Gå til innhold

Eu kontroll vs NAF test


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hva forskjellen er? Jeg tenker at NAF testen er en mer omfattende test, men vet ikke. Opplys meg, du som vet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Embla s

Det finnes jo mange ulike NAF tester, eks kjøpstest hvor NAF tester og vurderer om det er et fornuftig kjøp (bilen sett i forhold til pris).

Eu kontroll er obligatorisk, hvert 2. år etter at bilen er 4 år. NAF test er på eget initiativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Ps. Hvis selger "skryter" av at bilen er EU godkjent, trenger ikke det bety så mye. Det går utelukkende på sikkerhet og sier ingen ting om bilens generelle stand. (eks sjekker de kun rust på vitale deler der rust er farlig. annen rust sjekkes ikke. For eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

EU-test forteller deg at diverse kritiske deler er av god nok kvalitet til at bilen er i forskriftsmessig stand. Dette være seg støtdempere, speedometer, lys, bærende karosserideler - etc. Alt som gjør en bil til en bil. Det forteller derimot ingenting om tilstanden annet enn at det er "ok" - og desverre er det mange punkter som oversees.

En Eu-test er ikke verd skrytet når du kjøper bil. Vær skeptisk, spesielt om du kjøper bilen fra et firma som godkjenner bilene selv. Jeg har sett biler med EU-godkjenning og alt i topp stand på papiret - og rammeskjevhet i praksis, og det fra godkjente verksteder/merkeverksteder. Praksisen er alt for vanlig.

En NAF-test forteller deg nøyaktig HVA som er feil og HVOR alvorlig feilen er. Altså, en bil er godkjent selv om det påpekes at feks "man bør kifte bremsene". Bilen er fullt kjørbar, kanskje, men alikevel er det behov for ettersyn. Nesten som en takst.

En NAF-test er stort sett den beste garantien du kan få om du kjøper bruktbil. KNAs Bruktbilgaranti er også meget bra, kanskje til og med bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...