vidvandre Skrevet 18. januar 2010 #1 Skrevet 18. januar 2010 (endret) Hvor ble det av svineinfluensaen? Full fart og verdens undergang, og så plutselig stille. Helt rart. Er det bare meg som tenker slik? Jeg søkte på ordet på dagbladet (litt av grunnen til å bruke db er at de har en søkemotor som er intern og lister antall treff pr. måned), og da viste den 24 artikler i juni 2009, 127 artikler i juli, 44 artikler i august, 18 i september, 108 i oktober, 83 i november og 16 i desember. I januar er det hittil 7, her er noen: Norge avbestiller vaksinedoser Folkehelseinstituttet demper vaksine-oppfordringen Reagerer på fryktkampanje Blir pandemitrusselen hausset opp, av medier, myndigheter? Den store verdensomspennende katastrofen har jo uteblitt, selv om det er mange som har dødd av denne influensavarianten. Og er det over nå? Når blir verden friskmeldt? Endret 18. januar 2010 av vidvandre
Gjest brutal_mann Skrevet 18. januar 2010 #2 Skrevet 18. januar 2010 Follow the money. Jeg lurer mer på hvilken skjult agenda som finnes. For enhver med litt vett ville kjapt sett at svineinfluensaen var/er betydelig mindre farlig og virksom en vanlig sesonginfluensa.
Gjest negasjon Skrevet 18. januar 2010 #3 Skrevet 18. januar 2010 Jeg har lurt på det samme. Hvert år dør cirka 1000 i Norge pga. vanlig "sesong" influensa. Særlig eldre som er syke fra før, ofte pga lungebetennelse pga. av influensa. Tror ikke tallet er høyere etter rapporteringen av verken svine- eller fugleinfluensaens debut. Smitten overføres på en annen måte, fra dyr til mennesker. De kaller det pandemi. Og forteller oss at det er et nytt virus. Trodde virus forandrer seg hvert år, og ikke akkurat er noe nytt som oppstår. En annen ting med vaksine er at det ble skrevet at man måtte regne med å ta den hvert år, siden virus endrer seg. Jeg tok ikke vaksinen, men jeg er ikke i en utsatt gruppe (eldre, eller svekket immunforsvar). Da alle løp og tok, sa jeg ingenting men fikk noen spørsmål. Hva jeg mente og hvorfor meg mente det. Det måtte være opp til den enkelte. Jeg holdt meg bare litt borte fra f.eks mødre med nyfødte barn, så jeg ble også påvirket av medias fokusering og vinkling. Forstår at foreldre med små barn ble ekstra bekymret. I november cirka ble en liten baby et halvt år, og barn under seks mnd skal ikke ha vaksine. Mammaen til den babyen løp ikke og vaksinerte barnet da det oppfylte kriteriene for å få vaksine. Hun var mer usikker på hva hun ville gjort om barnet gikk i barnehage, eller hadde eldre søsken som gikk i b.hage. Og siden alle omtrent var vaksinerte, valge foreldrene å ikke vsksinere. Jeg holdt meg borte for hvis barnet ble syk, ville ikke jeg være årsaken. Foreldrene og omtrent alle hadde tatt vaksinen. Vet ikke hva som var riktig. Å ta vaksine er forebyggende, men mange ble jo syke av selve vaksinen.
Mir Skrevet 18. januar 2010 #4 Skrevet 18. januar 2010 Har ikke hørt noe om svineinfluensaen på lenge. Jeg tok aldri vaksinen, men hvilket hysteri . "Alle bør vaksineres". Og spørsmål som : "hvorfor vaksinerer du deg ikke ? Du kan hjelpe å beskytte barna våre. Jeg har ingen respekt for folk som ikke vaksinerer seg". Ja nå sitter jeg her uten svineinfluensavaksine og er godt fornøyd med at jeg ikke gjorde det. Artikkelen om avbestilling av vaksinen var jo ganske tragikomisk i seg selv
Gjest Mann på 44 Skrevet 18. januar 2010 #5 Skrevet 18. januar 2010 Hvor ble det av svineinfluensaen? Full fart og verdens undergang, og så plutselig stille. Helt rart. Er det bare meg som tenker slik? Jeg søkte på ordet på dagbladet (litt av grunnen til å bruke db er at de har en søkemotor som er intern og lister antall treff pr. måned), og da viste den 24 artikler i juni 2009, 127 artikler i juli, 44 artikler i august, 18 i september, 108 i oktober, 83 i november og 16 i desember. I januar er det hittil 7, her er noen: Norge avbestiller vaksinedoser Folkehelseinstituttet demper vaksine-oppfordringen Reagerer på fryktkampanje Blir pandemitrusselen hausset opp, av medier, myndigheter? Den store verdensomspennende katastrofen har jo uteblitt, selv om det er mange som har dødd av denne influensavarianten. Og er det over nå? Når blir verden friskmeldt? Det som har skjedd er at myndighetenes aksjon for å stoppe smitten fungerte og følgelig blir det færre syke. 900.000 nordmenn har hatt sykdommmen og er således ikke mulige smittebærere. I tillegg er over 1.550.000 vaksinert og er heller ikke smittebærere.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #6 Skrevet 18. januar 2010 Det som har skjedd er at myndighetenes aksjon for å stoppe smitten fungerte og følgelig blir det færre syke. 900.000 nordmenn har hatt sykdommmen og er således ikke mulige smittebærere. I tillegg er over 1.550.000 vaksinert og er heller ikke smittebærere. +1
Gjest negasjon Skrevet 18. januar 2010 #7 Skrevet 18. januar 2010 Det som har skjedd er at myndighetenes aksjon for å stoppe smitten fungerte og følgelig blir det færre syke. 900.000 nordmenn har hatt sykdommmen og er således ikke mulige smittebærere. I tillegg er over 1.550.000 vaksinert og er heller ikke smittebærere. Dokumenter den da? Det kan ingen, for det var ikke "tid" til å teste alle som hadde vanlig omgangsyke. Ikke rart når alle fikk hypokonderi i tillegg, slik at kapasiteten ble sprengt. Hvis nesten 1 million har vært syke uten å dø, det tallet du viser til - da er de immune nå, pluss alle som ikke har gått til legen når de har vært syke. Å gå gjennom en evt influensa virker som en vaksine i seg selv, så lenge man ikke er i en risikogruppe. Jeg har fått mange spørsmål fra folk i risikogrupper, om hva de skal gjøre i høst, men jeg har sagt at det må dere bestemme selv. Hvis det var på jobben, var man forpliktet til å råde til vaksinering, det var et påtrykk fra helsedirektoratet og ikke noe alle som jobber i helsenorge stod for personlig.
Mir Skrevet 18. januar 2010 #8 Skrevet 18. januar 2010 Negasjon : bare et spørsmål siden det virker som du har litt peiling . Jeg leste på nettet at en lege i USA hadde hatt svineinfluensa to ganger med noen ukers mellomrom og hun hadde da blitt testet begge ganger siden hun jobbet på sykehus,. I Norge er det blitt sagt i media at man blir immun hvis man har hatt den... Er nysgjærrig på om det faktisk finnes noe informasjon om dette som er riktig?
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #9 Skrevet 18. januar 2010 Artikkelen om avbestilling av vaksinen var jo ganske tragikomisk i seg selv Var det det at siden vaksinen virket så godt at vi bare trenger en dose som var tragikomisk? Hva om vi bare hadde bestilt en dose og trengte to?
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #10 Skrevet 18. januar 2010 Dokumenter den da? Det kan ingen, for det var ikke "tid" til å teste alle som hadde vanlig omgangsyke. Ikke rart når alle fikk hypokonderi i tillegg, slik at kapasiteten ble sprengt. Hvis nesten 1 million har vært syke uten å dø, det tallet du viser til - da er de immune nå, pluss alle som ikke har gått til legen når de har vært syke. Å gå gjennom en evt influensa virker som en vaksine i seg selv, så lenge man ikke er i en risikogruppe. Jeg har fått mange spørsmål fra folk i risikogrupper, om hva de skal gjøre i høst, men jeg har sagt at det må dere bestemme selv. Hvis det var på jobben, var man forpliktet til å råde til vaksinering, det var et påtrykk fra helsedirektoratet og ikke noe alle som jobber i helsenorge stod for personlig. Dokumentasjonen står på www.pandemi.no men de tror du vel kanskje ikke på? http://www.pandemi.no/pandemi/aktuelt/statusrapporter
Gjest negasjon Skrevet 18. januar 2010 #11 Skrevet 18. januar 2010 Negasjon : bare et spørsmål siden det virker som du har litt peiling . Jeg leste på nettet at en lege i USA hadde hatt svineinfluensa to ganger med noen ukers mellomrom og hun hadde da blitt testet begge ganger siden hun jobbet på sykehus,. I Norge er det blitt sagt i media at man blir immun hvis man har hatt den... Er nysgjærrig på om det faktisk finnes noe informasjon om dette som er riktig? Jeg har ikke peiling, og råder ingen - alle må bestemme selv men det går an å tenke litt. F.eks. når hiv/aids ble oppdaget, spådde myndighetene massedød omtrent. Når en mannlig lege på femtenhundretallet fikk ned antallet døde kvinner i barselseng, ble han hånet og brent på bål fordi han mente håndhygiene var en faktor for å redusere smitte. EN lege som har testet seg og som man kan lese om i media? Hva tror du, er ikke media kjent for å være kjøpt og betalt? Hvem tror du står bak media, multinasjonale konserner som også har par føtter innenfor legemiddelindustrien. Jeg mener ikke at de som valgte å ta vaksine, gjorde noe galt. Jeg har forståelse og derfor er det ok at svineinfluensaen er på retur, så jeg endelig kan prate litt høyere om presset i høst.
vidvandre Skrevet 18. januar 2010 Forfatter #12 Skrevet 18. januar 2010 Det som har skjedd er at myndighetenes aksjon for å stoppe smitten fungerte og følgelig blir det færre syke. 900.000 nordmenn har hatt sykdommmen og er således ikke mulige smittebærere. I tillegg er over 1.550.000 vaksinert og er heller ikke smittebærere. Ja, det er et godt poeng. Altså snu på situasjonen: Det virket, det kan man kanskje si, det er i alle fall en del av bildet. Men tenk på det - 127 artikler om svineinfluensa på én måned, det er mange, og dekningen konstituerer totalt en krisesituasjon. Når er det over? Noen år før denne influensaen var det fugleinfluensa som var tema. Dette er nytt, det var ingen slike kriser på 90-tallet eller 80-tallet, selv om man reiste like mye - kanskje mer - da. Det måtte i tilfelle være AIDS-epidemien som er delvis sammenlignbar. Den store forskjellen på den gang og nå er internett, og jeg lurer på om dette forsterker krisa og gjør den større enn den er.
Gjest negasjon Skrevet 18. januar 2010 #13 Skrevet 18. januar 2010 Dokumentasjonen står på www.pandemi.no men de tror du vel kanskje ikke på? http://www.pandemi.no/pandemi/aktuelt/statusrapporter Jo i like stor grad som jeg ikke tror på statistikk i seg selv. Tror jeg er en av de som hadde influensa, men om det var type a eller b, vet jeg ikke, kanskje begge. Jeg forstår at folk velger å vaksinere seg, men jeg valgte å ikke gjøre det. En av grunnene til at dette engasjerer meg, er fordi jeg kjenner folk i risikogrupper som spurte meg...og faktisk rådet meg til å ta vaksine. faktisk,men sant men de søkte en slags bekreftelse fordi de var usikre på vaksinen. Det var vanskelig å svare uten å påvirke. Jeg sa jo, mulig jeg også skal ta, men ikke før til uka...men sa at jeg var usikker. Selv om jeg var sikker. Nå vil ikke jeg gå i evig takknemlighetsgjeld til alle som vaksinerte seg, slik at ikke jeg ble syk. Jeg ble syk, men gikk ikke og sjekket hos lege.
vidvandre Skrevet 18. januar 2010 Forfatter #14 Skrevet 18. januar 2010 Må bare legge til at denne 'miniundersøkelsen' kun gjelder en avis, det er mange flere artikler enn dette, TV-nyheter, radio etc. Den er selvfølgelig ikke empirisk men gir en pekepinn. Totalt gir ordet svineinfluensa 596 treff, 427 av dem mellom juni 2009 og januar 2010. Det blir 169 treff før juni 2009.
Pjukset Skrevet 18. januar 2010 #15 Skrevet 18. januar 2010 Negasjon : bare et spørsmål siden det virker som du har litt peiling . Jeg leste på nettet at en lege i USA hadde hatt svineinfluensa to ganger med noen ukers mellomrom og hun hadde da blitt testet begge ganger siden hun jobbet på sykehus,. I Norge er det blitt sagt i media at man blir immun hvis man har hatt den... Er nysgjærrig på om det faktisk finnes noe informasjon om dette som er riktig? Nei man er ikke immun, dette har stått i media
vidvandre Skrevet 18. januar 2010 Forfatter #16 Skrevet 18. januar 2010 En av grunnene til at dette engasjerer meg, er fordi jeg kjenner folk i risikogrupper som spurte meg...og faktisk rådet meg til å ta vaksine. faktisk,men sant men de søkte en slags bekreftelse fordi de var usikre på vaksinen. Det var vanskelig å svare uten å påvirke. Jeg sa jo, mulig jeg også skal ta, men ikke før til uka...men sa at jeg var usikker. Selv om jeg var sikker. Nå vil ikke jeg gå i evig takknemlighetsgjeld til alle som vaksinerte seg, slik at ikke jeg ble syk. Jeg ble syk, men gikk ikke og sjekket hos lege. Det er et godt poeng, jeg vaksinerte meg heller ikke enda det til slutt ble åpnet for at alle kunne gjøre det. Ble ikke syk. Men ble du veldig syk da?
Gjest negasjon Skrevet 18. januar 2010 #17 Skrevet 18. januar 2010 Må bare legge til at denne 'miniundersøkelsen' kun gjelder en avis, det er mange flere artikler enn dette, TV-nyheter, radio etc. Den er selvfølgelig ikke empirisk men gir en pekepinn. Totalt gir ordet svineinfluensa 596 treff, 427 av dem mellom juni 2009 og januar 2010. Det blir 169 treff før juni 2009. Statistikk igjen. Hvem har betalt for å få svarene spør jeg da. Nei man er ikke immun, dette har stått i media Ingen er immune, men er du ganske frisk tåler de fleste en influensa. Det som sjokkerte meg var at unge mennesker døde. Media burde ta til oppgave og oppsummere nå.
vidvandre Skrevet 18. januar 2010 Forfatter #18 Skrevet 18. januar 2010 Follow the money. Jeg lurer mer på hvilken skjult agenda som finnes. For enhver med litt vett ville kjapt sett at svineinfluensaen var/er betydelig mindre farlig og virksom en vanlig sesonginfluensa. Jeg er helt sikker på at dette er en del av bildet, men hvor stor er mer usikkert. Man skal ikke kimse av kommersielle interesser og deres muligheter for påvirkning av en slik situasjon.
Pjukset Skrevet 18. januar 2010 #19 Skrevet 18. januar 2010 Ingen er immune, men er du ganske frisk tåler de fleste en influensa. Det som sjokkerte meg var at unge mennesker døde. Media burde ta til oppgave og oppsummere nå. Spørsmålet var om man var immun etter å hatt svineinfluensa èn gang. Hysteriet var vel at unge friske mennesker døde. Når det er sagt, jeg tok ikke vaksinen, holdt meg frisk, og er glad for det.
Gjest Marlo Skrevet 18. januar 2010 #20 Skrevet 18. januar 2010 Jeg er langt fra det som kan kalles for frisk. Dårlig immunforsvar, har mye sår på kroppen (eksem), sliter med leddsykdommer + mye mer. Fikk svineinfulensaen og kom meg gjennom det som om det skulle vært en forskjølelse. Har ei heller tatt vaksinen selvom legen sa jeg var i risikogruppen, men hun la til at det hele var veldig opphetset og hun sa hun ikke kom til å prøve å overtale meg til å ta den heller. Personlig tror jeg at det ligger mye økonomiske spørsmål bak hele denne pandemien. Klart det var bra å bli kvitt all tamifluen de hadde til overs etter fugleinfulensaen i tillegg til at de tjener MYE penger på dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå