Gå til innhold

Den beste utredningen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt problemer med med nakke- og skuldre i over 10 år. Det har ikke blitt bedre med åra, snarere tvert i mot. Det har etter hvert spredd seg til å gjelde kjeve og armer også. En bilulykke i sommer her heller ikke hjulpet på.

Har forsøkt både fysioterapi, manuellterapi og kiropraktikk. Varmepakninger, massasje, nåler og slyngetrening, samt hjemmeøvelser...

Nå vil jeg til bunns i problemet! Finnes det en forklaring? Hva kan være årsaken til problemene mine? Vil en kunne skreddersy behandlingen bedre med mer informasjon?

Har gitt opp de "vanlige" behandlerne. De er ikke på hugget etter å finne et svar. De gjør det de er god på, og hjelper det ikke, har de ingen forslag eller foretar seg noe nytt.

Sitter med noen ideer til hvor jeg kan forsøke å bli utredet:

- Nakke- og ryggpoliklinikken på Ullevål universitetssykehus

- Redcord klinikken i Oslo (http://www.redcord.no/ArticleFull.aspx?m=298&amid=3486)

- Firda fysikalsk medisinske senter. http://www.firdafysmed.no/

Noen som har vært en av disse stedene? Var de flinke der? Går de "hele veien" for å finne et svar (om nødvendig)? Tenker på spesielle bilder (MR, røntgen...) Henviser om nødvendig til andre spesialister?

Eller har du andre forslag til hvor en kan få en skikkelig utredning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekket nettopp Firda fysikalsk-medisinsk senter. Tilbudet deres er privat, så en må betale alt selv. De bruker en MCU- nakkemaskin både i utredning og i rehabilitering. Utredning med den maskinen koster 5000 kr. Den finner ut hvor det er svak musklatur o.l. og det legges opp et treningsprogram deretter.

Gjest Gjest_Jentepusen_*
Skrevet

Jeg har hatt skulder, nakke problemer i over 10 år selv.

Har vært på utredning på spesial sykehus uten hjelp. Har tatt alle typer røntgen uten å finne noe. Legen på spes syehuset kom frem til at det måtte ligge i kappe muskelen min.

Har også hatt fysio terapi uten hjelp...

Fikk en del øvelser å gjøre fra sykehuset, dette hjalp litt...

Har enda vondt, men ikke så mye som før.....

Håper du får en bedre utredning... har du vært hos fastlege så kan du jo bli sendt videre....

Skrevet

Takk for svar :)

Leit at du har samme problem. Har du forresten sjekket kjeven? Har hørt at det kan gi plager i nakke/ skuldre. Men det er ikke så god kompetanse på det i Norge??

Ja, tenkte ta det opp med fastlegen. Men ville komme med forslag, derfor jeg gjør litt research. Ellers er jeg redd for at jeg blir henvist til første og beste.

Kan du fortelle meg hvilket spesialsykehus du ble henvist til?

Skrevet

Håper ikke dette kommer av at dere har gått med feil BH i alle år. Tror det er en haug med kvinner rundt omkring i Norge som lider av ryggproblemer som egentlig kunne unngått det ekstremt lett ved å bruke rett BH-størrelse. :( Jeg har ikke peiling, da. Bare en øørliten teori fra min side.

Gjest Gjest_Jentepusen_*
Skrevet

Nei mine problemer kommer nok ikke av bh he he...

Det begynte hos meg ved en jobb jeg hadde hvor jeg ble overbelastet.

Arkiverte cder i 3 dager, kun dette og ingenting annet... så ble det bare verre og verre... hadde jeg fått hjelp da hadde jeg kansje vært frisk nå, men sånn ble det ikke.

Jeg ble hennvist av fastlegen til sykehus som driver opptrening/ utdredning etter operasjoner osv... fysio terapi, osv... Vet ikke ritkig hvordan jeg skal forklare men jeg forstår det som at det ligger under det vanlige sykehus...

Skrevet

Tror nok ikke mine problemer kommer av feil BH heller. Men vet at det kan være et problem for nakken hvis en er veldig topptung.

Skrevet

Ingen som har tips å komme med? Plager i bevegelsesapparatet er veldig dessverre veldig vanlig!

Skrevet

Noen mener at nakke/ryggsmerter som dukker opp av selv sitter i dypet. Altså, det er traumer/følelser som aldri har blitt bearbeidet som etterhvert gir utslag i fysiske smerter.

Skrevet

Osteopat? Naprapat?

Jeg har hatt god erfaring med naprapat i forhold til mine skulder og nakkeplager. Men dette er også noe du må betale alt selv på.

Skrevet

Jeg har hatt gode resultater med medisinsk treningsterapi hos fysioterapeut for nakke-skulder problematikk. Jeg har mye låsninger, som føler til stivhet i musklene. Med øvelser i mange år (7 hittil) har jeg klart å forebygge videre problemer. Lett motstand og mange repetisjoner har ført til økt blodgjennomstrømning, og vips var problemet løst.

Abildsø Fysioterapi i Oslo (krever ingen henvisning)

NIMI er også flinke, men dyre. 900 kr for en enkelt konsultasjon med idrettsmedisiner. Kanskje mer nå. Du får godskrevet spesialisttakst på egenandelskortet (295,-).

Mine problemer kom av astma og spenninger i øvre rygg pga dette. Dessuten er jeg hypermobil i nakken og har spent meg pga dét og.

Skrevet

Takk for svar Tineline :)

Har du store astmaplager? Hvordan fant du ut at dette hang sammen? Har astma selv, men har ikke store plager i det daglige. Merker astmaen mest ved at jeg får kraftige luftveisinfeksjoner.

Har notert stedene du anbefaler. Skal om ikke mange dagene til fastlegen for å ta opp bl.a. disse problemene.

Ellers tar jeg gjerne i mot flere innspill fra andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...