Gå til innhold

Farlig kul?

Fremhevede innlegg

Gjest Mannpå41
Skrevet

Oppdaget en kul litt til siden for endetarmsåpningen for 2 uker siden. Den er vel på størrelse med en liten ert og ligger under huden - det er en liten hevelse. Den har normal, om enn litt rødlig farge. Den er øm når jeg klemmer på den ytterst, men eller ikke vond. Var hos legen for en uke siden og hun mente jeg kunne vente en uke for å se om den ble mindre. Det har den ikke og jeg ringte legen igjen i dag - hun sender henvisning til kirurgisk poliklinikk.

Nå er jeg redd! Vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Er livredd for kreft og ser for meg utlagt tarm eller visne hen i en sykeseng. Jeg er en 41 år gammel mann og har endelig fått et riktig bra liv med kjæreste og det hele. Så skjer dette.

Er det noen andre som har opplevd lignende "kuler"? Det er ikke hemoride el. utposning - som sagt en småhard klump ( som jeg kan bevege ), litt til siden for endetarmsåpningen. Avføring har alltid vært begge deler ( så lenge jeg kan huske ) og jeg har ikee blod i avføringen. Heller ikke smerter. Så lurer på hva det kan være. Fint hvis noen har ideer/tips om hva det kan være. Takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest Mannpå41
Skrevet
Inngrodd hår?

Takk for svar, men jeg har ikke barbert meg der. Kan inngrodd hår allikevel oppstå?

Skrevet
Takk for svar, men jeg har ikke barbert meg der. Kan inngrodd hår allikevel oppstå?

Ja selvfølgelig kan det det

Gjest Mannpå41
Skrevet
Ja selvfølgelig kan det det

Ok - har aldri opplevd det der "nede" før. Jeg er fristet til å stikke inn en nål i kulen for å se om det kommer ut noe, men det er vel ikke det lureste?

Skrevet

Tette talgkjertler, hemorider, dyp kvise kan og være årsak. Om du har en ren kanyle så kan du prøve å stikke et hull i den. Jeg har hatt inngrodde hår som gikk verk i. Laget hull, klemte ut verken og smurte på krystallfiolett.

"Dette er en sterkt rødfiolett farget løsning med meget god virkning på bakterier og sopp i hudinfeksjoner samtidig som den setter fart i tilhelingen (sårgroingen). Vanligvis brukes en 0,5% løsning.

Krystallfiolett skal bare brukes på meget små hudpartier, og i praksis blir det bare sprekker (i finger- og tå - bøyene, øreflipp etc), infiserte kloremerker og helt små, oppklorte og betente sår. Behandlingen gjennomføres en gang daglig til såret er tilhelet.

Det er vanskelig for mange barn og alle unge å vise seg med den skarpe fargen på synlig hud. Derfor brukes nok dette mest på helt små barn og ellers under sykehusbehandling.

Det brukes slik:

1/ informer om at dette er en sterk farge som sitter på huden i mange dager

2/ forbered barn på at det kan svi litt

3/ omring sprekk, rift og småsår som skal behandles, med fuktighetskrem uten at

noe krem kommer inn der det skal brukes krystallfiolett

4/ fukt Q-tip® eller en fast bomullsdott tvunnet på en tannpirker eller lignende med

ufortynnet løsning, men pass på å unngå søl, for denne fargen setter varige

merker på tøy og langvarige merker på fingre!

5/ fargen pensles så nøyaktig som mulig i sprekk, rift eller småsår (omgivelsene er

beskyttet av fuktighetskremen (som kan ta opp noe farge).

6/ la fargen tørke helt

7/ smør med kortisonkremer og fuktighetskrem og evt. andre betente sår etter behov.

8/ hvis det skal brukes tøy over fargepenslingen, bør en bruke gammelt tøy som

senere kan kasseres (på grunn av at fargen smitter av)."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...