Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal nå kjøpe min første vaskemaskin. Hittil har jeg bare hatt fellesvaskeri så jeg gleder meg til å endelig få min egen!

Imidlertid aner jeg ikke hva jeg skal se etter. Hvilke merker er bra og hvilke er dårlige? Hvilke funksjoner trenger jeg? Er det noen som ser litt pene(re) ut siden jeg skal ha den på badet?

Jeg bor alene, har ikke barn eller skittent arbeidstøy, så jeg trenger vel ikke akkurat en dyr Miele eller noe sånt siden det ikke blir så hard bruk. Jeg ønsker meg hurtigprogram og ull-program.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har denne Whirlpool 6th sense. Den er på 1600 o/min, 1000 kr dyrere enn den på 1400 o/min.

Jeg er veldig fornøyd med den, den har hurtigvaskprogram som tar 30 min, ullprogram, finvask, håndvask.. Så er det digital klokke på den som viser hvor lang tid det er igjen av vaskeprogrammet.

Skrevet

Eg føler ikkje at eg trenger meir enn 1400 omdreininger per minutt, og hadde ikkje betalt ekstra for det. Iallfall ikkje viss det er eineste som skiller dei.

Viss du ønsker å vaske dyner i vaskemaskina så bør du gå etter stor trommel, men vanlegvis er ikkje stor trommel nødvendig for 1 person ;)

Skrevet

Hva er den praktiske forskjellen på flere omdreininger? Går det fortere? Blir tøyet tørrere? Sliter det mindre på klærne?

Skrevet
Jeg skal nå kjøpe min første vaskemaskin. Hittil har jeg bare hatt fellesvaskeri så jeg gleder meg til å endelig få min egen!

Imidlertid aner jeg ikke hva jeg skal se etter. Hvilke merker er bra og hvilke er dårlige? Hvilke funksjoner trenger jeg? Er det noen som ser litt pene(re) ut siden jeg skal ha den på badet?

Jeg bor alene, har ikke barn eller skittent arbeidstøy, så jeg trenger vel ikke akkurat en dyr Miele eller noe sånt siden det ikke blir så hard bruk. Jeg ønsker meg hurtigprogram og ull-program.

Vil du bruke ca 4500 kroner er DENNE fin

Skal du spare et par tusenlapper, gjør DENNE jobben

1400 omdreininger er ok, da blir tøyet tørrere enn feks den billige zanussien som "bare" har 1000 omdreininger. Vi klarte oss i årevis med 800 omdrininger. Nå har vi 1600. No big deal

Skrevet

jeg anbefaler ikke billige maskiner. vi er to i husholdningen men jeg hadde like mye problemer med vaskemaskinen når jeg var alene. den ene maskinen , anston, eller noe sånt, flyttet på seg og ristet skikkelig når den vasket. den som vi har nå er whirpool 6 sense og jeg har andre reparasjon på den i løpet av to år. vennina mi som vasker 2 - 3 maskiner per dag har også prøvd å "spare penger" med å kjøpe billige maskiner men måtte gi opp og gå tilbake til miele. de maskinene har 10 års garanti men varer i 20år. når jeg en dag skal eie og ikke leie ( hvor vaskemaskinen er inkl.) så skal jeg kjøpe miele. den koster 6-7 tusen men jeg slipper å betale og vente på reparasjon hvert år.

jeg har forressten spurt reparatøren og antall vask har ikke noe å si på maskinens "holdbarhet" jeg vasker mye og ofte så jeg var redd for at jeg sliter ut vaskemaskinen min men det var altså ikke tilfellet.

Skrevet

Sjekk prisene nøye! Jeg vurderte en vaskemaskin på Lefdal. Den kostet 3400,- På Elkjøp som er i samme kjede (Eies av samme selskap tror jeg) kostet den samme vaskemaskinen 6100,-

En annen modell Elkjøp hadde til 1900,- kostet 4900 på Lefdal.

Ikke gå under 1400 omdr. da blir det dårlig sentrifugert og har mye mer fuktighet som tar lenger tid å tørke om du bruker tørketrommel eller stativ.

Det sies også at kombinerte maskiner med tørketrommel ikke anbefales + at det er dyrere og fikse om noe ryker på den ene maskinen (Ut over garanti, eller etter utløp)

Skrevet

Jo høyere sentrifugehastighet, desto mindre tørketid. Bruker du tørketrommel eller tørkeskap er der kilowatt å spare på å ha tørrest mulig tøy i utgangspunktet. Tørker du på snor i romtemp eller lavere, blir bommuls-Tskjorter tørre på tre-fire timer, istedenfor et døgn, til halvannet. Noe som kan være kjekt hvis uhellet er ute, og du må ty til hurtigvask og føner...

Faktisk er ikke tørketrommel i mitt hode, når klærne tørker så greit i "det fri". Med treigere sentrifuge, trengs der mer tørkeplass.

Noen sier maskiner med innebygget tørketrommel er noe herk, fordi du står uten vaskemaskin når de reparerer tørketrommelen, og omvent. Men gidder vi å håndvaske tre-fire dager, og trommeltørke, istedenfor bare å utsette det litt?

Gjest tyttebær
Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg om omdreiningene i det hele om det var meg! Vi har en med 1600 omdreininger, men når vi brukte det der vi bodde før stod bare maskinen å hoppet på gulvet, så vi satte det alltid på 900 i stedet! Det gjør vi forsatt, selv om vi har flyttet, og den kanskje ikke hopper på gulvet her!

Jeg syns det sliter mye mindre på klærne når vi bare bruker 900 omdreininger, og alt er tørt innen ett døgn! Jeans kan noen ganger bruke halvannet døgn på å tørke, men det er sjelden. (Vi tørker på stativ)

Skrevet

Har dere lest bruksanvisningen, og løsnet transportsperren? :nigo:

Skrevet
Jeg hadde ikke brydd meg om omdreiningene i det hele om det var meg! Vi har en med 1600 omdreininger, men når vi brukte det der vi bodde før stod bare maskinen å hoppet på gulvet, så vi satte det alltid på 900 i stedet! Det gjør vi forsatt, selv om vi har flyttet, og den kanskje ikke hopper på gulvet her!

Jeg syns det sliter mye mindre på klærne når vi bare bruker 900 omdreininger, og alt er tørt innen ett døgn! Jeans kan noen ganger bruke halvannet døgn på å tørke, men det er sjelden. (Vi tørker på stativ)

Håper ikke folk tar dette som en generell god anbefaling. Om maskinen flytter seg/hopper når den sentrifugerer ved høy hastighet står den antakelig ikke i vater. Eller det kan være noe galt med maskinen eller du har for mye klær i den.

Uansett årsak - jeg synes absolutt folk skal bry seg om hastighet på sentrifuge. Jeg ville ikke kjøpt noe med mindre enn 1600 omdreininger. Tøyet blir såpass mye tørrere ved høy hastighet på sentrifugering at det helt klart bør ha betydning for de aller fleste.

Skrevet

Takk til alle for mange nyttige tips. Det er et par uker til jeg skal ut og handle så hvis flere har innspill bare kom med de :-)

Er det forresten noen som vet om butikker som Elkjøp eller Expert, setter opp og kobler til vaskemaskiner når de leverer i Oslo? Det er i en ny leilighet der opplegget til vaskemaskin er klart til å koble til. Hos moren min gjorde de det, men hun bor i en mindre by der butikkene har mer personlig service.

Gjest tyttebær
Skrevet
Har dere lest bruksanvisningen, og løsnet transportsperren? :nigo:

Jepp :jepp:

Hadde tilogmed besøk fra en på Elkjøp! Alt var gjort riktig! Ble prøvd på nytt i butikken, hoppet ikke der - så konklusjonen fra de/produsenten var at gulvbelegget på badet gjorde gulvet for mykt!

Nå har vi rett betonggulv, så hadde nok ikke hoppet nå lenger, men jeg har ikke prøvd ;) Er blitt en vane med 900 omdreininger!

Gjest gjest*:
Skrevet

Hei!

Vi har en Zanussi Easy Iron med 1600 omdreininger http://www.lefdal.com/product/hvitevarer/v...ssi-vaskemaskin Utrolig fornøyd med denne!

Har også en litt eldre(5år) Ariston kombinert med vask og tørk.

Kostet mer, men syns den vasker dårligere. Er gjerne flekker igjen på klærna, men i den andre vaskemaskinen forsvinner de.

Ariston har jeg også hørt at er dyrt men også ganske dårlig.

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå har jeg vært og sett på litt forskjellige vaskemaskiner og har noen flere spørsmål:

Jeg ser at mange har håndvaskprogram. Hva slags erfaring har dere med det? Er det like bra for klær som egentlig må håndvaskes?

Enkelte maskiner har også jeans-program. Er det noe jeg trenger?

Gjest SmallTalk
Skrevet

Håndvaskprogram er veldig kjekt dersom du har klær som må handvaskes og du ikke gidder dette. Som f.eks fine gardiner, ullgensere, topper med paljetter osv. I håndvaskprogrammet så dytter maskinen klærne forsiktig rundt en gang i blandt, og klærne blir ikke sentrifugert. Du må riktig nok vri opp klærne, men for min del er denne gull verdt. :)

Jeansprogram har jeg ikke hørt om, jeg jeg vil anta at 30 grader uten skyllemiddel gjør samme nytten.

Anbefaler forresten også minst 1600 omdreininger. Du bør også lese produktspesifikasjonene når du er i butikken og se hva disse sier om restfuktighet i tøyet etter sentrifugering. Dette gir en pekepinn på hvor god eller dårlig sentrifugen er.

Skrevet
Håndvaskprogram er veldig kjekt dersom du har klær som må handvaskes og du ikke gidder dette. Som f.eks fine gardiner, ullgensere, topper med paljetter osv. I håndvaskprogrammet så dytter maskinen klærne forsiktig rundt en gang i blandt, og klærne blir ikke sentrifugert. Du må riktig nok vri opp klærne, men for min del er denne gull verdt. :)

Så det er altså like skånsomt som å vaske for hånd? Det hadde jo vært supert å ha. Ting som må håndvaskes blir som regel liggende nederst i skittentøykurven min i ukesvis.

Skrevet

Du bør sjekke støynivået på maskinen. Det er faktisk ganske stor forskjell på hvor mye vaskemaskiner bråker. Selv valgte jeg en Bosch, med 1600 omdreininger, tror den kostet 5000 for fem år siden. Den går som ei klokke, og man hører den kun når den sentrifugerer.

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)
Så det er altså like skånsomt som å vaske for hånd? Det hadde jo vært supert å ha. Ting som må håndvaskes blir som regel liggende nederst i skittentøykurven min i ukesvis.

Hvordan det er med andre maskiner veit jeg ikke, men hos meg så fungerer dette fint. :)

Endret av SmallTalk
Skrevet

Håndvaskprogram er kjekt å ha. Jeansprogram synes jeg er unødvendig. Jeg har det på min - aldri brukt det, jeans går sammen med andre mørke klær. Foruten høyest mulig hastighet på sentrifugering synes jeg det er viktig med en maskin hvor man kan velge temperatur selv (overstyre evt. ferdigprogrammer) + ha muligheten for kortprogram/halv maskin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...