Tabris Skrevet 19. januar 2010 #21 Skrevet 19. januar 2010 Jeg reagerer mer på de som kaller slikt for tigging enn jeg gjør på de som stiller spørsmålet.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #22 Skrevet 19. januar 2010 Jeg er også student, og har ganske dårlig råd. Men allikevel har jeg råd til å t.d gi 200 kr. i måned til en fast organisasjon, runde opp med 3-4 kroner når jeg handler, gi småpenger til innsamlingsbøsser og til å donere til leger uten grenser for å hjelpe dem å hjelpe til på Haiti. Og pengene som blir gitt av studieavgiften (her ihvertfall) er 10 kr. pr. semester... 10 kr pr.semester? Trodde det var 20 jeg, er det SAIH du sikter til? Jeg synes faktisk den avgiften er en uting. At de legger på avgiften uten å spørre, liker ikke det prinsippet. Jeg ga også penger da jeg var student, og gjør det fortsatt, det er vel 250 i mnd tror jeg... har den på autogiro så jeg slipper å tenke på det og glemmer det ikke bort Men jeg er veldig påpasselig med hva jeg gir til, og gir ikke til kassadama. Ei heller til tiggere, telefonselgere etc...
Mr. Jones Skrevet 19. januar 2010 #23 Skrevet 19. januar 2010 Poenget er ikke om man skal gi eller ikke gi. Poenget er at de "tvinger" deg til å gi. Hvordan kan de vite at man ikke har gitt penger fra før av? Er ganske sikker på at alle de, inkludert meg, som sier at det er frekt IKKE mener at man ikke skal gi noe i det hele tatt, men det er måten det gjøres på. Jeg gir alltid penger når de kommer på døra, putter penger på bøssene på butikken i ny og ne, betaler de 20kr ekstra på semesteravgiften, det blir en del for en student. Har aldri opplevd opprunding på butikken, men ble nesten verbalt holdt fast av en kar som skulle gi meg et fadderbarn på gata. Han prøvde virkelig å gi meg dårlig samvittighet der jeg kom med en pose med varer. "Tenk, om du ikke hadde kjøpt det og det så kunne du heller gitt penger til et fattig barn." Jeg hadde rett og slett ikke råd til det da, og sa til han at jeg kunne ta brosjyren hans og vente til jeg fikk mer penger, men det var ikke godt nok. Han trodde jeg løy bare for å komme meg unna og vifta med et papir/kontrakt som jeg måtte skrive under på. Jeg skriver ikke under noe på gata, så jeg får lese litt på nettsidene deres først, sa jeg, men neida. Måtte bare gå bort mens jeg sa hyggelig. "Neimen jeg skal sjekke den sia deres, hadet bra". Det er grovere enn de usle kronene som blir avrundet, men de fanger deg på en måte slik at du nesten bare MÅ gi der og da.
Momseguri Skrevet 19. januar 2010 #24 Skrevet 19. januar 2010 10 kr pr.semester? Trodde det var 20 jeg, er det SAIH du sikter til? Jeg synes faktisk den avgiften er en uting. At de legger på avgiften uten å spørre, liker ikke det prinsippet. Ja det stemmer..jeg hengte meg litt opp i "SAIH tierne" som de kaller det. Men så gir man altså to tiere Man kan forresten få dem refundert.. 20 kr. er jo en ekstra øl
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #25 Skrevet 19. januar 2010 Ja det stemmer..jeg hengte meg litt opp i "SAIH tierne" som de kaller det. Men så gir man altså to tiere Man kan forresten få dem refundert.. 20 kr. er jo en ekstra øl Hehe ja, jeg har aldri gjort noe for å få dem refundert... det ser ut til å være et godt prosjekt så de kan gjerne få dem, men det er prinsippet jeg reagerer på. Da jeg så at 20 kr var inkludert i avgiften ble jeg irritert, for jeg liker ikke å gi penger til en ukjent organisasjon, og dessuten hadde jeg nettopp funnet ut at studenter ved Universitetet i Oslo ble tvangsinnmeldt i en palestinsk støtteorganinsasjon uten å vite det når de ble registrert som studenter... Så jeg måtte undersøke hva SAIH var for noe, og det ser ok ut. Synes likevel det ville vært bedre om man selv kunne velge å gi eller ikke, liker ikke tanken på tvungen veldedighet/ufrivillig medlemsskap uansett hva summen/formålet er.
Gjest ts Skrevet 20. januar 2010 #26 Skrevet 20. januar 2010 Til dere som reagerer på at man ikke liker å bli spurt av butikkene om å gi: Det er selvfølgelig OK å gi til de som lider, det er ikke der problemet ligger, men måten det gjøres på. Med den fremgangsmåten til butikkene føler man seg kjip hvis man ikke gir. Og det går faktisk an å ha dårlig råd i Norge. De som handler på Lindex er ikke de med best råd. Skal man gi, bør det vel være med hjertet? Hvordan ville det føles hvis du visste at den som ga deg noe hadde følt seg presset til å gi?
Fanderay Skrevet 20. januar 2010 #27 Skrevet 20. januar 2010 Nå har ikke jeg spesielt dårlig råd. Ikke mener jeg heller at man ikke skal gi noe, jeg trekkes 200 kr i mnd som går til leger uten grenser, og 100 kr til wwf. I tillegg kjøper jeg gateavisa som selges av narkomane. Men jeg mener som andre at det blir påtvunget, sier man nei til å gi vekslepengene til en god sak er man kjip. For man kan ikke begynne å forklare at jeg gir allerede ditt og datt. Man sier nei, og unner automatisk ikke de stakkarene som lider vekslepengene. Poenget er at jeg vil velge selv hvem jeg skal gi til. Og ikke føle at jeg er gjerrig som ikke gir akkurat da.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 20. januar 2010 #28 Skrevet 20. januar 2010 Klart dem spør ... det finnes så utrolig mange mennesker i dette landet som ikke tør å si nei og det er jo disse man tjener rått på. Også derfor man sender regninger i posten til tilfeldige personer i håp om at de havner hos slike mennesker som betaler selvom de kanskje ikke har råd. Frekt? Absolutt. Det burde ikke vært lov til å spørre mennesker om slik, ei heller gå på døra til folk under TV-aksjoner og diverse og tigge på den måten. Folk får velge selv om de vil oppsøke slikt og gi, ikke få det prakket nedover hodet. Frekt, ja, enig. Men det verste er ikke at ringer på døren til folk under TV-aksjoner. Da kan du bare si nei. Det verste er at når ingen svarer, klasker de ned giro enten på dørmatten din eller limer den på døren. Kjempefint: Hvis du er på ferie eller borte av andre grunner: Tyvpakket ser at her er ingen hjemme. Jeg har ringt TV-aksjonen i forkant og påpekt dette flere ganger. Jeg har sagt at hvis de skal avlevere giro, får de legge den i postkassen selv om den er merket med at vi ikke vil ha sånt. Jeg har også ringt Forbrukerrådet om dette, for vi har klar merking om at vi ikke ønsker uadressert post både på postkassen og på døren. Forbrukerrådet sier at det foreløpig ikke er mulig nekte sånne innsamlinger å hive fra seg ting selv om dør og postkasse er merket. Men jeg skjønner ikke disse innsamlerne/de som står bak. Er de så tette i nøtta at de ikke skjønner at å legge fra seg ting på matter der ingen er hjemme, er å invitere til tjuveri, og tror de virkelig at de får fem øre fra oss når vi kommer hjem fra ferie og finner den giroen deres liggende på matten.
Gjest Marlo Skrevet 20. januar 2010 #29 Skrevet 20. januar 2010 Jeg er overrasket over at folk her inne synes det er så frekt. Dere, selv den fattigste alenemoren eller studenten blant dere, er blant de 5 % rikeste i verden. Få hodet ut av deres egen rumpe og bry dere om noen andre enn dere selv for en gangs skyld. Og ja, dere BØR føle dere kjipe om dere ikke gidder å gi til de som har ingenting, fordi det ER dere. Selvom jeg tilhører de 5% av de rikeste, selvom mine skarve 6k pr mnd kanskje hadde vært luksus om jeg hadde bodd på Haiti, så BOR IKKE JEG DER! Jeg bor i Norge - her er ting dyrere, her er ikke 6k pr mnd så forbanna mye. Jeg er så drittlei av at folk mener at de "fattige" i Norge skal gi til andre land og slutte å klage fordi for ddem i Haiti så er vi rike.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå