Gå til innhold

cøliaki! .-


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Lillemor Meg

Hva lurer du på? :)

På generelt grunnlag kan jeg si at du må unngå alt som har hvete, rug og bygg i seg.

Havre bør du også unngå i begynnelsen (det første året er anbefalt), men så kan du prøve å gjeninnføre glutenfri havregryn i kosten din. (Havre er i utgangspunktet glutenfri, men blir forunrenset under produkjsjonen, derfor er det viktig at det er "rett" type havregryn du spiser når den tid kommer)

Du må lære deg å lese innholdsfortegnelsen på alt du kjøper.

Det er veldig mange produkter som inneholder hvete (og melk).

Du vil få hjelp fra klinisk ernæringsfysiolog til å sette sammen et kosthold for deg, det gjør det litt lettere.

Mest sannsynlig har du også sekundær laktoseintoleranse nå, og bør bruke laktosereduserte/laktosefri melkeprodukter i noen måneder framover.

Når du går over på glutenfritt kosthold, og kutter ut hvete, rug og bygg, mister du også mye proteiner i kosten. Det er derfor viktig at du spiser mye proteiner for å erstatte dette.

Egg, kokt skinke, kylling er veldig gode alternativer.

Mange cøliakere er også utsatt for jernmangel, fordi nyere forskning viser at hovedkilden for jern kommer fra kornprodukter.

Vær litt oppmerksom på dette.

Ellers anbefaler jeg deg å gå inn på forumet til cøliakiforeningen. Der er det mange med erfaring som kan hjelpe deg. :)

http://forum.ncf.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...