Gå til innhold

HJELP! Pus har tisset i sengen!


Gjest Gjest_Fortvilet_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Fortvilet_*

Hei! Trenger sårt råd fra noen akkurat nå, til to saker;

Jeg har en katt som har gjort sitt fornødne i sengen min, som da er en kontinentalmadrass(er) fra Jensen.

Problem nr. 1: Pusen min er en tre år gammel sterilisert hunnkatt, og har alltid levd både inne og ute. Hun har aldri før gjort fra seg inne, bortsett fra rett etter hun var sterilisert, i etter-narkose-rus. Har hørt at dette kan være tegn på misnøye hos pus i form av sykdom, og lurer på om dere her inne vet mer om temaet? :(

Problem nr. 2: Hvordan i alle dager får jeg vasket bort lukten fra sengen skikkelig?? Denne sengen er relativt dyr, bare overmadrassen koster 3000kr og erstatte! Har vasket som en tulling med svamp, klut og såpe, men får altså ikke lukten skikkelig bort. Har ikke tilgang til bil heller, så får ikke levert den til rens :(

MEGET takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Ta med katten til veterinær, og forklar hva som har skjedd.

Jeg har hatt bra resultater med følgende fremgangsmåte for å få vekk kattepisslukt fra overmadrass: Først vasker man med ren klut og tørker opp det man kan. Legg et håndkle og en avis eller to under overmadrassen. Ta fram en flaske klar eddik og dynk madrassen slik at den blir våt igjennom. La tørke. Gjenta hvis det fremdeles lukter etter at det er helt tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at hun aldri før har gjort fra seg inne, har du kasse? Hvis ikke er det kanskje noe å tenke på.

Og så selvfølgelig en tur til dyrelegen da ;)

Endret av Shade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvis katten plutseig blir urenslig kan det være et tegn på urinveisinfeksjon.

Ellers kan det være så mange grunner.

Hun kan være misfornøyd med kassen. Har du byttet sand-type/merke i det siste? Kanskje den ikke var tømt? Eller har du flyttet på den? Noen katter vil ikke gå i kassen hvis den er for nærme maten.

Har det skjedd forandringer i leiligheten/miljøet hennes? Har det kommet nye mennesker på besøk? Noen katter er veldig vare for forandringer.

Prøv å hold henne vekke fra soverommet, ikke gi henne sjangsen til å tisse der igjen. Hvis du ikke har en dør som kan lukkes kan du sette en skål med mat akkurat der hun har tisset, da vil hun som regel ikke tisse der. (hjelp for meg da jeg hadde en katt som tisset i sofaen, men det kan ta litt tid, bare sørg for at det alltid er litt tørrfor i skålen).

Ellers så skal eddik hjelpe på lukt, og katter liker som regel ikke eddik-lukt selv så hun burde holde seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhell kan skje den beste, kanskje hun bare var skikkelig tissatrengt? Med mindre du allerede har gjort det: Ta av trekket på overmadrassen og vask det, ta selve overmadrassen og vask området godt f.eks med Ajax (du får også kjøpt sprayer og lignende på dyrebutikker som fjerner lukten av urin), la deretter hele overmadrassen henge ute i et døgn. Funker her i huset ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...