Gå til innhold

baking med glutenfritt mel


Gjest vind

Anbefalte innlegg

har nylig begynt å erstatte hveten med glutenfritt mel

har forøvrig kun erfaring med Fin Melblanding fra TORO, men kan ikke si jeg er særlig fornøyd med resultatene jeg har fått så langt

i henhold til baking blir deigen nokså løs og noe vanskelig å jobbe med...har bl.a prøvd det til brune pinner, sandkaker, pasta og pannekaker

pinnene ble forøvrig den eneste vellykkede baksten

sandkakene ble ekstremt tørre og mektige...antageligvis fordi deigen ble for tørr...men både disse, pastaen og pannekakene hadde også en ekkel bismak fra melet, så jeg ble ganske oppgitt over det

er det noe man kan gjøre for å bedre smaken på melet, eller finnes det noe bedre mel å anbefale ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men, du kan ikke bare erstatte hvetemel med glutenfritt.

Fpr å bake glutenfritt trenger du opskrifter beregnet på glutenfri bakst.

Toro.no har litt, ncf.no har en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, du kan ikke bare erstatte hvetemel med glutenfritt.

Fpr å bake glutenfritt trenger du opskrifter beregnet på glutenfri bakst.

Toro.no har litt, ncf.no har en del.

Dette stemmer ikke nødvendigvis...

Når det gjelder kaker er det veldig enkelt å bytte ut hvetemelet med jyttemjøl (orginal) og bruke 2/3 av melmengden i oppskriften.

Når det gjelder gjærbakst er det mye mer komplisert ja.

Til trådstarter:

Jeg anbefaler deg å bruke jyttemjøl orginal når du baker småkaker eller andre kaker.

Som sagt bruker du dine gamle oppskrifter, men bytter ut hvetemelet med jyttemjøl (2/3 av mengden som er oppgitt) så blir det vanligvis veldig bra resultat.

Jeg var veldig frustrert ang baking før jeg fant ut dette. :)

Jyttemjølet oppfører seg relativt likt som hvetemel, men er naturlig glutenfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt anbefale finax eller semper istedenfor jyttemel om du ikke vil ha bismak. For de kresne smaker det litt bokhvete av jyttemel. Til kaker og småkaker er min erfaring at det fungerer bra å bare bytte ut hvetemelet, mens til gjærbakst vil jeg anbefale å finne mer tilpassede oppskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt anbefale finax eller semper istedenfor jyttemel om du ikke vil ha bismak. For de kresne smaker det litt bokhvete av jyttemel. Til kaker og småkaker er min erfaring at det fungerer bra å bare bytte ut hvetemelet, mens til gjærbakst vil jeg anbefale å finne mer tilpassede oppskrifter.

Gjesten over deg her...

Grunnen til at jeg anbefaler jyttemjøl, er at jeg baker naturlig glutenfritt, og da binder jyttemjølet bedre enn de andre naturlig glutenfrie melblandingene...

I alle fall vil ikke småkakene mine henge sammen om jeg baker med Finax eller semper. :sjenert:

Jeg merker heller ingen bismak med jyttemjølet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -gjest-

Heihei! Prøv å legge til 1 ss med fiberhusk så binder det seg lettere :) I tillegg må man ofte bruke litt mer vann i glutenfri bakst. Toro har et hefte med glutenfrie oppskrifter og et hefte med oversikt over ders glutenfrie produkter. Disse kan du få tilsendt gratis om du ber om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjesten over deg her...

Grunnen til at jeg anbefaler jyttemjøl, er at jeg baker naturlig glutenfritt, og da binder jyttemjølet bedre enn de andre naturlig glutenfrie melblandingene...

I alle fall vil ikke småkakene mine henge sammen om jeg baker med Finax eller semper. :sjenert:

Jeg merker heller ingen bismak med jyttemjølet...

Jeg er visst litt rusten i dette, er en stund siden jeg har bakt til de som ikke kan ha gluten. Det er vel en stund siden jeg har bakt i det hele tatt.. :sjenert: Men jeg var ganske dreven for en tid tilbake, så jeg prøver igjen. Når det gjelder finax og semper har de egne melblandinger som er naturlig glutenfri, og det er de jeg har brukt. Semper skiller mellom røde og grønne melblandinger, de grønne er naturlig glutefri. Finax har en egen melmix som heter Finax melmix naturlig glutenfri. Har du problemer med å få tak i de forskjellige typene i butikkene der du bor, går det an å bestille over internett, for eksempel herfra. Jeg har lite erfaring med de melblandingene som inneholder hvetestivelse, så de kan jeg ikke uttale meg om. Jeg har også brukt en liten mengde fiberhusk noen ganger. Pass på å bruke riktig mengde fiberhusk i forhold til melmengde (det står på pakken hvor mye som skal brukes), for mye fiberhusk gjør mer skade enn nytte. Og vær obs på at om det står fiberhusk eller psylliumskall i ingredienslisten er det allerede tilsatt, da må du ikke tilsette mer. Jeg har med de beskrevne melblandingene og eventuelt tilsatt husk fått gode resultater med min mors gamle småkakeoppskrifter.

Jeg ser nå at du sammenligner jyttemel med andre naturlig glutenfrie melblandinger, jeg leste feil tidligere og svaret er skrevet utifra det. Men jeg har som sagt god erfaring med finax og semper sine naturlig glutefrie melblandinger.

Endret av Humleblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke er vant til bokhvetesmaken, er denne ganske tydelig for mange. Jeg syns glutenfritt mel egner seg best til brød og andre salte bakevarer, evt formkaker med mye smak (som sjokolade- eller krydderkake). Den "fin kakemiks" fra Toro kan smake helt gresselig for noen. Jeg syns den er sånn passe.

Da jeg spiste glutenfritt, sluttet jeg faktisk nesten å bake søte ting. Men brød blir godt! Fiberhusk er bra, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler ikke hvetestivelse, så jeg bruker toro`s fine melmix ofte.

Jeg baker kunn glutenfritt i mitt hus, ergo er alle kaker, julekaker og kjeks glutenfrie og uten hvetestivelse.

Jeg bruker da toro`s fin melmix og noen ganger blander jeg i potetmel, spørs hva jeg lager. Men poenget er at ingen av mine gjester merker engang at julekakene eller vanlige kaker er glutenfrie. Jeg får også veldig mye skryt for god bakst, og har flere ganger blitt spurt om å bake bryllupskaker, selv om de ikke trenger glutenfrie kaker :)

Er du sikker på at det ikke er noe annet i kakene som kan lage smak?

En trenger ikke egne gf oppskrifter til kjeks osv, men man må prøve seg fram. Jeg bruker vanlige oppskrifter.Og syns ofte gf blir bedre og sprøere enn vanlige kjeks.Det er det som er litt vaskelig med gf, at en kanskje ikke får det resultatet en ønsker på 1. forsøk;-) Så prøv deg fram og noter hvor mye mel og hvilke meltyper du bruker hver gang, så blir det lettere og huske hva som funker best for deg.

I pannekaker bruker jeg faktisk litt semper naturlig glutenfri melmix i røra i tillegg til toro`s fine, selv om denne liksom skal være grov. Pannekakene blir gode, men smaker best nylaget.

Ikke mist motet, skaff deg en egen glutenfri notatbok, og prøv deg frem og noter, så du husker hva som faktisk blir gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten du svarte
Jeg er visst litt rusten i dette, er en stund siden jeg har bakt til de som ikke kan ha gluten. Det er vel en stund siden jeg har bakt i det hele tatt.. :sjenert: Men jeg var ganske dreven for en tid tilbake, så jeg prøver igjen. Når det gjelder finax og semper har de egne melblandinger som er naturlig glutenfri, og det er de jeg har brukt. Semper skiller mellom røde og grønne melblandinger, de grønne er naturlig glutefri. Finax har en egen melmix som heter Finax melmix naturlig glutenfri. Har du problemer med å få tak i de forskjellige typene i butikkene der du bor, går det an å bestille over internett, for eksempel herfra. Jeg har lite erfaring med de melblandingene som inneholder hvetestivelse, så de kan jeg ikke uttale meg om. Jeg har også brukt en liten mengde fiberhusk noen ganger. Pass på å bruke riktig mengde fiberhusk i forhold til melmengde (det står på pakken hvor mye som skal brukes), for mye fiberhusk gjør mer skade enn nytte. Og vær obs på at om det står fiberhusk eller psylliumskall i ingredienslisten er det allerede tilsatt, da må du ikke tilsette mer. Jeg har med de beskrevne melblandingene og eventuelt tilsatt husk fått gode resultater med min mors gamle småkakeoppskrifter.

Jeg ser nå at du sammenligner jyttemel med andre naturlig glutenfrie melblandinger, jeg leste feil tidligere og svaret er skrevet utifra det. Men jeg har som sagt god erfaring med finax og semper sine naturlig glutefrie melblandinger.

Takk for svar, og takk for tips, men nå er det slik at jeg baker glutenfritt "daglig", og bruker både toro, semper og finax naturlig glutenfrie melblandinger når jeg baker (og fiberhusk).

Men her var det snakk om kaker, og til kaker foretrekker jeg som sagt jyttemjøl, og jeg har aldri fått tilbakemelding om noen bismak. Tvert i mot, opplever jeg ofte det samme som Øynestikker, at jeg blir spurt om å bake til ulike anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, og takk for tips, men nå er det slik at jeg baker glutenfritt "daglig", og bruker både toro, semper og finax naturlig glutenfrie melblandinger når jeg baker (og fiberhusk).

Men her var det snakk om kaker, og til kaker foretrekker jeg som sagt jyttemjøl, og jeg har aldri fått tilbakemelding om noen bismak. Tvert i mot, opplever jeg ofte det samme som Øynestikker, at jeg blir spurt om å bake til ulike anledninger.

Til gjest: Jeg kom med en tilbakemelding på ditt innlegg, men hovedsakelig skrev jeg fremdeles til vind, det er jo hennes/hans tråd. Du har jo fått til bakingen, så jeg ser ikke behovet for å forsøke å endre på dine måter å gjøre ting på. Jeg synes personlig bokhvete setter smak på maten, vind syntes det smakte av toro sin melblanding som inneholder bokhvete, derfor foreslår jeg melblandinger som ikke inneholder bokvete og som jeg synes smaker "vanlig". Jeg har heller ikke vært like fornøyd med jyttemel som deg, jeg har fått det bedre til med de andre melmixene, så enkelt er det. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

takk for alle svar !

har ikke kommet stort lengre med dette, først og fremst fordi jeg sjeldent baker...men jeg ønsker så klart best mulig resultat når jeg først er i gang med noe, så jeg blir litt opgitt når resultatet ikke bir som forventet

brukte det jeg hadde liggende igjen av melblandingen fra TORO og bakte en form for sandnøtter, for et par uker siden

det eneste som plaget meg var igjen at resultatet ble veldig mettet og tørt...en liten bit tørket praktisk talt ut munnen, noe jeg finner sykt irritrerende

er det andre som har erfart dette med melblandingen fra TORO til småkaker og kjeks ?

jeg har i alle fall til gode å prøve Semper; ikke minst for smakens skyld, om jeg skulle lage noe mer nøytralt som boller eller pannekaker

nå vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har glutenintoleranse og baker derfor en del glutenfritt. Har best erfaring med Toros melblandinger, men å bruke vanlige oppskrifter og erstatte vanlig mel med glutenfritt funker ikke alltid så bra. Det krever litt trening, og man må ofte bruke mer væske etc. for at det ikke skal bli for tørt. Pleier å søke etter glutenfrie oppskrifter på nettet, f.eks. allergikokken.no

Der har de har mye bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns kaker med litt fuktighet tåler veldig fint å bare bytte ut hvetemel med glutenfritt. Med gjærdeig og tørrere kaker, er det best å bruke oppskrift beregnet for glutenfri bakst. Jeg har ikke testet å bake sandkaker og såpass tørre saker da - tenker som så at jeg først og fremst velger meg de tingene jeg vet blir ordentlig bra. Men prøver stadig å bli bedre på boller og andre gjærting, og syns jeg begynner å få det til tålelig bra. Det beste trikset for meg, når det gjelder gjærbakst, er å elte deigen lenge i bakemaskin. Elementært for de drevne, men for meg som før ikke hadde noen slik maskin, var det verre. Med min halvnye Kenwood, går det så det suser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, du kan ikke bare erstatte hvetemel med glutenfritt.

Fpr å bake glutenfritt trenger du opskrifter beregnet på glutenfri bakst.

Toro.no har litt, ncf.no har en del.

Det stemmer ikke helt dette. Har selv bakt både brød og kaker, og erstattet hvetemel med Semper Mix rød med fiber som egner seg godt til brød, og Semper Rød, den fine til kaker/vafler/pannekaker osv.

:) Når det gjelder brød kan man ikke forvente at man med glutenfritt brød skal kunne sette brøddeig, lik det man gjør med hvetemelsdeig. Det er i mange tilfeller en mye våtere konsistens på deigen, slik at man er avhengig av brødform for å tømme deigen over, for så å la den stå til heving. Når den så er ferdighevet på en lun plass, med plast over formen, settes den i ovenen på 200´C og stekes i 30 min. Ha gjerne et egg i deigen, og en kvart teskje Indisk Tragant. Det siste fåes kjøpt på apoteket, og binder deigen. Fantastisk produkt - hindrer brødet fra å smule.

:) Et tips til pannekaker er å ha i ett egg mer enn det du bruker til vanlig, slik at røren binder seg og de blir lettere å steke. Lag røren litt tynnere enn vanlig, kjør maskinen en god stund , og la røren stå ca 15 min å hvile. Ha gjerne i litt mer melk dersom den blir for tykk etter den har stått. Men har du fått inn teknikken, trengs til slutt ikke mer melk.

Nydelige pannekaker. En ting som også kan anbefales er Pannekakemix med eple og kanel, merke Orgran. Lukter himmelsk, og smaker som en drøm.

Byttet ut hvetemel med Semper rød Mix, (for kaker) og bakte gulrotkake. Den ble mye lettere enn vanlig "hvetemelskake" og kan anbefales på det høyeste også for de som ikke har glutenintoleranse.

Nå baker vi alle kaker med Semper, pga at vi må selvfølgelig, men også de kaker vi lager til idrettsarr. lotterier o.l. De blir kort og godt bedre. Det har vi utallige barnemunner som bekrefter, og de får man som regel høre sannheten fra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

my god...

lagde vafler i dag og brukte en pakke Semper Mix

har vært ødelagt i magen i hele dag x_x

jeg forbanner den jævla hveten, for det er åpenbart ikke (bare) gluten jeg reagerer på...og Sempers Mix er basert på hvetestivelse, hvilket jeg i grunnen også hadde mine tvil til

når det er sagt reagerer jeg også på potetstivelse, hvilket var en ingrediens i melblandingen fra TORO, om jeg husker rett...så jeg tåler vel strengt tatt egentlig ikke noen av dem, selv om TORO tilsynelatende er mer skånsom enn Semper, og til gjengjeld smaker dritt

jeg må vel til syvende og sist bare holde meg unna alt som inneholder hvete og potet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...