Gå til innhold

Litt flinkere

Pingting

Anbefalte innlegg

Oi, sitter du i snøen, du da. Det har spontansnødd litt her i Oslo og faktisk, men det var bare sånne 5-minuttersinnfall fra været.

Har ikke hjerte til å be venninna mi om å dekke deler av det heller, hun har mildt sagt dårlig råd etter at hun måtte booke den ekstra hjemreisen. Og hun insisterer på å betale halvparten av maten, så det får være nok.

Herremin, å være sammen med briter minner meg virkelig på at jeg har et ganske godt kosthold. En standard frokost for dette mennesket er en ristet loffeskive med litt smør og syltetøy... Og så kommer jeg med 4-korn, tørket frukt, solsikkefrø og cottage cheese, liksom :fnise: Hun kunne fortelle at hun hadde jobbet med å bli sunnere da, bl.a. å kun drikke brus i helgene. Det hørtes jo bra ut, helt til hun sa at hun drakk mye saft i stedet :rolleyes: Litt fascinerende med folk jeg anser som veldig oppegående som ikke kan noe om kosthold.

Blir ikke så sunn mat mens hun er her egentlig, men det er nå mest min skyld. Har prøvd å lage så mye urnorsk mat som mulig, og husmannskosten er jo ikke direkte sunn. Mamma laget finnbiff og potetmos til oss da vi var der, i går laget jeg kjøttkaker med brun saus, kålstuing og potet, alt laget fra bunn av. Gøy :) Prøver å ha mye grønnsaker ved siden av, da blir det ikke like ille ihvertfall.

Lyst på sushi igjen, jeg. Kan strengt tatt kjøpe det etter at hun har dratt i morgen, men den telefonregninga...

...får jeg ikke før om en mnd uansett.

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har begynt med tallerkenmodellen jeg, når det gjelder å prøve å bli litt sunnere. :jepp: Det går ut på å ta minst 1/3 av tallerkenen med grønnsaker (helst 1/2), 1/3 med poteter/ris og 1/3 med kjøtt/fugl/fisk. Jeg er en person som bokstavelig talt lever for karbohydrater (jeg hadde heller dødd enn å leve uten pasta :fnise: ), så det funker kjempefint for meg ihvertfall. Da kan urnorsk mat bli ganske så sunt også. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, pastaen og risen min får du aldri! :ler:

Men - jeg har begynt å spise mindre av det, oftere fullkornspasta/brun ris, og jeg har mer grønnsaker ved siden av. Da er det lov! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, pastaen og risen min får du aldri! :ler:

Men - jeg har begynt å spise mindre av det, oftere fullkornspasta/brun ris, og jeg har mer grønnsaker ved siden av. Da er det lov! :Nikke:

Det synes jeg også. :Nikke: Nå har jeg klart å slutte både med cola, chips og snus. Det får være nok. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æh, chips kan jeg ikke se for meg at jeg skal klare å slutte helt med. Det er den stooore lasten min, det. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmmm finnbiff og potetmos....Litt tidlig om morran akkurat nå, men jammen hørtes det godt ut! Der har vi en middagside ja:)

chips må jo være lov å spise så lenge man ikke tømmer en pose hver dag..litt må man vel kunne kose seg med..Jeg er ikke noen særlig stor fan av chips, men sourcream MMMMMM den slår alle!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Æh, chips kan jeg ikke se for meg at jeg skal klare å slutte helt med. Det er den stooore lasten min, det. :sukk:

Det var derfor jeg sluttet. :fnise:

Hvordan går det med deg i dag? Sender over en cyber- :kaffekopp: !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chips er godt det, men ingenting slår en god gammeldags freia melkesjokolade! *slafs, slafs* Jeg har liten tro på å kutte noe helt ut fra kostholdet enten det er mat eller snacks. Alt i moderate mengder, det er mitt (nye..) motto! ;) JA til chips og sjokolade i helgene! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt som dere skulle prate i vei om fristelser her da! :sjenert:

Mmmmm, nylagd presskannekaffe! :kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chips er godt det, men ingenting slår en god gammeldags freia melkesjokolade! *slafs, slafs* Jeg har liten tro på å kutte noe helt ut fra kostholdet enten det er mat eller snacks. Alt i moderate mengder, det er mitt (nye..) motto! ;) JA til chips og sjokolade i helgene! :D

Jeg var nødt til å slutte fordi jeg ikke klarte å moderere meg. :fnise: Jeg er nemlig en avhengighetsfrans. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med sistnevnte, det beste er faktisk å kutte helt ut...Er likedan selv, om jeg først setter i gang så er det bare å tømme posen og fortsette å trøkke i seg alt som kan spises. Men om jeg ikkr rører noen ting så går det mye bedre:=) Så beste er å kutte ut og aldri ta den første biten ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmmm finnbiff og potetmos....Litt tidlig om morran akkurat nå, men jammen hørtes det godt ut! Der har vi en middagside ja:)

chips må jo være lov å spise så lenge man ikke tømmer en pose hver dag..litt må man vel kunne kose seg med..Jeg er ikke noen særlig stor fan av chips, men sourcream MMMMMM den slår alle!:)

Åh, dte er jo kjempegodt! Og mamma er verdensmester i potetmos! Klarer aldri lage den like god som henne, jeg, selv om jeg bruker alle de samme triksene.

Det er så rart det - jeg er jo ekstremt lite kresen. Liker alt, synes det aller, aller meste er godt. Men potetgull - der er jeg skikkelig kresen! Helst bare de med salt. Eller paprika. Til nød salt og pepper. Ellers er jeg ikke noe fan av alle slags rare smaker. *sær* :ler:

Det var derfor jeg sluttet. :fnise:

Hvordan går det med deg i dag? Sender over en cyber- :kaffekopp: !

Ååå, dne kom godt med - nå er jeg nemlig på lesesalen, og gjett hvor thermokoppen min med nytraktet presskannekaffe står? På kjøkkenbenken hjemme! :dry:

Jeg har en fin dag! Den askefaste drar i ettermiddag. Ser ut til at flyet hun egentlig skulle ta kommer til å gå :klaske:

Ja, men den er jeg enig i og - egentlig. Hvis man lever flinkt og sunt ellers, så har et lite inntak av godis veldig lite å si. Men det var det med å begrense seg, da ;)

Det var da voldsomt som dere skulle prate i vei om fristelser her da! :sjenert:

Mmmmm, nylagd presskannekaffe! :kaffekopp:

jeg vet... fæle KG-jentene ;)

Jeg var nødt til å slutte fordi jeg ikke klarte å moderere meg. :fnise: Jeg er nemlig en avhengighetsfrans. :lol:

Selvinnsikt er en fin ting :happy:

Enig med sistnevnte, det beste er faktisk å kutte helt ut...Er likedan selv, om jeg først setter i gang så er det bare å tømme posen og fortsette å trøkke i seg alt som kan spises. Men om jeg ikkr rører noen ting så går det mye bedre:=) Så beste er å kutte ut og aldri ta den første biten ...

For min del er trikset å ikke ha så store porsjoner tilgjengelig. Savner England jeg, der har de jo bittesmå potetgullposer - om man kjøper bare én slik får man dosa si, og det går ikke an å spise mer.

----------

Dagens selvinnsikt: jeg er alt for flink til å unne meg ting. Jeg spiser jo sunt i utgangspunktet, men er drivende dyktig til å finne på unnskyldninger til hvorfor jeg har lvo til å ha en usunn middag i dag, eller hvorfor jeg fortjener bittelitt godis. Og ikke bare i helga heller, liksom.

Jeg er fornøyd med at jeg har begynt å trene og fokusere mer på mat, men jeg synes ikke jeg merker all verdens resultater - hverken på formen eller på vekta. Og det er litt frustrerende. Tror ikke jeg har gått ned noe ørlig i det hele tatt, egentlig. Og det er egentlig litt rart. Samtidig vet jeg ikke hvordan det er med hvor mye man kan gå ned. Jeg har aldri veid mindre i voksen alder enn jeg gjør nå, så det er så vanskelig å vite hva slags mål jeg bør sette meg, liksom. Ikek har jeg lyst til å bli helt opphengt i vekt og kalorier heller, eller å aldri spise noe usunt - fint for de det fungerer for, men jeg får så negative assosiasjoner til den typen livsstil at jeg ikke vil.

Er jeg helt håpløs eller? :sukk:

(unnskyld sutreinnlegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal unne seg ting, men ikke for mye, for ofte og utenfor helgene. Dessverre.

Jeg prøver å ikke spise for mye usunt/unne meg for mye fordi jeg blir så utrolig sløv og slapp av det. Du må jo bare finne den formlen som funker for deg og kroppen din, det finnes ikke noe fasitsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her måtte jeg liksom innpå og kommentere litt...

Først og fremst syns jeg ikek det var sutrete uttrykt, men tankevekkende - det er nemlig et problem jeg tror mange kan kjenne seg igjen i.

Jeg har tro på barndommens læring - vanlig og sunn mat i uka og godis i helgene. Unner man seg hele tiden det lille ekstra gjennom uka kan man bare ikke forvente at det syns på vekta eller kroppen, det skal nemlig ikke så mye ekstra til før man oppveier for ekstra aktivitet eller trening.

Jeg vet at jeg overvurderte effekten av trening veldig da jeg begynte å trene og trodde jeg skulle gå ned i vekt - det skjedde ikke. For det første endret jeg ikke tilstrekkelig på kostholdet - ja jeg spiste sunt, men jeg spiste meg også mett og dermed så kompenserte kroppen automatisk for den økte aktiviteten og jeg ble der jeg var.

inntil jeg faktisk begynte å se skikkelig på hva jeg spiser og holde et skikkelig øye med kostholdet, så fikk jeg ingen effekt. Det er dritt kjedelig - men skal man få endret noe så .. ja da må man jobbe for det, er min innstilling.

Så da kommer det egentlig an på hvor viktig det er for deg.. Hva vil du - hva er målet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal unne seg ting, men ikke for mye, for ofte og utenfor helgene. Dessverre.

Jeg prøver å ikke spise for mye usunt/unne meg for mye fordi jeg blir så utrolig sløv og slapp av det. Du må jo bare finne den formlen som funker for deg og kroppen din, det finnes ikke noe fasitsvar.

Er så klar over det, men det var det med teori og praksis, da... ;)

Tror jeg må til med lister igjen, min måte å løse alle problemer på, haha. Men sånn helt seriøst: jeg tror greia for meg må være å ha faste regler. Mye lettere å forholde seg til for min del.

Her måtte jeg liksom innpå og kommentere litt...

Først og fremst syns jeg ikek det var sutrete uttrykt, men tankevekkende - det er nemlig et problem jeg tror mange kan kjenne seg igjen i.

Jeg har tro på barndommens læring - vanlig og sunn mat i uka og godis i helgene. Unner man seg hele tiden det lille ekstra gjennom uka kan man bare ikke forvente at det syns på vekta eller kroppen, det skal nemlig ikke så mye ekstra til før man oppveier for ekstra aktivitet eller trening.

Jeg vet at jeg overvurderte effekten av trening veldig da jeg begynte å trene og trodde jeg skulle gå ned i vekt - det skjedde ikke. For det første endret jeg ikke tilstrekkelig på kostholdet - ja jeg spiste sunt, men jeg spiste meg også mett og dermed så kompenserte kroppen automatisk for den økte aktiviteten og jeg ble der jeg var.

inntil jeg faktisk begynte å se skikkelig på hva jeg spiser og holde et skikkelig øye med kostholdet, så fikk jeg ingen effekt. Det er dritt kjedelig - men skal man få endret noe så .. ja da må man jobbe for det, er min innstilling.

Så da kommer det egentlig an på hvor viktig det er for deg.. Hva vil du - hva er målet?

Takk for fin kommentar :)

Det verste av alt er vel egentlig at jeg synes alt dette virker veldig oppnåelig, jeg er veldig glad i sunn mat også, så jeg føler egentlig ikke at jeg går glipp av så mye om jeg kun tillater meg f.eks. én usunn middag i uka. For det er så mye annet godt! Det er heller de små fristelsene som er svakheten min, men det er jeg hellig overbevist om at har med vane å gjøre. Herlighet, jeg har da klart å slutte å røyke, jeg kan klare å begrense potetgullspisingen! ;)

Jeg får mekke noen nye planer for å få orden på det her. Og kanskje telle kalorier i noen uker. Telling plager meg ikke når det kun gjøres i perioder for å få oversikt over kostholdet, men jeg vil ikke bli en sånn som teller alt, alltid. Jeg er jo ikke helt borte når det gjelder kunnskap om mat, så det tror jeg heller ikke er nødvendig. Det får heller bli for å komme skikkelig inn i en vane.

Har tid i helga - da skal det mekkes planer! :lur:

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, jeg har da klart å slutte å røyke, jeg kan klare å begrense potetgullspisingen! ;)

Hihi, det tenker jeg også. :fnise: Å slutte å snuse var noe av det jævligste jeg noen gang har gjort mot meg selv, så det å slutte å drikke cola var liksom ikke så fælt plutselig.

Men jeg er veldig med på det å unne seg ting altså. Man skal ikke bli helt sunnhetsfrik heller liksom. :ler: (så lenge man klarer å begrense det selvsagt. Ormen i magen min er nemlig ikke noe flink til det :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får mekke noen nye planer for å få orden på det her. Og kanskje telle kalorier i noen uker. Telling plager meg ikke når det kun gjøres i perioder for å få oversikt over kostholdet, men jeg vil ikke bli en sånn som teller alt, alltid. Jeg er jo ikke helt borte når det gjelder kunnskap om mat, så det tror jeg heller ikke er nødvendig. Det får heller bli for å komme skikkelig inn i en vane.

Har tid i helga - da skal det mekkes planer! :lur:

Jeg tror planer er nøkkelen til det meste - og for egen del hjelper det veldig å ikke ha ting i skapene eller tilgjengelig. Er det i skapet så lar jeg meg friste på ett eller annet tidspunkt (det er helt utrolig hvor høyt isen i fryseren kan rope av og til :roll:).

Og det er klart du greier det - det er jo bare et spørsmål om å tillate seg selv å greie å leve som man har lyst til ;)

Jeg har tro på deg jeg i allefall :5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, det tenker jeg også. :fnise: Å slutte å snuse var noe av det jævligste jeg noen gang har gjort mot meg selv, så det å slutte å drikke cola var liksom ikke så fælt plutselig.

Men jeg er veldig med på det å unne seg ting altså. Man skal ikke bli helt sunnhetsfrik heller liksom. :ler: (så lenge man klarer å begrense det selvsagt. Ormen i magen min er nemlig ikke noe flink til det :fnise: )

Haha, ikke sant! :ler:

Og enig - det viktigste er å finne en balanse. At det fungerer for noen å holde seg helt unna alt som er fristende er jo bra for dem, men jeg får så negative assosiasjoner til slikt. Sikkert mye fordi jeg kjenner flere som har vært sykelig opptatt av slanking og slikt. Og - sunn logikk sier at så lenge man begrenser seg (selvfølgelig), så har det ikke noe å si. Dessuten har jeg ikke planer om å være en av de som får noia hvis man blir invitert ut på kake en kveld, i stedet for å si nei til kake og gå glipp av en hyggelig kveld, vil jeg heller si "javel, da får jeg spise salat til middag i morgen".

Jeg tror planer er nøkkelen til det meste - og for egen del hjelper det veldig å ikke ha ting i skapene eller tilgjengelig. Er det i skapet så lar jeg meg friste på ett eller annet tidspunkt (det er helt utrolig hvor høyt isen i fryseren kan rope av og til :roll:).

Og det er klart du greier det - det er jo bare et spørsmål om å tillate seg selv å greie å leve som man har lyst til ;)

Jeg har tro på deg jeg i allefall :5:

Jeg har en plan- og listefetish :happy:

Helt enig i at det er mye lettere å unngå fristelser når man ikke har dem i hus. Det som er dumt, er at jeg bor ETT minutt å gå fra en butikk som er åpen til kl 23 hver kveld. Synes jeg hører roping derfra av og til, jeg. Løsning: begynne å alltid gå rundt med ultrafett hår, hull i bokserumpa og rennende sminke. Så tør jeg ikke vise meg utenfor døra :fnise:

Takk! Jeg har egentlig tro på meg jeg og. Det er litt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til sjokolade og potetgull hver dag!!!!!!! :nigo:

(chips er sånne man får til hamburgern, altså) :regler:

Pingis, har boka mi falt ut av lista di eller? :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...