Gå til innhold

P-STAV

Gjest Gjest_Jeanett_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Jeanett_*
Skrevet

Noen erfaringer? Vektøkning???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var veldig fornøyd med p-staven, hadde ingen vektøkning, ingen andre bivirkninger. Det er helt supert å slippe å tenke på å ta piller osv., samtidig som staven kan fjernes når man skulle ønske (den største ulempen med p-sprøyte er jo nettopp at man ikke kan "slutte på dagen" - hormonene blir værende i kroppen lenge etter siste sprøytestikk).

Skrevet

Har ikke noen personlige erfaringer, men snakket med legen min og det og hun ville ikke anbefale p-staven, rett og slett fordi det ikke er noen uvanlig bivirkning at den vandrer under huden.

Jeg bruker forøvrig p-ring er veldig fornøyd med den.

Skrevet
Har ikke noen personlige erfaringer, men snakket med legen min og det og hun ville ikke anbefale p-staven, rett og slett fordi det ikke er noen uvanlig bivirkning at den vandrer under huden.

Jeg bruker forøvrig p-ring er veldig fornøyd med den.

HÆ?!? Det må jo være tull? "Ikke uvanlig" at staven flytter seg? Det må jo tvert imot være svært uvanlig, det er i hvert fall ikke nevnt noen steder jeg har lest om det. En fordel er for øvrig at du selv kan kjenne at staven er der den skal, den ligger nemlig rett under huden.

Skrevet

Jeg har hatt to runder med p-stav. Den første perioden gikk veldig greit og jeg hadde få bivirkninger. Mistet mensen i ett år, og hadde små månedlige blødninger etter det. Når jeg byttet til en ny begynte jeg å blø altfor ofte og humøret gikk mer opp og ned. Så da valgte jeg å ta den ut.

Det varierer nok veldig med bivirkninger, men en ganske negativ ting er de små arrene jeg har fått på innsiden av overarmen (selv om det sikkert bare er jeg som ser de).

Hvis du vil prøve hormonene først, finnes det en mini-pille med som inneholder samme type hormoner.

Skrevet (endret)
HÆ?!? Det må jo være tull? "Ikke uvanlig" at staven flytter seg? Det må jo tvert imot være svært uvanlig, det er i hvert fall ikke nevnt noen steder jeg har lest om det. En fordel er for øvrig at du selv kan kjenne at staven er der den skal, den ligger nemlig rett under huden.

Jeg sier jo at jeg ikke har noen personlig erfaring med den, men at legen min sa dette - mer kan jeg ikke si om det :)

Og etter en kjapp googling så fant jeg dette

Endret av Suzy
Skrevet

Men i den artikkelen er det helt klart at den risikoen er størst hvis staven settes inn feil, noe man vel i stor grad unngår hvis man går til leger som kan det og har tatt kurset.

Skrevet
Men i den artikkelen er det helt klart at den risikoen er størst hvis staven settes inn feil, noe man vel i stor grad unngår hvis man går til leger som kan det og har tatt kurset.

Ja, det er det sikkert - jeg bare videreformidler det legen min har sagt og fant som sagt denne artikkelen som fortalte at det ikke var tull. Jeeez..

Skrevet

Joda, men det er greit å påpeke at risikoen for det ikke er så veldig stor når den er riktig satt inn. Det er forskjell på "ikke uvanlig i det hele tatt" og "ikke uvanlig når den er satt inn av leger som ikke har kurs i det". Artikkelen sier jo i praksis noe helt annet enn det du sa i ditt første innlegg her.

Gjest Gjest_zellica_*
Skrevet

Jeg er på min tredje implanon, og for meg finnes det ikke bedre pervensjonsmiddel.

Den første staven hadde jeg ikke mens med i det hele tatt, mens på de påfølgende har jeg fått mens etter ca halvannet års bruk. Da snakker vi selvfølgelig ikke vanlig mens, men en beskjeden blødning over noen dager. Helt overkommelig synes jeg, selv omn jeg hater å ha mensen.

Jeg har ikke gått opp i vekt, og er helt jevn i humør. Noe jeg absolutt ikke var på p-piller.

Skrevet

Det står nå i artikkelen at leger ikke anbefaler den fordi det kan skje - og det var akkurat det legen min sa: Hun anbefalte den ikke fordi det skjer og hun sa at det ikke er uvanlig - jeg kan ikke stå inne for mer enn det da jeg fortsatt ikke har noen personlig erfaring.

• 3 år senere...
Gjest Terese
Skrevet

Dette er en gammel tråd, men prøver meg likevel;

Jeg har nettopp fått p-stav og på kortet jeg fikk med i pakken ser jeg at staven skal fjernes i høyre eller venstre arm, avhengig av hvilken arm staven ble plassert så klart.

Jeg fikk ikke spurt legen pga. dårlig tid, og klarer heller ikke å finne noe ordentlig svar på nett, så dette er det jeg lurer på; Hvorfor flytter staven på seg? Evt. hvordan flytter den på seg?

Ser det er mange som syns det er rart at den gradvis skifter plass, men antar det er en logisk forklaring på dette, men føler at legen og infoen i pakken informerer oss alt for lite om dette- noe som igjen gjør at mange som velger P-stav ikke skjønner hvorfor den plutselig har flyttet på seg.

Driter i bivirkninger, det er det kun kroppen din som kan fortelle deg hva som passer for deg-

Jeg er rett og slett bare nysgjerrig på hvorfor den flytter på seg.

Gjest Terese
Skrevet

Jeg har nettopp fått p-stav og på kortet jeg fikk med i pakken ser jeg at staven skal fjernes i høyre eller venstre arm, avhengig av hvilken arm staven ble plassert så klart.

Jeg fikk ikke spurt legen pga. dårlig tid, og klarer heller ikke å finne noe ordentlig svar på nett, så dette er det jeg lurer på; Hvorfor flytter staven på seg? Evt. hvordan flytter den på seg?

Ser det er mange som syns det er rart at den gradvis skifter plass, men antar det er en logisk forklaring på dette, men føler at legen og infoen i pakken informerer oss alt for lite om dette- noe som igjen gjør at mange som velger P-stav ikke skjønner hvorfor den plutselig har flyttet på seg.

Driter i bivirkninger, det er det kun kroppen din som kan fortelle deg hva som passer for deg-

Skrevet

Den flytter på seg for å ikke ligge i veien vil jeg tro. Min ble liggende litt under arret, der den ble satt inn, og der har den ligget siden januar. Helt til jeg skulle måke i påsken, da hadde jeg dratt ermen på genseren min opp, så den lå og klemte der staven lå.

Fikk litt blåmerkelignende "smerter", men tenkte ikke noe på det før jeg så et digert blåmerke der staven lå, et avlangt et. Jeg klemte litt rundt merket, og kjente staven 2-3cm lenger opp enn der den lå før :)

Gjest Terese
Skrevet

Den flytter på seg for å ikke ligge i veien vil jeg tro. Min ble liggende litt under arret, der den ble satt inn, og der har den ligget siden januar. Helt til jeg skulle måke i påsken, da hadde jeg dratt ermen på genseren min opp, så den lå og klemte der staven lå.

Fikk litt blåmerkelignende "smerter", men tenkte ikke noe på det før jeg så et digert blåmerke der staven lå, et avlangt et. Jeg klemte litt rundt merket, og kjente staven 2-3cm lenger opp enn der den lå før :)

Takk for svar! Tror man kan konkludere med det at det er ganske normalt at den flytter på seg i hvert fall.

Fikk også blåmerke etter pinnen ble satt inn, og det er nok et godt tegn at du fikk blåmerke etter den lå i klem, da har den blitt satt inn riktig. Var veldig redd for at legen min skulle plassere den feil, så stressa som hun var og jeg som kun tenkte på alle skrekkhistoriene fra internett om feilplassering.

Det gikk heldigvis bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...