Gå til innhold

Hjernetrim til Toller


Gjest Huffsa

Anbefalte innlegg

Noen som har forslag til vannskelige oppgaver jeg kan gi Tolleren så han har noe å holde på med?

Nabobikkja har løpetid og han er ubeskrivelig masete ( type piper konstant om han ikke har tyggebein eller tur, hele dagen ) og jeg holder på å skyte bikkja.

Kan ikke gå tur hele tiden da bikkja er snart 9år og har spondylose så han blir ekstremt støl og har mye smerter når det er såpass kaldt.

Så vil ha smarte oppgaver en ekstremt smart hund kan drive på med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest negasjon

Han er bare helt normal hanne på ni år, rene veteranen. :)

Tror ikke mye hjelper, annet enn å overse masingen totalt når du vet han har fått daglige turer og små oppgaver, oppmerksomhet som vanlig.

Hvis dette er en tispe han kjenner og møter jevnlig, kan det nytte å la de møtes en gang daglig under påsyn. Da tilhører hun flokken hans, og han er ikke bare interessert i sette valper på henne og videreføre egne gener, men bekymret for at ingen andre skal gjøre det når ikke han kan møte henne og passe på.

Kan du prate med eieren av tispa med løpetid og avtale at de kan møtes? Hvis dette ikke er en helt fremmed tispe, da må du bare overse han med litt forståelse.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_la flaca_*

DAP halsbånd eller DAP stikkontakt-dispenser er verdt et forsøk. Ellers er vel nesearbeid det som sliter ut hunder flest aller mest. La han lukte seg frem til godbiter eller kanskje en favorittleke? Kan også være effektivt å ta frem klikkern og trene inn noe helt nytt. Bruker dere ikke klikker er det bare å gå i gang.

Selv om han har spondylose er det selvfølgelig kjempeviktig at han får utfolde seg fysisk i kulda også. Jeg ville skaffet varmedress/dekken og sørge for at han får "varme opp" musklene litt inne før dere går ut. Dvs. ikke gå tur rett etter at han har ligget og sovet for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest negasjon
DAP halsbånd eller DAP stikkontakt-dispenser er verdt et forsøk. Ellers er vel nesearbeid det som sliter ut hunder flest aller mest. La han lukte seg frem til godbiter eller kanskje en favorittleke? Kan også være effektivt å ta frem klikkern og trene inn noe helt nytt. Bruker dere ikke klikker er det bare å gå i gang.

Selv om han har spondylose er det selvfølgelig kjempeviktig at han får utfolde seg fysisk i kulda også. Jeg ville skaffet varmedress/dekken og sørge for at han får "varme opp" musklene litt inne før dere går ut. Dvs. ikke gå tur rett etter at han har ligget og sovet for eksempel.

Hva er DAP?

skal ikke svare før jeg vet hva det er, ellers virker det å la hannen møte tispa f.eks. kl 17 hver ettermiddag. Det roer ned litt for han, for i en ulveflokk parrer aldri en alfa seg med andre enn en annen alfa - det har jeg sett med hunder også. Resten må bare se på. En alfahann vil også passe på alle hunnene, dør hunn-alfa, velger han en ny. Ulver som kalles ensomme ulver, er hunder som har gått over første og andre løpetid. Først da er det på tide å starte egen flokk, i mens passer alfahannen på at ikke en ung valp løper seg bort og blir parret av en steifende ulv, selv om sjansen er liten er den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la han møte tispa er uaktuellt da dette gjør han tusen ganger mer stressa, og hundre ganger kåtere. Og det alfa greien er bare tull, han er en hund, han er ingen ulv. Selvfølgelig vil han parre seg med tispa dersom han møter henne. Og er heller ikke god venn med naboen og vil ikke møte han.

Har heller ikke sagt at han ikke får utfoldet seg fysisk, for det får han. Men jeg kan ikke gå ut på 3 timers tur.

Jeg passer hunden for min mor så å gå i innkjøp av DAP halsbånd tror jeg ikke at jeg gjør.

Nesearbeid sliter han ikke nok ut, derfor jeg spurte om vannskelige oppgaver. Ikke om alfatull og ulveflokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest negasjon

Nei da får du glemme at alle hunder er ulver, men at vi har temmet de.

Hvis du aldri har latt han parre seg forstår han kanskje ikke.

Beklager at noen prøvde svare her.

Kjøp en rosa bamse til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei da får du glemme at alle hunder er ulver, men at vi har temmet de.

Hvis du aldri har latt han parre seg forstår han kanskje ikke.

Beklager at noen prøvde svare her.

Kjøp en rosa bamse til han.

Hunden stammer fra ulver ja, men det er ingen ulv.

Og jo han vet hva han skal gjøre.

Men jeg spørte faktisk om oppgaver han kan gjøre, ikke noe annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Her i huset så blir hunden aktivisert med å søke etter godbiter dersom han er veldig slitsom eller masete. Dette holder han gående en god stund, og han får trimmet hjernen.

Dette forutsetter at hunden kan "søk" kommando eller i det minste er glad i å snoke etter mat. Når vi leker, så får han beskjed om å vente og får begynne å søke når vi sier "søk". Da går han rundt og snuser i en evighet, i håp om å finne noen hittil uoppdagede godbiter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesearbeid sliter han ikke nok ut, derfor jeg spurte om vannskelige oppgaver. Ikke om alfatull og ulveflokker.

Frøken sympatisk du.

Jeg forslo klikkertrening, hvis du ikke vet hva det går ut på kan du jo google det. Poenget er at hunden må tenke selv hele tiden, noe som er mye mer slitsomt enn å lære ved shaping eller lokking. Du kan lære hunden å rydde lekene sine, åpne skuffer, slå på lyset, hente noe i kjøleskapet. Bare fantasien setter grenser, og det er veldig morsomt å holde på med. Mange eldre hunder som ikke er vant med den måten å lære på får ny giv når de blir introdusert til klikkertrening.

(kong med leverpostei etc. rekner jeg med du har greie på fra før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken sympatisk du.

Jeg forslo klikkertrening, hvis du ikke vet hva det går ut på kan du jo google det. Poenget er at hunden må tenke selv hele tiden, noe som er mye mer slitsomt enn å lære ved shaping eller lokking. Du kan lære hunden å rydde lekene sine, åpne skuffer, slå på lyset, hente noe i kjøleskapet. Bare fantasien setter grenser, og det er veldig morsomt å holde på med. Mange eldre hunder som ikke er vant med den måten å lære på får ny giv når de blir introdusert til klikkertrening.

(kong med leverpostei etc. rekner jeg med du har greie på fra før)

Joda, jeg vet hva klikkertrening går ut på, men det bruker vi ikke ;)

Takk for forslag da.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...