Gå til innhold

Hvit rom/mørk rom - trenger man begge?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal ha drinkkveld med noen venner til helgen, og lurte i den forbindelse på hva jeg skal kjøpe. Har en brun flaske havana club rom, og en flaske baccardi reserva (også brun) rom stående. I mange oppskrifter står det at det skal brukes hvit rom. Er det noen her som vet om det er en stor forskjell her, eller om jeg kan bruke de flaskene jeg har allerede? Eller noen som har noen gode tips til andre ting jeg bør kjøpe inn? Setter pris på alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Hanne_*

Jeg bruker mest hvit rom hvis jeg skal mixe drinker. Men mørk rom passer best med cola og lignende. Synes jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på både smak og det er også stor forskjell på de forskjellige brune og de forskjellige blanke.

Etter min smak er f.eks til Mojitos og Daquiris den blanke best. Til Cuba Libre derimot er brun best og jeg bruker ikke Havana Club men Captain Morgan Spiced Gold.

Angående hva mer du skal kjøpe vet jeg ikke hvor mye du vil legge i det eller hvor mye variasjon dere vil ha men her er hva jeg alltid har stående:

Kjøp inn 1 flaske vodka og kaluha i tillegg. Vil du ha enda mer kjøp tequila (helst brun, hva du enn gjør dropp den med hatten.. det er IKKE tequila), gin, baylies og en eller annen appelsinlikør.

Til mixing: Fløte, cola, mintblader, sukker, limebåter, masse masse isbiter / knust is (et par brett isbiter holder ikke), jordbær / annen frukt til bruk i daquiris, tonic, farris (til bruk i mojitosen istedenfor soda.. mye bedre), sitroner

Da bør du kunne lage ihvertfall : White russians, Black russians, mojitos, long island iced tea, diverse frozen daquiris, b-52 shots, tequila shots, cuba libre, gin & tonic + mye annet morsomt.

Husk mye is. Drinker blir sjeldent bra når det brukes for lite is. Hvis du ikke rekker produsere nok is selv kjøp et par poser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...