Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva putter du i brødet ditt slik at det blir saftig og godt? Har bare bakt brød noen få ganger nå, og på slump alle gangene.. Det blir jo brød ut av det, men, skulle gjerne hatt det mer saftig altså.

+ hvilken temp og hvor lenge steker du? Har prøvd meg litt frem, og kuttet ned på det jeg fant av steketider på internett, men fortsatt er 30 min på 200 grader litt lenge.. (Vet det kommer ann på grovheten, str. og slikt, men hva gjør du?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*mine innlegg*

Skrevet

Rug enten grov eller fin gjør brødet saftig. Bruker du for mye så blir brødene tunge.

Jeg baker brød fast og har 1,2 l melk/vann (med bare vann blir skorpa hard) Til den væskemengden bruker jeg ca 2 dl med rug.

Hvis du lar kjøkkenmaskinen gå 5 min før du setter deigen il heving og minst det samme etter heving, så får du garantert brød som ikke smuler/ryr. Det betinger jo forresten at brødene ikke er for grove også da.

Steker mine på nederste rille, litt under 200 gr. Jeg har brødene i former. Må legge papir over for at det ikke skal bli for mørk skorpe. Som du sier ca 30 min.

Så kort steketid har jeg aldri hatt tidligere. Før stekte jeg de 45-50 min. Det skjedde noe i fjor høst med steketiden hos meg.

Trodde det var ovnen min jeg.

Skrevet
Rug enten grov eller fin gjør brødet saftig. Bruker du for mye så blir brødene tunge.

Jeg baker brød fast og har 1,2 l melk/vann (med bare vann blir skorpa hard) Til den væskemengden bruker jeg ca 2 dl med rug.

Hvis du lar kjøkkenmaskinen gå 5 min før du setter deigen il heving og minst det samme etter heving, så får du garantert brød som ikke smuler/ryr. Det betinger jo forresten at brødene ikke er for grove også da.

Steker mine på nederste rille, litt under 200 gr. Jeg har brødene i former. Må legge papir over for at det ikke skal bli for mørk skorpe. Som du sier ca 30 min.

Så kort steketid har jeg aldri hatt tidligere. Før stekte jeg de 45-50 min. Det skjedde noe i fjor høst med steketiden hos meg.

Trodde det var ovnen min jeg.

Elter du i kjøkkenmaskin både før og etter heving?

Så hever du igjen etter deigen er lagt i formene?

Skrevet

Ja, det gjør jeg. Superviktig å kjøre deigen i maskinen.Har du ikke kjøkkenmaskin, så anbefaler proffene å kna/elte deigen 20-30 min. Det er slitsomt det. Viktig å få slått ut lufta etter hevingene. Blir mye lettere å bake de ut da og brødene bli supre.

Skrevet
Ja, det gjør jeg. Superviktig å kjøre deigen i maskinen.Har du ikke kjøkkenmaskin, så anbefaler proffene å kna/elte deigen 20-30 min. Det er slitsomt det. Viktig å få slått ut lufta etter hevingene. Blir mye lettere å bake de ut da og brødene bli supre.

Takk for svar :)

Det skal eg prøve neste gang.

Har alltid bare kjørt dei i maskin en gang eg.

Andre gangen har eg bare "slått den ned" for hånd.

Jammen glad eg har maskin.

Håndelting er tungt!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...