Gjest ts Skrevet 19. januar 2010 #1 Skrevet 19. januar 2010 Jeg var i butikken idag og shoppet, og da jeg betalte spurte ekspeditrisen om jeg ville gi vekslepengene til Haiti-hjelpen. Jeg ble litt satt ut og svarte nei. Egentlig synes jeg at det var påtrengende å spørre slik, det var nok at det stod et skilt på disken om at man kunne gi. Jeg la merke til at de andre kundene også svarte nei da de ble spurt om å donere vekslepengene. De ble nok like beklemte som meg. Går butikkene for langt her? Holder det ikke med et skilt og innsamlingsbøsse?
Gjest post-it Skrevet 19. januar 2010 #2 Skrevet 19. januar 2010 Det synes jeg faktisk er å gå langt over streken.
Gjest strykebrett Skrevet 19. januar 2010 #3 Skrevet 19. januar 2010 Jeg er enig med deg at det er å gå for langt. En bøsse og en lapp er greit, men de bør ikke mase syns jeg
Gjest Marlo Skrevet 19. januar 2010 #4 Skrevet 19. januar 2010 Klart dem spør ... det finnes så utrolig mange mennesker i dette landet som ikke tør å si nei og det er jo disse man tjener rått på. Også derfor man sender regninger i posten til tilfeldige personer i håp om at de havner hos slike mennesker som betaler selvom de kanskje ikke har råd. Frekt? Absolutt. Det burde ikke vært lov til å spørre mennesker om slik, ei heller gå på døra til folk under TV-aksjoner og diverse og tigge på den måten. Folk får velge selv om de vil oppsøke slikt og gi, ikke få det prakket nedover hodet.
Mr. Jones Skrevet 19. januar 2010 #5 Skrevet 19. januar 2010 Det er å gå waaay over streken. Jeg er enig i at man skal gi, selvfølgelig, men med å gjøre sånn så blir man nesten tvunget til å gi. Om man ikke gir så kan man risikere å bli sett på som både det ene og det andre. Hater når det legges opp til at man skal få skyldfølelse eller bli flau om man ikke gir!
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #6 Skrevet 19. januar 2010 Men er det noen garanti for at penge går til hjelpen eller kan de like godt gå rett i lomma på kassadama?
Fanderay Skrevet 19. januar 2010 #7 Skrevet 19. januar 2010 Irriterer meg også over butikker der de spør om man vil runde opp og la pengene gå til div veldedige formål. Jeg sier alltid nei, men føler meg litt kjip når jeg gjør det. Si nei til å gi fire-fem kroner liksom. Da er man kjip... Stiller også spørsmål om hvor god kontroll det er for at pengene kommer frem.
Gjest post-it Skrevet 19. januar 2010 #8 Skrevet 19. januar 2010 Irriterer meg også over butikker der de spør om man vil runde opp og la pengene gå til div veldedige formål. Jeg sier alltid nei, men føler meg litt kjip når jeg gjør det. Si nei til å gi fire-fem kroner liksom. Da er man kjip... Stiller også spørsmål om hvor god kontroll det er for at pengene kommer frem. Jeg har aldri opplevd dette, er det noen butikker hvor dette er vanlig? Hvor mange ganger har du blitt spurt om dette? Frekt er det.
Fanderay Skrevet 19. januar 2010 #9 Skrevet 19. januar 2010 Lindex hadde en greie gående før jul i allefall, "vil du runde beløpet opp?"... til et eller annet formål. Tror det enda står skilt på disken med en oppfordring til å 'runde opp' men nå spør de ikke lenger. De har vel gitt opp. Syns det er frekt, ja.
The Kitten Skrevet 19. januar 2010 #10 Skrevet 19. januar 2010 Jeg synes også det er frekt, men den stakkars betjeningen gjør bare jobben sin. Selv sier jeg alltid nei hvis de spør.
aluminium Skrevet 19. januar 2010 #11 Skrevet 19. januar 2010 Enda en god grunn til å kun bruke kort...
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #12 Skrevet 19. januar 2010 Enda en god grunn til å kun bruke kort... Men de kan jo fortsatt spørre om du vil runde opp, uansett om en betaler med kort eller kontant
Duckling Skrevet 19. januar 2010 #13 Skrevet 19. januar 2010 Tja, synes ikke butikkansatte som ber om noen vekslepenger til en god sak er spesielt frekke. De gjør det de kan for å hjelpe i en krisesituasjon, og jeg synes ikke det er noe verre enn andre som tigger penger (folk med bøsse på gata, Plan, Røde Kors osv). Må si jeg egentlig er litt overrasket over at så mange av dere synes de er frekke. At det kan være ubehagelig å få spørsmålet når man ikke vil gi forstår jeg, men tilstanden på Haiti er umenneskelig, og da synes jeg litt dårlig samvittighet er en liten pris å betale hvis det hjelper å samle inn penger.
Gjest ts Skrevet 19. januar 2010 #14 Skrevet 19. januar 2010 Lindex hadde en greie gående før jul i allefall, "vil du runde beløpet opp?"... til et eller annet formål. Tror det enda står skilt på disken med en oppfordring til å 'runde opp' men nå spør de ikke lenger. De har vel gitt opp. Syns det er frekt, ja. Det var faktisk på Lindex dette skjedde, så de holder på fortsatt.
Momseguri Skrevet 19. januar 2010 #15 Skrevet 19. januar 2010 Tja, synes ikke butikkansatte som ber om noen vekslepenger til en god sak er spesielt frekke. De gjør det de kan for å hjelpe i en krisesituasjon, og jeg synes ikke det er noe verre enn andre som tigger penger (folk med bøsse på gata, Plan, Røde Kors osv). Må si jeg egentlig er litt overrasket over at så mange av dere synes de er frekke. At det kan være ubehagelig å få spørsmålet når man ikke vil gi forstår jeg, men tilstanden på Haiti er umenneskelig, og da synes jeg litt dårlig samvittighet er en liten pris å betale hvis det hjelper å samle inn penger. sign
Vulpes Skrevet 19. januar 2010 #16 Skrevet 19. januar 2010 Da jeg var på Gina Tricot i Sverige før jul spurte de meg om jeg ville runde opp beløpet og gi det til... Redd Barna? Husker ikke helt, ett eller annet veldelig formål. Jeg svarte i hvert fall ja, og synes det var et fint tiltak
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #17 Skrevet 19. januar 2010 Jeg er overrasket over at folk her inne synes det er så frekt. Dere, selv den fattigste alenemoren eller studenten blant dere, er blant de 5 % rikeste i verden. Få hodet ut av deres egen rumpe og bry dere om noen andre enn dere selv for en gangs skyld. Og ja, dere BØR føle dere kjipe om dere ikke gidder å gi til de som har ingenting, fordi det ER dere.
Elensire Skrevet 19. januar 2010 #18 Skrevet 19. januar 2010 Jeg syns faktisk det er frekt.Jeg gir minst to ganger i året gjennom studieavgiften som innbetales (egen sum avsatt til slikt og slikt formål). Når jeg er ute og handler, for en gangsskyld, så vil jeg få slippe den slags! En lapp eller en bøsse er helt greit, da velger en selv om en skal gi. Men det er bare en grunn til at betjeningen spør, og det er for å lokke frem dårlig samvittighet i en Er det samme som alle selgerne på gaten og bøssebærerne som tigger og ber, og når en da sier at "beklager, jeg er student" så blir en mer eller mindre kjeftet på. Det er faktisk ikke slik at absolutt alle i Norge har kjempe god råd og kan avse penger hver gang noen spør. Hvis butikkene vil at jeg skal komme tilbake neste gang jeg våger meg ut i noe annet enn en matvarebutikk så syns jeg de kan la være med å spørre om den slags.
Elensire Skrevet 19. januar 2010 #19 Skrevet 19. januar 2010 Jeg er overrasket over at folk her inne synes det er så frekt. Dere, selv den fattigste alenemoren eller studenten blant dere, er blant de 5 % rikeste i verden. Få hodet ut av deres egen rumpe og bry dere om noen andre enn dere selv for en gangs skyld. Og ja, dere BØR føle dere kjipe om dere ikke gidder å gi til de som har ingenting, fordi det ER dere. hvor får du det i fra at studenter skal ha så forferdelig god råd?? en utbetaling i måneden på 6400 kr dekker svææææært lite!! stort sett så dekker det ikke både husleie og mat en gang. Dessuten betaler de fleste studenter inn til et veldedig formål to ganger i året gjennom semesteravgiften. Så syns heller at du kan få huet ut av din egen, ja ditt utrykk, så du vet hva jeg mener, og tenke på at ikke alle har råd til å gi!
Momseguri Skrevet 19. januar 2010 #20 Skrevet 19. januar 2010 Jeg syns faktisk det er frekt.Jeg gir minst to ganger i året gjennom studieavgiften som innbetales (egen sum avsatt til slikt og slikt formål). Når jeg er ute og handler, for en gangsskyld, så vil jeg få slippe den slags! En lapp eller en bøsse er helt greit, da velger en selv om en skal gi. Men det er bare en grunn til at betjeningen spør, og det er for å lokke frem dårlig samvittighet i en Er det samme som alle selgerne på gaten og bøssebærerne som tigger og ber, og når en da sier at "beklager, jeg er student" så blir en mer eller mindre kjeftet på. Det er faktisk ikke slik at absolutt alle i Norge har kjempe god råd og kan avse penger hver gang noen spør. Hvis butikkene vil at jeg skal komme tilbake neste gang jeg våger meg ut i noe annet enn en matvarebutikk så syns jeg de kan la være med å spørre om den slags. Jeg er også student, og har ganske dårlig råd. Men allikevel har jeg råd til å t.d gi 200 kr. i måned til en fast organisasjon, runde opp med 3-4 kroner når jeg handler, gi småpenger til innsamlingsbøsser og til å donere til leger uten grenser for å hjelpe dem å hjelpe til på Haiti. Og pengene som blir gitt av studieavgiften (her ihvertfall) er 10 kr. pr. semester...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå