Gå til innhold

Bør jeg utredes for ME?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Undrende_*
Skrevet

Hei!

Jeg er en jente som har gjennomgått relativt mye i mitt korte liv. Hatt kyssesyken, anoreksi, depresjoner osv osv. Har alltid vært veldig full av energi og har elsket å trene, men nå for tiden tåler jeg nesten ingenting.

Får til tider fyfiske plager, feks i munnen, som dukker opp fra ingensteds, og har blant annet vært utredet for diabetes type 1. I disse periodene med fysiske plager har jeg vært sengeliggende i flere uker, med null energi og ikke ork til noe. Vel og merke, så er det ikke disse periodene jeg har vært psykisk nede. Periodene med svært lite energi har ofte ført med seg til at jeg har blitt liggende inne og derav blitt deprimert.

Dagene der energien er på topp og jeg kommer meg opp, da føles det så utrolig godt! Da kunne jeg gjerne løpt maraton og fremdeles hatt energi for husvask og sosialt samvær etterpå. Nå er til tider det å være med venner kjempekrevende.

Depresjonene kommer dersom det blir "mye på en gang", og dagene blir for lange. Jeg går alltid inn 100 % for ting, men energien strekker ikke til lenger. Hodet mitt skriker etter pause, og kroppen vil tydeligvis ha det også...

Har ungått å spørre legen om ME, fordi det ofte har blitt børstet under teppet i og med at jeg har vært deprimert. Dette skjønner jeg, men jeg har aldri tidligere vært en jente med energimangel.

Kroppen min har gått gjennom mye, og de fysiske plagene jeg får i ettertid, viser til at immunforsvaret mitt er nede. Kan det da være noe annet enn at jeg bare er utbrent eller tidvis deprimert? Og hvor kommer den uroen inni meg fra, som gjør at jeg sliter både med nattesøvn og det å slappe av i hverdagen?

Hadde vært kjempetakknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt ærlig - det høres ikke ut som ME. Utmattelse kan komme av mange ting, også av psykiske plager. En person med ME har ikke periodevis med masse energi. Du sier du har vært gjennom mye - dette kan gi psykosomatiske plager med bla. utmattelse. Synes du skal snakke med legen din, det er jo et problem for deg, og må undersøkes nærmere. Har du tatt blodprøver og sjekket at alt er ok, jern, b12, osv? Hvis ikke, gjør det, men spør også om å få henvisning til psykolog. Jeg har blitt utredet for ME, men fordi det er såpass mange med psykiske plager som får lignende symptomer ble jeg sendt til psykisk utredning først, og etter at psykologen konkluderte med at det ikke var psyken som var problemet kom ME utredningen i gang.

Gjest Gjest_undrende_*
Skrevet

Ok, jeg skjønner. Har du ME nå?

Jeg har blitt sjekket gjentatte ganger tidligere, der det eneste var lavt blodtrykk. Har også vært hos psykolog, men har flyttet mye på meg det siste året, og syns det er belastende å måtte søke på nytt og på nytt, og utlevere seg like mange ganger til nye psykologer.

Med hensyn til psykolog, så har jeg ikke fått kontinuerlig behandling, med unntak av den gangen jeg hadde anoreksi (og da hos en sosionom). På skole fikk jeg tilrettelagt undervisning, der jeg ikke møtte opp på skolen annet enn for å ta prøvene i de ulike fagene. Dette fordi jeg hadde altfor lite energi til å gjennomføre dagen. Kunne være på skolen i tre timer, og sove i seks timer etterpå. Slik tilrettelagt hverdag gjorde det mulig for meg å gjennomføre.

Nå skal jeg ut i jobb, og er i grunn redd for at jeg skal få en sånn nedtur i form av energitap og depresjon... Og selv om jeg trenger å komme meg ut og være i gang, så er det også en stor fallhøyde fordi jeg vet at jeg ikke klarer mye, men fremdeles vil så masse. Og jeg syns det er vanskelig å få tak i hjelp.

Jeg spiser godt og variert og trener når jeg er "oppe" eller klarer å komme meg ut. Har vært idrettsutøver hele livet, så heldigvis er kosten på plass.. :) Det har mye å si, det vet jeg..

Skrevet

Samme gjest som over.

Jepp, fikk diagnosen ME for noen måneder siden. Det gjør meg ikke til noen ekspert altså, men for meg så høres det ikke ut som det er det det er. Men synes du skal snakke med legen din om dette, slik at han kan si hva han synes. Han kjenner vel også din situasjon slik at han kan komme med ysnspunkter på evt hvorfor/hvorfor ikke. I ditt tilfelle ville jeg nok prøvd psykolog igjen. Når man har vært igjennom mye er det ikke nok med et par sporadiske timer hos psykolog for å komme seg på bena igjen, man må jobbe og bruke den tiden som trengs! Og spesielt viktig er det nå som du skal ut i jobb, at både du og legen tar dette på alvor! Hvis du har tenkt å bli boende (eller ihvertfall i nærheten) så kan du vel kanskje prøve på nytt nå? Og ta sikte på at du skal etablere et ordentlig forhold til den psykologen du kommer til?

Skrevet

Det kan jo hende du er litt bipolar (i gamle dager het det manisk depressiv)? Jeg syns psykolog høres fornuftig ut. Særlig dersom fastlegen ikke vil henvise deg videre til legespesialist. Har du vært hos legen enda da? Du må ofte insistere litt og ha vondt "flere ganger" (over tid) før de henviser deg.

Gjest Gjest_Undrende_*
Skrevet

Jo, var hos lege i dag... Veldig lavt blodtrykk, ellers veldig depressiv. Er nok ikke snakk om noe bipolar lidelse, men utbrenthet som har endt i depresjon. Derfor også de fysiske utslagene. Fikk heldigvis god hjelp i dag, siden det begynte å bli ganske alvorlig.

Fikk beskjed om å ikke begynne i jobb før ting hadde roet seg. Og fikk også medisiner. Vil heller prøve det, enn å bli dårligere.

Vet ikke hvor lenge jeg blir der jeg er nå, så det er vanskelig å kunne starte noen langsiktig behandling pga nettopp det. Men tror vi skal finne en god løsning. Håper bare at folk rundt meg forstår hvorfor helsa er viktigere enn jobben akkurat nå...

Tusen takk for svar forresten :)

Skrevet

Hei, samme gjest med ME som har svart deg over.

Vil bare si at det er godt at det virker som ting ordner seg! Synes du skal prøve ut medisinene, ta det med ro, og tenke på deg selv en liten periode jeg nå. Ikke fokuser for mye på at du skal tilbake til jobben eller noe, det eneste du skal tenke på er at du skal bli frisk! Prøv å inviter noen venner over, lage mat, gjøre koselige ting sammen. Og begynner du å tenke for mye gjør noe som får vekk tankene! Se en serie (mye streames direkte på nettet), les gode bøker, finn deg en hobby, etc. Og lag deg en god kopp te eller kako, finn frem pleddet og bare slapp av.

Nå går det jo også mot lysere tider snart, og da blir ofte ting litt lettere, f.eks. som å stå opp om morgenen.

Lykke til videre! :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...