bli bitteliten, tynn og ha null buler (er "bare" å trene hard styrketrening to-tre ganger i uken). Det er greit for meg, for jeg har jo ikke former sånn egentlig. Du er høy, har former og kler den vekten du har. Som T sa det: "Slanker Pingting seg? Hva? Hun kler best å ha litt vekt på kroppen jo, hun vil ikke se noe bra ut om hun går ned i forhold til nå!". At du slutter å unne deg noe hver dag er helt greit, jeg "lar" meg selv spise en After Eight eller to til dagen eller kanskje en lakristwist - men det er ikke noe bra for tennene og sukkeravhengigheten min og jeg prøver å slutte... Uansett, vi er så preget av kulturen vår - vi føler at vi skal være glatte og strømlinjeformede og ikke ha en eneste bul på kroppen. Ikke kan vi spise uten å tenke oss om, og det er alltid et mediaskapt tjas og mas om å ikke bli tjukk, ikke spise usunt, ikke spise på seg kreft, trener du ikke er du et undermensch... Anbefaler deg denne bloggen, den er veldig god på dette her med realistisk trening. Les fra begynnelse til slutt, for hun er klok! Veldig klok! Endret 22. april 2010 av Tigerlily Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 22. april 2010 Forfatter #1559 Del Skrevet 22. april 2010 Skriver under! Ingenting slår skikkelig styrketrening! Da får man resultater på null komma niks. Jeg kan (som du jo vet) lett bli bitteliten, tynn og ha null buler (er "bare" å trene hard styrketrening to-tre ganger i uken). Det er greit for meg, for jeg har jo ikke former sånn egentlig. Du er høy, har former og kler den vekten du har. Som T sa det: "Slanker Pingting seg? Hva? Hun kler best å ha litt vekt på kroppen jo, hun vil ikke se noe bra ut om hun går ned i forhold til nå!". At du slutter å unne deg noe hver dag er helt greit, jeg "lar" meg selv spise en After Eight eller to til dagen eller kanskje en lakristwist - men det er ikke noe bra for tennene og sukkeravhengigheten min og jeg prøver å slutte... Uansett, vi er så preget av kulturen vår - vi føler at vi skal være glatte og strømlinjeformede og ikke ha en eneste bul på kroppen. Ikke kan vi spise uten å tenke oss om, og det er alltid et mediaskapt tjas og mas om å ikke bli tjukk, ikke spise usunt, ikke spise på seg kreft, trener du ikke er du et undermensch... Anbefaler deg denne bloggen, den er veldig god på dette her med realistisk trening. Les fra begynnelse til slutt, for hun er klok! Veldig klok! Problemet er vel at det ikke blir én After Eight, det blir fort en halv pakke! Jeg var så flink på det en stund, så jeg vil helst tilbake til det å klare å begrense meg og ha litt balanse. Det er ikke noe galt i å kose seg, men det er noe galt når man føler at det ikke er skikkelig kos før man har spist halve sjokoladepakka, eller blitt så mett av middagen at dte er ubehagelig. Litt overdrevent eksempel kanskje - men dere skjønner vel hva jeg mener. Men hallo - jeg er ikke oppsatt på å gå ned masse i vekt, altså! Jeg er *nesten* fornøyd med meg selv slik jeg er, det er bare det at jeg savner å se noen resultater her, altså. Hadde jeg merket det på styrke eller kondis, så hadde det vært greit liksom. Synes jeg gjør alt riktig i forhold til styrken og, etter hvordan dere beskriver det nå, jeg trener jo til "failure" Pga strikken så må jeg opp i 15 reps på enkelte øvelser før jeg når dit, men har det SÅ mye å si da? På sit-ups merker jeg fremgang da. Klarer å ta flere nå før jeg må gi opp, selv om jeg fortsatt er skikkelig svekling i magen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 22. april 2010 #1560 Del Skrevet 22. april 2010 Må dessverre skuffe deg - failure bør du nå på ti rep, ellers bør du bytte øvelse eller legge på mer vekt. Har du prøvd å brette strikken slik at du kan kjøre med dobbel strikk? For visse øvelser kan dét være en idé. Det kan være greit å ikke kutte ut all kosen i innspurten, forresten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå