Gå til innhold

Mister katter tenner?!


Gjest Problematique

Anbefalte innlegg

Gjest Problematique

Jeg fant en kattetann på gulvet nå...! Det ser ut som om den har knekt, og det er litt tørket blod inni den. Når jeg så det, kom jeg på at jeg har hørt noen "klikke"lyder fra munnen hennes i går... Er dette ufarlig, eller bør jeg ta henne til dyrlegen? Jeg greier ikke se hvilken tann det er, så det må nok være en litt bak i munnen, for den er litt lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Anna_*

Hvor gammel er pusen? Har hun vært til tannbehandling tidligere?

Katter tåler mye smerte, og kan se ut til å ha det bra selvom de kanskje har vondt i munnen...

En katt jeg hadde da jeg var liten ble plutselig veldig pjusk, og da oppdaget jeg at han hadde stygge tenner. Så vi tok ham med til veterinæren, og han måtte trekke nesten alle tennene. I følge veterinæren hadde han nok hatt smerter lenge, men for oss var han bare den gode gamle skjønne pusekatten.

Sier ikke at katten din må trekke alle tennene sine, men kan godt hende hun har vondt. Så ville bestilt time hos veterinær for sjekk, helt klart! Med mindre hun virker helt ute av seg, er det ikke akutt, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Problematique

Hun er litt over fire måneder gammel, og har ikke vært til tannbehandling før. Jeg tenkte kanskje det var melketenner, men det er ingen rot på tanna, den ser ut som om den har knukket rett av :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anna_*

Da er det stor sjanse for at det er melketann, du :) (Har du sett en rot på en melketann et barn har mistet noen gang?)

Hvis du er bekymret, kan du ringe veterinæren, men jeg tipper alt er ok. Hvis katten ser ut til å ha det fint, ville jeg ikke bekymret meg. Hun er jo en kattunge, så hun skal miste tenner.

Men for all del: Man ringer dyrlegen om man er usikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Problematique

Hun virker helt fint, nå ligger hun på fanget mitt og maler og koser som vanlig. Hun har spist som vanlig også, både tørrfór og våtfór, jeg regner med at om hun hadde hatt smerter så ville hun vel ikke spist?

Jeg ringer dyrlegen i morra for å være på den sikre siden, men nå føler jeg hvertfall at jeg ikke trenger å rushe avgårde med henne i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SmallTalk

Du kan jo kikke inn i munnen hennes for å se om det åpenlyst mangler en tann eller ikke? Dersom det var en melketann, så bør det vel være en ny tann på vei opp nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Problematique

Jeg ser ingenting (hun lar meg ikke kikke ordentlig da, biter sammen kjeven så jeg får ikke sett innerst i munnen), men mesteparten av tennene hennes nå er bare bittesmå stubber. Kanskje hun har mistet flere uten at jeg har merket det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hun er så ung er det sikkert en melketann. Jeg har hatt mange kattunger, og aldri sett en eneste tann på gulvet, fordi de pleier å svelge de har jeg hørt.

Med mindre du merker at hun ar vondt eller ikke spiser har du nok ikke noe å bekymre deg for =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Problematique

Hun hadde akkurat rullet rundt på et teppe på gulvet, så jeg lurer rett og slett på om tanna var fra den andre pusen, og hadde satt seg fast i pelsen hennes... For de drev og lekesloss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Problematique

Men da slår jeg meg til ro med at det var det, de leker som vanlig og er glad og kjælne, så da er alt bra! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...